Lexus ML

Johnny Le

Actief
8 sep 2024
321
363
63
Gisteren tijdens de mini-meeting bij @Dirk_S (NX 450h+ bj 2024) en bij @Bobusa (LS 600h bj 2011) het geluid van het Mark Levinson-systeem mogen horen.

Mijn eerste indruk (niet gebasseerd op uitgebreide testen, wetenschappelijk conditities, noch onderbouwde onderzoeken):
FENOMENAAL, het geluid is zuiver en voller, veel zuiverder en voller dan het standaard systeem wat bij mij in de IS 300h bj 2018 zit.
Bij Dirk was het popmuziek en bij Bob klassieke tonen en het stond bij beiden niet eens hard.

Dus ja, ML klinkt in deze beide gevallen much, much better.
Zoek je een LEXUS en je komt er één tegen met ML, neem dit in je overweging mee, achteraf inbouwen of vervangen is een wirwar/rompslomp.

Ik doe er een +1 bij en nog wat helende zalvingen:

Ik heb, voordat ik mijn huidige onvolprezen IS kocht, serieus naar andere auto’s gekeken. Gewoon, om er zeker van te zijn dat er voor mij niets beters is dan The Pursuit Of Perfection. Voorwaarde was wel dat zo’n andere automobiel een uitstekende geluidsinstallatie aan boord zou hebben. Een Bose in een Mazda 6 klinkt niet gek. Een 3-serie (G20) viel al af qua rijgedrag, die communiceerde mij te veel van het wegdek door waardoor ik deze ongeacht audio installatie al afschreef. Een Volvo V60 vanaf MY2018, daar zag ik en mijn eega wel potentie in. De V60 heeft veel meer keuze in aandrijflijn en onderstel dan de gemiddelde Lexus dus ik heb vier verschillende V60’s geprobeerd waar ik drie verschillende audio systemen ook beluisterd heb. Het meest verkochte “High Performance” audiosysteem vond ik niet best, de simpele balans tussen links en rechts was er totaal niet. Alsof elk muziekstuk alleen in mijn linkeroor kon tetteren. Dynamisch was het ook mager, met name qua lage tonen.

Het “Harman Kardon” audiosysteem was een zogenaamde flinke upgrade. Akkoord; de L/R-balans was beter en de lage tonen bleven beter bij een toename in het volume, maar tot een zekere hoogte want daar viel het systeem door de mand; het klonk overstuurd. Ten slotte heb ik het onder Volvo-rijders bejubelde “B&W” systeem ook gehoord. Visueel een spektakel. Auditief niet verkeerd, maar hier komt het verschil met Mark Levinson om de hoek kijken; ongeacht het volume of de tijdsduur; een ML klinkt altijd zuiver en niet vermoeiend aan mijn oren. Het is dat ik op de bestemming aangekomen ben dat het volume in mijn IS omlaag gaat. Bij die B&W was ik na 10 minuten klaar met een hoger volume, ik kon het niet langer verdragen.

En aan diegenen die geen Mark Levinson in hun Lexus hebben: het Premium Audio systeem in menig Lexus (standaard) klinkt beter dan het opgewaardeerde Harman Kardon in een V60. Echt, en het klinkt lange tijd prettig in het oor, bij elk volume.

Volvo High Performance heb ik ook nog een tijdje gehad. Was zéker niet verbluffend. De hele auto om dat High Performance heen was trouwens niet verbluffend...

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Tja, ik ben blijkbaar te goed gewend (verwend) geweest, de installatie die in mijn Amerikaanse Acura (Honda) zit die ik al 7 jaar heb (heeft de beste audio installatie die ze daarin bieden):
Acura/ELS® Studio 12-Speaker premium Audio System with active Sound control, hard Disk Drive (hDD) Media Storage with new ceiling-mounted speakers, a 546-watt amplifier and 5.1-channel surround sound, DvD rear entertainment System with 16.2-inch ultrawide full vga Screen and hDMi compatibility vind ik nog wel ietsje beter. 🙄 😇
Ik ben ook wel een beetje een audio fanaat, heb thuis ook een niet helemaal gemiddelde set.

Ik vind de ML in mijn RX zeker wel één van de betere, maar viel mij na alle lovende recensies toch een beetje tegen in vergelijk met het voorgaande.

