Lexus NX keuzestress

John79

Nieuw hier
25 aug 2024
6
2
3
Beste Lexus-liefhebbers,

Een tijdje geleden heeft jullie input ons erg geholpen met onze keuze tussen een RAV4 en een NX. Geen verrassing dat de voorkeur uitgaat naar een NX.

Ons budget is ca. 30d en we zullen ergens wat consessies moeten doen en zijn benieuwd wat jullie zwaarder zouden laten wegen:
- bouwjaar (2015-2019)
- km stand (30-125dkm)
- uitvoering (President / F Sport / Overige)
- wel/geen Lexus dealer aanbod

Gevoelsmatig zou ik eerder voor een lage km stand gaan en een complete uitvoering en minder naar bouwjaar kijken maar geen idee of de verschillen tussen de 2015 en 2019 versies nu nog zo relevant zijn?

Bedankt weer voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
John
 
Een interessante vraag maar ook persoonlijk wat je precies zoekt in opties.

Wat je in je overweging mee kunt nemen is dat Lexus tot 10 jaar of 200.000 km garantie geeft. Indien de auto niet bij Lexus is onderhouden dan kun je dit recht weer verkrijgen door hem weer door Lexus te laten onderhouden. Een maand na dat onderhoud kom je weer voor de 10 jaar garantie in aanmerking. Check de voorwaarden op Lexus.nl.

Op basis van bovenstaande is een wat jongere Lexus met een wat lagere kilometerstand interessanter.

Voor wat betreft de vraag tussen de eerste generatie en de gefacelifte generatie (vanaf 2018) is het voor een groot deel cosmetisch. Zie hiervoor foto's van het interieur en de koplampen bij de verschillende occasions. Wel is het infotainmentsysteem bij het gefacelifte model weer wat moderner. Breder scherm en zover mij bekend kun je met een update ook Apple CarPlay en Android auto gebruiken. Ook is het Lexus safety iets meer ontwikkeld. Bijvoorbeeld voetgangers herkenning en verkeersborden herkenning.

Voor wat betreft de verschillende uitvoeringen. Je kunt op even zoeken op bijvoorbeeld brochure Lexus NX 2018, je vind dan vaak nog een oude optielijst. Ik zal kijken of ik die ook nog kan vinden.

De president uitvoering is de meest complete. Sommige hebben AVS adaptive variabele suspension) en sommige niet (te herkennen aan de sport + stand). De F sport ziet er iets anders uit maar ten opzichte van de president iets minder luxe uitgerust. Standaard geen stoelventilatie en geen elektrisch verstelbare of opklapbare achterbankleuning maar wel weer standaard AVS en schakelflippers. Andere opties die ije kunt overwegen zijn bijvoorbeeld headup display of Mark Levinson. Ook persoonlijk maar ik houd wel van mooi geluid. Ook zijn de luxere modellen vaak uitgerust met triple led koplampen.

Het budget bepaald natuurlijk ook wat er mogelijk is. Voor het budget wat je hebt kun je zonder meer een mooi exemplaar vinden. De prijzen liggen wel behoorlijk uiteen dus het is even goed zoeken wat bij je past.

Ga vooral ook proefrijden, wat vind je leuk, wat is voor jou minimaal wat erin aanwezig moet zijn. Ik ben benieuwd naar welke het wordt, er is een aardig aanbod beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Goeie info al van Johno šŸ‘Œ
Kleintje nog; mocht je tegen een import auto aanlopen (niet ondenkbaar want NL staat er vol mee) met daarbij een bepaalde uitvoering kijk dan heel goed of datgene wat je wilt er ook daadwerkelijk in of op zit. Uitvoeringen lopen nogal uiteen, wat in Duitsland een President is hoeft dat hier qua uitrusting niet te zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld een NX President uit Belgiƫ waar nagenoeg de hele waslijst op en aan zit maar waar geen stuurflippers en geen AVS op zitten. Terwijl een NL President dat dan weer wel zou hebben, volgens mij.

Succes en veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Johno
Ik heb niet veel toe te voegen aan de bovenstaande verhalen. Wat ik zou doen, maar dat ben ik, is als eerste de uitvoering kiezen die ik wil. De President is waarschijnlijk het duurst in aanschaf maar bij latere verkoop/inruil ook het meest gewild.

Dan zou ik daarna kijken naar bouwjaar, hoe jonger, hoe meer (kleine) verbeteringen er zijn doorgevoerd. Als laatste zou ik kijken naar de km-stand. Al ligt het voor de hand dat jongere bouwjaren minder kilometers gelopen kunnen hebben. Een Lexus is bij normaal gebruik en onderhoud niet zo aan slijtage onderhevig, zowel buiten als binnen niet. De techniek kan met de juiste aandacht heel lang mee. En als je de statistieken mag geloven is de eerste generatie NX een van de meest betrouwbare moderne Lexus modellen. Ik hoop stiekem dat de tweede generatie dat ook zal blijken want mocht mijn IS ooit de geest geven, dan zie ik die wel zitten.

En veel plezier met de zoektocht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S, robtp09 en Johno