Lexus kent geen maandagochtend/vrijdagmiddag-modellen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Goedendag dames en heren,

Ik ben nieuw op dit forum gezien ik van plan ben een type I Lexus IS200 aan te schaffen. Zowel design, mechaniek, rijplezier als de betrouwbaarheid spreken mij zeer aan. Ik heb een jaar geleden nog enkele weken voor mijn werk in een IS250 mogen rijden, wat me enorm beviel. Helaas liggen deze wat buiten mijn budget en eigenlijk staat de IS200 wat hoger op m'n verlanglijstje.

Na lang speuren bij voornamelijk auto's van Duitse makelij uit het zelfde segment (of net daaronder) kwam ik veel goede berichten tegen wat betreft de betrouwbaarheid. Toch hoorde ik van verschillende mensen dat je moet uitkijken met maandagochtend/vrijdagmiddag modellen, die net even wat meer problemen kennen en net even minder mooi zijn gefabriceerd. Enkele west-Europese merken hebben het voornamelijk met modellen uit introductiejaren, maar ook bij de Duitse concurrentie lees je soms toch dat bepaalde oplagen je (onverwacht) frequent in de steek kunnen laten. Ik vroeg me eigenlijk af hoe dat dat zit met modellen uit Azi?. Ik heb vernomen dat 'Aziaten' geen maandagochtend of vrijdagmiddag modellen kennen, voornamelijk bij de wat meer gerenommeerde merken lijkt dit de regel. Ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben of verhalen kennen die de titel van dit topic ontkrachten. Ik probeer mezelf uiteraard te behoeden van de aanschaf van een modellenreeks die buitengewoon veel problemen kent. Alvast dank voor jullie reactie.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Elke Lexus wordt grondig gecontroleerd voordat hij de fabriek verlaat.

Volgens de brochure heeft mijn LS 1800 inspecties gehad tijdens het bouwen..

Geen idee of er echt slechte Lexussen tussen zitten. ze vertonen veelal allemaal dezelfde problemen als die er zijn
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hallo,

Het is voor de zoveelste keer bewezen dat Toyota gewoon de beste auto's maakt.
En wat betreft Lexus, de kwaliteit is meer dan goed.

Het kost wel iets meer maar het gaat ook niet zo snel stuk.
misschien af en toe een heel klein beetje oude techniek, maar wel de zichzelf bewezen vertrouwde techniek.

Dit is echt waar.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dank jullie wel voor jullie reacties. In kennissen kring ken ik er een aantal die met auto's van Duitse en Franse makelij een kat in de zak hadden gekocht. Uiteraard wil ik me behoeden van zo'n aankoop, en dat was tevens een van de redenen om eens bij Lexus te gaan kijken. Het concept ala de BMW E46 32x-serie (RWD, 6 in-lijn) trok mij aan, alleen het imago wat een beetje aan BMW plakt en dat je ze toch wel veel ziet trekt mij minder aan. Ook de ingetogenheid van de Lexus zie ik als een pr?.

Aanstaande zaterdag ben ik van plan een tour te maken langs diverse garages die een IS200 te koop hebben staan.
Twijfel schuilt nog tussen de Executive en de Sport uitvoering. De praktijk zal het leren.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Na goed, elk fabrikant heeft wel zo modellen die net wat minder zijn, dat geldt ook voor lexus. Kinderziektes in het eerste jaar van een nieuw model komt bij elk merk voor. Maar wat de rest ook heeft aangegeven, toyota heeft een strenge controle, maar die van lexus is nog 10x strenger en vaker.

Ik moet wel zeggen dat er minder problemen zijn geconstateerd bij de is200 dan bij bv de is250.