Helaas is er altijd wel iets ergens anders beter
;)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Tja, daar is ie weer. "Geluidkwaliteit" is heel persoonlijk. Ervaringen delen daarentegen wel interessant natuurlijk.
Ben zelf ook een audiofiel (in huis) en heb aardig wat ervaring met audio-installaties inbouwen (m.n. Toyota MR2 en Avensis MK1 en MK2) in mijn jongere jaren. Noem Bosten Acoustics en Hifonics en de ouderen onder ons springen op. Mooie BOMBASTISCHE systemen in mijn auto's gehad, totdat ik ML kreeg. Ja, niet het bombastische maar hier het woord balans bij uitstek. Zuiverheid ook. Sindsdien niet meer achteromgekeken omdat de ontwikkelaars van ML elke type interieur apart afstemmen met DSP (Digital Sound Processing) en zo een (voor een auto interieur) "optimaal" geluid verkrijgen. Nee, het zal nooit een goed audiosysteem thuis kunnen evenaren maar komt aardig dichtbij. Best wel veel mensen realiseren zich niet wat akoestiek doet. Ik zie soms de mooiste systemen staan bij vrienden met kale wanden en marmeren vloeren. Dan kun je 100k er tegenaan gooien en bereik je nog steeds geen goed geluid. Akoestiek is zeker 70% van je geluidskwaliteit, daarom heeft ML dat met DSP opgelost. Niet optimaal maar het beste wat in een auto interieur haalbaar is.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en D43m0n
Naarmate je ouder wordt, wordt het gehoor ook anders, daarnaast is de kans groot dat je persoonlijke smaak voor muziek is veranderd.
Als ik ‘s ochtends de auto start, klinkt het liedje in de auto anders dan de avond ervoor vóórdat ik de motor uitzette, en dan bedoel ik niet eens het volume :D

@Bobusa ik heb inderdaad nog zo’n Hifonics versterker, bewaard van mijn tijd met de Alfa (en lid van de Alfa Romeo Tuning Club, ARTC):ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Ik begrijp precies wat je bedoelt, de beleving is deels ook persoonlijk, maar ook objectief kan je wel duidelijk kwaliteiten onderscheiden.

Heb ooit lang geleden toen die in de mode kwamen eens zo'n Bose melkpakjes subwoofer/satelliet systeem op de kop getikt, Ik had in die tijd diverse typen Philips MFB speaker sets en was benieuwd hoe die fantastisch gepromote Bose set zou zijn..
Wat een rommel bleek dat te zijn zeg, veel laag, sprankelend overheersend hoog, wat dus bij de gemiddelde consument super spectaculair over kwam, maar vrijwel geen middengebied., de Philips waren zoveel beter..

Onbegrijpelijk hoeveel mensen in die tijd toen Bose inruilacties had, hun mooie ouderwetse maar grote speakers inleverden voor deze troep.
Ik heb dat Bose setje weer heel snel geloosd.
Heb in de jaren daarna heel wat verschillende apparatuur en luidsprekers gehad, Synthese, B&W, Driade, Elipson, waarbij ook telkens bleek dat de match van apparatuur en speakers ook heel veel invloed op de kwaliteit heeft, soms matcht ook top spul gewoon niet.
Inmiddels al jaren zeer tevreden met Elac speakers icm een REL subwoofer thuis.

Heb in de loop van de tijd diverse auto's gehad waar Bose de top audioset was die er in geleverd werd, hoewel niet meer het extreme van die thuis sets, was ook dat spul in de auto's veel te veel gericht op zware indrukwekkend bedoelde bas, niet mijn ding.
De set in de Acura daarentegen is wel super, beste wat ik ooit in een van mijn auto's gehoord heb, de ML in de Lexus vind ik in vergelijking daarmee helaas toch wat minder.
Heb recent in de nieuwe RX500 f-sport proef gereden en die had tot mijn verbazing een te bonkerige bas naar mijn smaak.. vond de ML daarin daardoor minder dan de ML die in mijn huidige RX450 zit

Laatst bewerkt:
Tada… (even de schuur ingedoken)
20241222_174337.JPEG

VroeGUH, kon je niet achterblijven qua RMS Watt :cool: :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Ik begrijp precies wat je bedoelt, de beleving is deels ook persoonlijk, maar ook objectief kan je wel duidelijk kwaliteiten onderscheiden.

