Het verhaaltje bij bovenstaande en voor eventueel geinteresseerden in een 25th Edition. Disclaimer : smaken verschillen en dit zijn mijn bevindingen, opmerkingen of opvattingen.
De 25th Edition komt met :
- Automaat, Cruise control, Climate control en RCT
- 17" 10 spaaks lichtmetalen velgen
- Achterbank in delen neerklapbaar (60/40)
- Binnenspiegel automatisch zelfdimmend
- Dual zone airconditioning + regensensor
- Lexus navigatiesysteem
- Parkeersensoren achter + Parking Assist Monitor
- Stoelverwarming + aluminium dorpellijsten.
De auto staat op Yokohama's BluEarth E51 in de maten 225/45/R17 rondom. Dit zou niet mijn keus zijn, afgezien van de maatvoering en inderdaad wat fletse voorkomen van de velgen, maar zeker niet qua banden. Simpel : ze zijn luid, erg luid zelfs. Daarnaast heeft de band een velgbescherming die ik nog niet ben tegengekomen : het steekt echt enorm ver uit tot op het lelijke af. Goed, je moet nu echt je best doen om velgrandschade te veroorzaken maar het oog wil ook wat.
Ondanks het rolgeluid is de auto wel stil, stiller in vergelijk met de Gen II. Wat me wel opviel is dat door de huidige lichtbouw de portieren wat blikkerig, qua geluid bij dichtdoen, overkomen. Bij de Gen II vallen ze dicht zoals het hoort. Hier vereist het wat wat meer kracht met bijbehorend goedkoop geluid.
De zitpositie is perfect, wat heet gegoten. Dit zijn echt hele goede stoelen. Stof is niet mijn smaak, maar de afwerking is netjes.
Achter is de zitruimte voor 2 volwassenen nog steeds wat beperkt maar ruimer ivm de Gen II ; voor kids ruimte zat.
Vind zelf het dashboard wat druk overkomen, dwz bij de stand van een van de afbeeldingen. Zo'n beetje alles wordt dan vermeld, van ODO t/m temperatuur, huidig verbruik (ja dat onding nog steeds), gemiddeld verbruik, D-automaat of S-gearing stand. Beetje teveel opeengepakt. Zoals gezegd, je kan andere modussen kiezen en de meesten zullen ook wel weten dat de er verschil is qua display tussen Normal, Sport stand etc.
Het rijden met een e-CVT is voor een ieder anders. Geluid, gaspedaalreactie, snelheidsbeleving enz. Het voegt niet zoveel toe wat ik daarvan vindt. De hybride is zoals die is en of het mijn keus zou zijn is niet relevant. Het enigste wat ik wil vermelden dat hij vlotter is dan de Gen II en op zijn 17" al redelijk scherp(er) stuurt. De remmen zijn ook een stuk grippiger. Fijn stuur ook en ligt goed in de hand.
Tenslotte nog wat dingen die mij niet bevallen:
- het logo is keigroot en komt plastic-achtig over.
- pianolak : ik vindt het 2x niks. Het trekt stof aan als een gek en je ziet er alles op. Geef mij maar carbon of geborsteld aluminium.
- zie de foto's van de remklauwen. Voor mooi zilver hamerslag Hammerite look, achter gewoon mat grijs. Huh ? Wat vergeten ?
- afwerking van stiksel in de matten is gewoon slecht. Zie foto.
- de gestikte rand boven het dashboard is niet fraai.
- die sideblades inkeping op de achterportieren zit er nog steeds. Nutteloos en had gewoon strak moeten zijn.
- de achterbumperflip is zeer gevoelig voor krassen. Zie foto, 500km en nu al foute boel.
- voor de detaillisten : ben niet onder de indruk van de flakepop. Dat gezegd hebbende, deze auto moet lang op een terrein met bijbehorende industriele vervuiling hebben gestaan. Ik weet zeker als ik non-ferro zou gebruiken dat de vliegroest er vanaf spat. De lak voelt ook aan als schuurpapier. Verdient zeker een of meer kleirondes. Kortom de flakepop kan nog wel omhoog. De kleur zelf is mooi en speelt met het licht. Op de foto's komt dat niet goed over maar de range is van lichtbrons naar zilvergrijs.
Maar goed, al met al geen straf om de Pasen met hem/haar door te brengen. Het is een blijft een model dat mensen onmiddellijk reacties ontlokt. Voor 42K is die van jou