GElijk heb je :) gewoon even testrijden en je merkt het
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Vandaag een proefrit gemaakt in een IS200 Executive uit 2001 met 145k op de klok. Heb erg van de (toch wel korte) tocht genoten. Heerlijk geklemd in de stoelen, een goede positie om alles te kunnen bedienen. Het schakelen was even wennen (het was even zoeken om het in z'n achteruit te krijgen, wat meer kracht bij nodig dan verwacht). Ook de zesde versnelling was nieuw voor me (ooit eens een ritje gemaakt in een Audi A4 1.8T met een 6bak). Wat mij betreft hadden ze de 6e versnelling even langer mogen maken, zodat het wat meer functioneert als een overdrive maar dat is uiteraard persoonlijk. De 6 in-lijn is heerlijk en naar mijn idee valt het mee hoe levendig hij is onder de 4000 toeren. Toch wel opvallend was het geluid van het differentieel (denk ik). Het naaimachine achtige geluid vond ik redelijk aanwezig. In het begin twijfelde ik nog even of het niet een compressor betrof (maar dan zonder tte stickers), maar het geluid verhoogd zich in frequentie naar mate je harder rijdt dus dat zou naar mijn idee moeten duiden op de diff. Ik weet niet of andere IS200 bezitter op dit forum dit ook hebben, ik ben benieuwd. Binnenkort een IS200 Sport aan de tand voelen, maar het gevoel van de IS is erg goed bevallen. Het is even afwachten of mijn vriendin, die toch enkele decimeters kleiner is dan ik, het zelfde gevoel (zitpositie) ervaart. Een nadere update volgt...
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Vooral Japanse en ook Amerikaanse auto's zijn vaak wel oke voor kleinere mensen.

Ik heb zelf ook nog een kleine Cadillac, en met mijn 1.78 is dat een perfecte auto, echt veel groter moet je niet zijn :!:

Met de Lexus kan je alle kanten op, ik neem aan dat de IS ook elektrische stoelen heeft met de Executive
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Differentieel heb ik eigenlijk niet echt veel gehoord in mijn is200, maar misschien moet er wat olieververst worden van het diff?

is200 is opzich best ok voor kleine en mensen niet veel langer dan 190 :p
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Ik zat prima in de IS en ik had met m'n lengte (1.91) nog een kleine stukje van de electrische verstelling over. Wat betreft het differentieel, ik had op youtube een aantal filmpjes gevonden waar je het diff ook goed hoort(voornamelijk in 2e en 3e versnelling). Donderdag probeer ik een proefrit met een Sport te maken, misschien heeft een Limited slip diff er minder last van. Ik stoorde me er nog niet aan (vindt het wel een beetje racey klinken eerlijk gezegd) maar ik kan me in denken dat dat met verloop van tijd het comfort niet ten goede komt.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dat vind ik dus vreemd :)

ik heb toch wel 136.000 km met de oude is200 gereden en ik moet zeggen dat ik er totaal geen last van heb gehad. Het motor genaai was zelfs bij 4500 a 5000rpm constant snelheid gewoon niet nauwelijks hoorbaar. windgeruis was waar k het ergste aan irriteerde. En de meeste hier weten wel dat ik een zeikerd ben qua geluidscomfort en bijgeluiden :)

Zijn het trouwens geen banden die zijn gecupt en dan dat geluid maken?

Wellicht nog lagers?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dat zou ook kunnen. Ik heb hier eerlijk gezegd geen ervaring mee en weet dus niet hoe dat klinkt. Maar ik denk dat inderdaad jou 136.000 een beeld van de werkelijkheid geeft en mijn bevindingen allicht onderhevig zijn aan andere factoren. De auto heeft misschien een tijd stil gestaan, allicht is de diff olie oud en dient deze vervangen te worden, of zijn het zoals je zegt andere onderdelen die dat geluid kunnen creeren. Ik zal er eens op letten. Zijn er nog andere kenmerken hoe je gecupte banden of versleten/kapotte lagers aan kunt herkennen bij een proefrit?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het beste is om gewoon in meerdere is200 te gaan rijden zodat je de verschillen goed kan horen en vergelijken. Minimaal 3 :) zodat je een goede vergelijk hebt :)
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Beetje laat misschien :p maar ben toch wel benieuwd of je nog bent geslaagd voor een mooie Lexus?
Of misschien is die ook alweer verkocht :D
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Iets meer dan 3 maanden na die post heb ik een IS200 Exec. uit 2000 gekocht. Nog steeds in bezit maar de laatste 1,5 jaar wel naar een IS300 Sportcross aan het kijken voor wat meer ruimte. Gezien ik nu bijster weinig met de IS200 rijd, wordt dit wel een 'dure' investering. Maar het is weer zalig om in het weekend in m'n IS200 te stappen. Geen moment spijt van m'n aankoop gehad en van een maandagochtend model kan ik niet spreken.