- 30 jul 2011
- 46
- 0
- 0
Ik ben hier al even op het forum, maar had me nog nooit voorgesteld. Nooit te laat om dat goed te maken.
Mijn Lexus IS 200 Sport is uitgerust met een originele TTE Kompressorkit. Sommigen zagen of kennen hem al. Er zit een hele historie aan, hou je vast...
Bouwjaar 1999. Eerste inschrijving Februari 2000 in Duitsland, na 1 jaar en 38.000km naar Belgi? gekomen via mijn huidige dealer.
Vervolgens door de vorige eigenaar en Toyota-fanaat uitgerust met de Kompressorkit (via UK LOC gekocht) in 2001. Hij reed er slechts weinig km mee, en ik vond hem in 2006 (via een vriend die bij TMME werkte) met slechts 64.000km en volledige onderhoudshistoriek bij een Lotusdealer. E?n testrit en ik was verkocht. Slechts ??n probleem: niet de juiste papieren. Ik gooide het op een akkoordje: ik kocht de auto als de dealer de papieren in orde bracht. De auto ging via de Belgische Lotus- en Wiesmann invoerder naar de Wiesmanfabriek in Duitsland en werd daar van een Fahrzeugbrief voorzien. T?V documenten zijn namelijk in Belgi? niet voldoende voor motortuning en ophangingsonderdelen. Gelukkig zijn ze daar intussen al iets soepeler in geworden voor andere aanbouwdelen en uitlaten. 9 maanden later kreeg ik mijn auto eindelijk in handen... op Duitse platen. Gelukkig was de Belgische invoerkeuring geslaagd en aanvraag tot inschrijving met juist motorvermogen in orde.
Modificaties:
- Eibach Pro-Kit/Bilstein B6 ophanging
- Cuzco veerpootbruggen voor en achter
- 18" Speedline TTE zomerwielen
- 16" Borbet CA winterwielen
- 17" Lexus OEM diamond cut 17" Sport-velgen die ook tot wintervelgen zijn gepromoveerd.
- remmen: Nordschleife wordt frequent bezocht, dus werden de remmen aangepakt. Big-brake kit is illegaal in Belgi?, dus werden de schijven door cryogeen behandelde Brembo Sportschijven vervangen en de blokjes door StopTech StreetPerformance. Heel goede prestaties op de weg (ook koud!) en ronduit schitterend resultaat op circuit. Weg vloeistoffading (mede door DOT5.1 vloeistof), weg blokfading (zonder groeven of perforaties) en welkom laat remmen.
- TTE sportuitlaat.
In 2014 heeft een foute bougieset me een motor gekost. Bij deze aan alle kompressorrijders: de standaard longlifebougies houden het niet uit in een kompressormotor als je aan 200 naar de Nordschleife onderweg bent. Sikkelvormig gat in cilinder 6, kop van de bougie was weg, bobijn stuk etc. Ruilmotor met 70.000km gevonden en ingelepeld (auto had toen 180.000km). Achteraf bleek het pre-ignition te zijn, geen enkele foutmelding te vinden die het motorprobleem aankondigde. Bij heraccelereren tussen 170 terug naar 200 aarzelde hij en viel plots wat vermogen weg en het was afgelopen.
Via via heb ik een tweede kompressorkit kunnen aankopen met 15.000km op de teller. Die kit zat op het Europese homologatieprototype van Lexus Europe (HQ in Diegem, Belgi?) die in afbraak stond bij een Belgisch recyclagebedrijf. De auto moest contractueel vernietigd worden, maar veel onderdelen mochten wel gerecycleerd worden, waaronder de kompressorkit. Die kit ligt dus mooi ingepakt als reserve in de kast. Helaas had de holologatieauto een koprol gemaakt, dus alle buizen en intercooler waren beschadigd. Een originele TTE intercooler heb ik later nog kunnen vinden. De inlaatkast heb ik aan een Duits LOC forumlid VanZan verkocht op voorwaarde dat hij ze zou gebruiken om te reproduceren voor andere forumleden. Mocht je er een zoeken, je weet waar je moet zijn.
