Lexus NX 300H en lage temperaturen

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
Betreft Lexus NX 300H 2020 AWD . Werkt bij lage temperaturen de start/stop functie en de accu capaciteit goed ? bij -10C , dit ivm reizen in de winter naar Scandinavie, heeft iemand hier ervaring mee? Voor een Lexus NX 300 H? Dus hoe goed doet deze Lexus het in het Noorden bij lage temperaturen , als de electronica uit valt kan dat auto dan nog wel verder? Temperaturen gaan in de winter van -10 tot -26 in enkele dagen . Zijn er nog aanvullende of voorbereidende tips , ik wil wat meer de natuur in gaan in deze winter naar het Noorden ( erg mooi) maar ben dan soms ook buiten GSM bereik op sommige plaatsen (Zweden en Noorwegen in de winter en in de zomer in IJsland).
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
De hybrides hebben vrij kleine 12v accu’s het is belangrijk dat die in goede staat verkeerd, want als de spanning te laag is dan kan het hybridesysteem niet ingeschakeld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Gerardhome

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Bij alle Lexus en Toyota hybrides werkt de start/stop funcie ook bij lage temperatuur goed - nadat de koelwatertemperatuur na de koude start een bepaalde grenswaarde overschrijdt. Anders gezegd: hoe lang je moet rijden om start/stop mogelijk te maken hangt samen met de omgevingstemperatuur: het verschil is ook onder Nederlandse omstandigheden goed merkbaar. In feite is het een veiligheidsvoorziening - regelmatig starten van een nog koude motor zal tot extra slijtage leiden.

Een tip dat onder koude omstandigheden zeker zal helpen is een zo dun mogelijke motorolie gebruiken. Veel dealers gebruiken een 5W-30 olie, voor Scandinavie is zeker s'winters een 0W-20 zeker aan te bevelen. De motor start gemakkelijker, de oliestroom naar te smeren onderdelen komt sneller op gang en omdat de motor gemakkelijker start is daarvoor ook minder elektrische energie nodig - kortom alles wat je onder winterse omstandigheden wilt.

Enkele andere tips:

- neem een slaapzak o.i.d mee voor als de auto echt stil valt - dat kan je leven redden. Zorg ook voor vloeibaar drinkwater - ga er vanuit dat het bij onverhoopt stilvallen een week kan duren voor je hulp krijgt, Scandinavie is dun bevolkt. Het meest "gevaarlijk" is Noorwegen - het weer kan zeer plots omslaan. Zweden en vooral Finland kennen veel stabielere weersomstandigheden.

- zorg voor de juiste bandenspanning - als je met de juiste spanning vanuit Nederland vertrekt en het is daar -20 blijkt de bandenspanning duidelijk lager. Dus: ter plaatse na een koude start en een gering aantal km: banden oppompen tot de aanbevolen spanning

- auto's worden ontworpen om gebruikt te worden tussen zeg -40 en +60 C omgevingstemperatuur . Niet alle auto's in Nederland geleverd zijn daar even goed in, vaak leveren fabrikanten auto's of voor de kou, of voor de hitte of voor gematigde temperaturen. De aanpassingen hebben met name betrekking op koelvermogen: ventilatoren, temperatuur waarbij ze in werking komen en mate van vorstbescherming van de koelvloeistof . Het laatste verdient controle voor je in de winter op reis gaat - bescherming tot -30 of -35 C is aanbevolen.

- als de auto in een goede staat van onderhoud verkeert zijn er geen problemen te verwachten
 

KymoRX

Nieuw hier
3 okt 2022
13
8
3
Bij alle Lexus en Toyota hybrides werkt de start/stop funcie ook bij lage temperatuur goed - nadat de koelwatertemperatuur na de koude start een bepaalde grenswaarde overschrijdt. Anders gezegd: hoe lang je moet rijden om start/stop mogelijk te maken hangt samen met de omgevingstemperatuur: het verschil is ook onder Nederlandse omstandigheden goed merkbaar. In feite is het een veiligheidsvoorziening - regelmatig starten van een nog koude motor zal tot extra slijtage leiden.

Een tip dat onder koude omstandigheden zeker zal helpen is een zo dun mogelijke motorolie gebruiken. Veel dealers gebruiken een 5W-30 olie, voor Scandinavie is zeker s'winters een 0W-20 zeker aan te bevelen. De motor start gemakkelijker, de oliestroom naar te smeren onderdelen komt sneller op gang en omdat de motor gemakkelijker start is daarvoor ook minder elektrische energie nodig - kortom alles wat je onder winterse omstandigheden wilt.

Enkele andere tips:

- neem een slaapzak o.i.d mee voor als de auto echt stil valt - dat kan je leven redden. Zorg ook voor vloeibaar drinkwater - ga er vanuit dat het bij onverhoopt stilvallen een week kan duren voor je hulp krijgt, Scandinavie is dun bevolkt. Het meest "gevaarlijk" is Noorwegen - het weer kan zeer plots omslaan. Zweden en vooral Finland kennen veel stabielere weersomstandigheden.

- zorg voor de juiste bandenspanning - als je met de juiste spanning vanuit Nederland vertrekt en het is daar -20 blijkt de bandenspanning duidelijk lager. Dus: ter plaatse na een koude start en een gering aantal km: banden oppompen tot de aanbevolen spanning

- auto's worden ontworpen om gebruikt te worden tussen zeg -40 en +60 C omgevingstemperatuur . Niet alle auto's in Nederland geleverd zijn daar even goed in, vaak leveren fabrikanten auto's of voor de kou, of voor de hitte of voor gematigde temperaturen. De aanpassingen hebben met name betrekking op koelvermogen: ventilatoren, temperatuur waarbij ze in werking komen en mate van vorstbescherming van de koelvloeistof . Het laatste verdient controle voor je in de winter op reis gaat - bescherming tot -30 of -35 C is aanbevolen.

- als de auto in een goede staat van onderhoud verkeert zijn er geen problemen te verwachten
Goede tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
ik had voor vertrek nog even de olie en koelvloeistof en ruitenwisservloeistof laten doen, ik kwam aan bij lage temperaturen, de auto heeft het gelukkig prima gedaan, inderdaad goed om hier een slaapzaak bij je te hebben , inmiddels een beam ( onder het kenteken) erbij laten zetten, de LED ULTRA PRO met XBB "Stroombrytare Bluetooth, xxb Dongle "Faste" werkt heel netjes met de Lexus op alle modes, helpt ook goed dan zie je het wild aan de zijkanten dieper in het bos staan, die zag ik voorheen niet, is niet opzichtig. De bluetooth ook netjes , dan wordt er niet geboord in de auto dus zonder bedrading door het dashboard, voor mensen die in de winter naar Scandinavie gaan een mooie tip.