Lexus IS200 TTE Kompressor

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
Ik ben hier al even op het forum, maar had me nog nooit voorgesteld. Nooit te laat om dat goed te maken.
Mijn Lexus IS 200 Sport is uitgerust met een originele TTE Kompressorkit. Sommigen zagen of kennen hem al. Er zit een hele historie aan, hou je vast...

Bouwjaar 1999. Eerste inschrijving Februari 2000 in Duitsland, na 1 jaar en 38.000km naar Belgi? gekomen via mijn huidige dealer.
Vervolgens door de vorige eigenaar en Toyota-fanaat uitgerust met de Kompressorkit (via UK LOC gekocht) in 2001. Hij reed er slechts weinig km mee, en ik vond hem in 2006 (via een vriend die bij TMME werkte) met slechts 64.000km en volledige onderhoudshistoriek bij een Lotusdealer. E?n testrit en ik was verkocht. Slechts ??n probleem: niet de juiste papieren. Ik gooide het op een akkoordje: ik kocht de auto als de dealer de papieren in orde bracht. De auto ging via de Belgische Lotus- en Wiesmann invoerder naar de Wiesmanfabriek in Duitsland en werd daar van een Fahrzeugbrief voorzien. T?V documenten zijn namelijk in Belgi? niet voldoende voor motortuning en ophangingsonderdelen. Gelukkig zijn ze daar intussen al iets soepeler in geworden voor andere aanbouwdelen en uitlaten. 9 maanden later kreeg ik mijn auto eindelijk in handen... op Duitse platen. Gelukkig was de Belgische invoerkeuring geslaagd en aanvraag tot inschrijving met juist motorvermogen in orde.

Modificaties:
- Eibach Pro-Kit/Bilstein B6 ophanging
- Cuzco veerpootbruggen voor en achter
- 18" Speedline TTE zomerwielen
- 16" Borbet CA winterwielen
- 17" Lexus OEM diamond cut 17" Sport-velgen die ook tot wintervelgen zijn gepromoveerd.
- remmen: Nordschleife wordt frequent bezocht, dus werden de remmen aangepakt. Big-brake kit is illegaal in Belgi?, dus werden de schijven door cryogeen behandelde Brembo Sportschijven vervangen en de blokjes door StopTech StreetPerformance. Heel goede prestaties op de weg (ook koud!) en ronduit schitterend resultaat op circuit. Weg vloeistoffading (mede door DOT5.1 vloeistof), weg blokfading (zonder groeven of perforaties) en welkom laat remmen.
- TTE sportuitlaat.

In 2014 heeft een foute bougieset me een motor gekost. Bij deze aan alle kompressorrijders: de standaard longlifebougies houden het niet uit in een kompressormotor als je aan 200 naar de Nordschleife onderweg bent. Sikkelvormig gat in cilinder 6, kop van de bougie was weg, bobijn stuk etc. Ruilmotor met 70.000km gevonden en ingelepeld (auto had toen 180.000km). Achteraf bleek het pre-ignition te zijn, geen enkele foutmelding te vinden die het motorprobleem aankondigde. Bij heraccelereren tussen 170 terug naar 200 aarzelde hij en viel plots wat vermogen weg en het was afgelopen.

Via via heb ik een tweede kompressorkit kunnen aankopen met 15.000km op de teller. Die kit zat op het Europese homologatieprototype van Lexus Europe (HQ in Diegem, Belgi?) die in afbraak stond bij een Belgisch recyclagebedrijf. De auto moest contractueel vernietigd worden, maar veel onderdelen mochten wel gerecycleerd worden, waaronder de kompressorkit. Die kit ligt dus mooi ingepakt als reserve in de kast. Helaas had de holologatieauto een koprol gemaakt, dus alle buizen en intercooler waren beschadigd. Een originele TTE intercooler heb ik later nog kunnen vinden. De inlaatkast heb ik aan een Duits LOC forumlid VanZan verkocht op voorwaarde dat hij ze zou gebruiken om te reproduceren voor andere forumleden. Mocht je er een zoeken, je weet waar je moet zijn.
 

Bijlagen

  • photo5758.jpg
    photo5758.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 36
  • photo5759.jpg
    photo5759.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 34
  • photo5760.jpg
    photo5760.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 34
  • photo6251.jpg
    photo6251.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 37
  • photo6253.jpg
    photo6253.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 37

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
No Title

Extra foto's
 

Bijlagen

  • photo6263.jpg
    photo6263.jpg
    267,3 KB · Weergaven: 39
  • photo6265.jpg
    photo6265.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 36
  • photo6266.jpg
    photo6266.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 32
  • photo6267.jpg
    photo6267.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 35

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
No Title
 

Bijlagen

  • photo6261.jpg
    photo6261.jpg
    275,6 KB · Weergaven: 38
  • photo6262.JPG
    photo6262.JPG
    224,9 KB · Weergaven: 38

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.398
223
63
Leuk verhaal ! en leuk dat je dit op het forum plaatst ! Heb jij ook een project topic ? Ik heb zelf een compressor kit in de schuur liggen die ik na de winter wil monteren.
misschien leer ik nog wat van je ! :)
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ideaal die TTE kit... ik zoek ook nog wel een complete.. maar niet voor 3500 euro zoals op ebay...
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.398
223
63
Ideaal die TTE kit... ik zoek ook nog wel een complete.. maar niet voor 3500 euro zoals op ebay...

Ze zijn wel te vinden voor minder, maar dan moet je er echt bovenop zitten. Ze zijn ook zo weer weg als ze voor een "laag" bedrag te koop staan.

Ik heb hem net een paar week geleden mogen ontvangen, maar dan komt de rest van de uitgaves... paar nieuwe injectoren x 6, bougies x 6 ... compressor 'ff laten bekijken/fixen...
nieuwe spanner/riem/luchtfilter, poelie etc etc.... die kosten lopen iets hoger op dan verwacht.. ;-) maar goed als het dan ook klaar is dan heb je ook wat !
 

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
Leuk verhaal ! en leuk dat je dit op het forum plaatst ! Heb jij ook een project topic ? Ik heb zelf een compressor kit in de schuur liggen die ik na de winter wil monteren.
misschien leer ik nog wat van je ! :)

Ja, ik zal een projecthread maken, hoewel er niet zo veel meer aan gebeurt.
Kompressorkit monteren is niet zo moeilijk. Heb hem er zelf vaak genoeg afgehaald en losgekoppeld. 8h werk schijnt het. Het solderen van de piggyback moet je wel even goed voor gaan zitten. Heb je een black of een silver box bij je kit? Waar heb je hem gehaald?
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.398
223
63
Ja, ik zal een projecthread maken, hoewel er niet zo veel meer aan gebeurt.
Kompressorkit monteren is niet zo moeilijk. Heb hem er zelf vaak genoeg afgehaald en losgekoppeld. 8h werk schijnt het. Het solderen van de piggyback moet je wel even goed voor gaan zitten. Heb je een black of een silver box bij je kit? Waar heb je hem gehaald?

Set heb ik uit Engeland gehaald, zit een Patrick blackbox bij. Alleen de intercooler is niets meer. Moet op zoek naar een vervanger :)