Mijn Lexus IS 200 Sport is uitgerust met een originele TTE Kompressorkit. Sommigen zagen of kennen hem al. Er zit een hele historie aan, hou je vast...
Bouwjaar 1999. Eerste inschrijving Februari 2000 in Duitsland, na 1 jaar en 38.000km naar Belgi? gekomen via mijn huidige dealer.
Vervolgens door de vorige eigenaar en Toyota-fanaat uitgerust met de Kompressorkit (via UK LOC gekocht) in 2001. Hij reed er slechts weinig km mee, en ik vond hem in 2006 (via een vriend die bij TMME werkte) met slechts 64.000km en volledige onderhoudshistoriek bij een Lotusdealer. E?n testrit en ik was verkocht. Slechts ??n probleem: niet de juiste papieren. Ik gooide het op een akkoordje: ik kocht de auto als de dealer de papieren in orde bracht. De auto ging via de Belgische Lotus- en Wiesmann invoerder naar de Wiesmanfabriek in Duitsland en werd daar van een Fahrzeugbrief voorzien. T?V documenten zijn namelijk in Belgi? niet voldoende voor motortuning en ophangingsonderdelen. Gelukkig zijn ze daar intussen al iets soepeler in geworden voor andere aanbouwdelen en uitlaten. 9 maanden later kreeg ik mijn auto eindelijk in handen... op Duitse platen. Gelukkig was de Belgische invoerkeuring geslaagd en aanvraag tot inschrijving met juist motorvermogen in orde.
Modificaties:
- Eibach Pro-Kit/Bilstein B6 ophanging
- Cuzco veerpootbruggen voor en achter
- 18" Speedline TTE zomerwielen
- 16" Borbet CA winterwielen
- 17" Lexus OEM diamond cut 17" Sport-velgen die ook tot wintervelgen zijn gepromoveerd.
- remmen: Nordschleife wordt frequent bezocht, dus werden de remmen aangepakt. Big-brake kit is illegaal in Belgi?, dus werden de schijven door cryogeen behandelde Brembo Sportschijven vervangen en de blokjes door StopTech StreetPerformance. Heel goede prestaties op de weg (ook koud!) en ronduit schitterend resultaat op circuit. Weg vloeistoffading (mede door DOT5.1 vloeistof), weg blokfading (zonder groeven of perforaties) en welkom laat remmen.
- TTE sportuitlaat.
In 2014 heeft een foute bougieset me een motor gekost. Bij deze aan alle kompressorrijders: de standaard longlifebougies houden het niet uit in een kompressormotor als je aan 200 naar de Nordschleife onderweg bent. Sikkelvormig gat in cilinder 6, kop van de bougie was weg, bobijn stuk etc. Ruilmotor met 70.000km gevonden en ingelepeld (auto had toen 180.000km). Achteraf bleek het pre-ignition te zijn, geen enkele foutmelding te vinden die het motorprobleem aankondigde. Bij heraccelereren tussen 170 terug naar 200 aarzelde hij en viel plots wat vermogen weg en het was afgelopen.
Via via heb ik een tweede kompressorkit kunnen aankopen met 15.000km op de teller. Die kit zat op het Europese homologatieprototype van Lexus Europe (HQ in Diegem, Belgi?) die in afbraak stond bij een Belgisch recyclagebedrijf. De auto moest contractueel vernietigd worden, maar veel onderdelen mochten wel gerecycleerd worden, waaronder de kompressorkit. Die kit ligt dus mooi ingepakt als reserve in de kast. Helaas had de holologatieauto een koprol gemaakt, dus alle buizen en intercooler waren beschadigd. Een originele TTE intercooler heb ik later nog kunnen vinden. De inlaatkast heb ik aan een Duits LOC forumlid VanZan verkocht op voorwaarde dat hij ze zou gebruiken om te reproduceren voor andere forumleden. Mocht je er een zoeken, je weet waar je moet zijn.