Heb ooit lang geleden toen die in de mode kwamen eens zo'n Bose melkpakjes subwoofer/satelliet systeem op de kop getikt, Ik had in die tijd diverse typen Philips MFB speaker sets en was benieuwd hoe die fantastisch gepromote Bose set zou zijn..
Wat een rommel bleek dat te zijn zeg, veel laag, sprankelend overheersend hoog, wat dus bij de gemiddelde consument super spectaculair over kwam, maar vrijwel geen middengebied., de Philips waren zoveel beter..

Onbegrijpelijk hoeveel mensen in die tijd toen Bose inruilacties had, hun mooie ouderwetse maar grote speakers inleverden voor deze troep.
Ik heb dat Bose setje weer heel snel geloosd.
Heb in de jaren daarna heel wat verschillende apparatuur en luidsprekers gehad, Synthese, B&W, Driade, Elipson, waarbij ook telkens bleek dat de match van apparatuur en speakers ook heel veel invloed op de kwaliteit heeft, soms matcht ook top spul gewoon niet.
Inmiddels al jaren zeer tevreden met Elac speakers icm een REL subwoofer thuis.

Heb in de loop van de tijd diverse auto's gehad waar Bose de top audioset was die er in geleverd werd, hoewel niet meer het extreme van die thuis sets, was ook dat spul in de auto's veel te veel gericht op zware indrukwekkend bedoelde bas, niet mijn ding.
De set in de Acura daarentegen is wel super, beste wat ik ooit in een van mijn auto's gehoord heb, de ML in de Lexus vind ik in vergelijking daarmee helaas toch wat minder.
Heb recent in de nieuwe RX500 f-sport proef gereden en die had tot mijn verbazing een te bonkerige bas naar mijn smaak.. vond de ML daarin daardoor minder dan de ML die in mijn huidige RX450 zit
Ik luister hier nog steeds naar de MFB speakers, inmiddels wel een elco revisie achter de rug.
IMG_2822.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en D43m0n
Dat zijn echt ouwetjes, zo te zien de 532 ?
Tip: probeer een setje 544 te vinden, was toen de BBC monitor versie, die klinken veel mooier
Op de aller grootste van de oude serie na (de professionele 545) heb ik van alle series alle versies, vaak met meerdere sets tegelijk gehad, als laatste het digitale topmodel met de vlak membraam speakers de 9638.
De MFB's waren hun tijd ver vooruit

Laatst bewerkt:
Dit is ook mijn ervaring. En dan kan een goede combinatie in de luisterstudio goed klinken, maar in je eigen huis toch niet helemaal uit de verf komen. Ik maakte in de luisterstudio een short list op basis van mijn eigen CD’s. Ik mocht mijn top 2 mee naar huis nemen, of het werd gebracht zodat ik thuis kon luisteren.

Noem Bosten Acoustics en Hifonics en de ouderen onder ons springen op.
Jep! Ik had jarenlang een complete Boston Acoustics set in mijn auto’s. Een compo-setje voorin, een set ovale speakers achterin en een 12” subwoofer. Phoenix Gold versterkers en man wat klonk dat goed.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en Bobusa
Dat zijn echt ouwetjes, zo te zien de 532 ?
Tip: probeer een setje 544 te vinden, was toen de BBC monitor versie, die klinken veel mooier
Op de aller grootste van de oude serie na (de professionele 545) heb ik van alle series alle versies, vaak met meerdere sets tegelijk gehad, als laatste het digitale topmodel met de vlak membraam speakers de 9638.
De MFB's waren hun tijd ver vooruit
Yep , 532.
Maar er staan nog verschillende types op zolder (hobby van mijn vorig jaar overleden wederhelft).
Ik meen wel dat dit de grootste zijn van het spul wat hier in huis is.

Berichten zijn zeer gewaardeerd, maar nog even enne gaat dit topic naar The Lounge :ROFLMAO:

Vroeguh klonk goede muziek als muziek in de oren, zowel thuis als in de auto… :rolleyes:
Heb even naar oude CD’s geluisterd en was verbaasd dat ik dat destijds mooi vond.
Maar er zitten ook cd’s tussen die nu nog steeds mooi zijn, óók zonder subwoofer van 200 Watt in de kofferbak, zoals: The Police, Red Hot Chili Peppers, Modern Talking, 2pac, Cypress Hill, Snoop, Ice Cube, etc.