Lexus NX keuzestress

John79

Nieuw hier
25 aug 2024
8
3
3
Beste Lexus-liefhebbers,

Een tijdje geleden heeft jullie input ons erg geholpen met onze keuze tussen een RAV4 en een NX. Geen verrassing dat de voorkeur uitgaat naar een NX.

Ons budget is ca. 30d en we zullen ergens wat consessies moeten doen en zijn benieuwd wat jullie zwaarder zouden laten wegen:
- bouwjaar (2015-2019)
- km stand (30-125dkm)
- uitvoering (President / F Sport / Overige)
- wel/geen Lexus dealer aanbod

Gevoelsmatig zou ik eerder voor een lage km stand gaan en een complete uitvoering en minder naar bouwjaar kijken maar geen idee of de verschillen tussen de 2015 en 2019 versies nu nog zo relevant zijn?

Bedankt weer voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
John

Een interessante vraag maar ook persoonlijk wat je precies zoekt in opties.

Wat je in je overweging mee kunt nemen is dat Lexus tot 10 jaar of 200.000 km garantie geeft. Indien de auto niet bij Lexus is onderhouden dan kun je dit recht weer verkrijgen door hem weer door Lexus te laten onderhouden. Een maand na dat onderhoud kom je weer voor de 10 jaar garantie in aanmerking. Check de voorwaarden op Lexus.nl.

Op basis van bovenstaande is een wat jongere Lexus met een wat lagere kilometerstand interessanter.

Voor wat betreft de vraag tussen de eerste generatie en de gefacelifte generatie (vanaf 2018) is het voor een groot deel cosmetisch. Zie hiervoor foto's van het interieur en de koplampen bij de verschillende occasions. Wel is het infotainmentsysteem bij het gefacelifte model weer wat moderner. Breder scherm en zover mij bekend kun je met een update ook Apple CarPlay en Android auto gebruiken. Ook is het Lexus safety iets meer ontwikkeld. Bijvoorbeeld voetgangers herkenning en verkeersborden herkenning.

Voor wat betreft de verschillende uitvoeringen. Je kunt op even zoeken op bijvoorbeeld brochure Lexus NX 2018, je vind dan vaak nog een oude optielijst. Ik zal kijken of ik die ook nog kan vinden.

De president uitvoering is de meest complete. Sommige hebben AVS adaptive variabele suspension) en sommige niet (te herkennen aan de sport + stand). De F sport ziet er iets anders uit maar ten opzichte van de president iets minder luxe uitgerust. Standaard geen stoelventilatie en geen elektrisch verstelbare of opklapbare achterbankleuning maar wel weer standaard AVS en schakelflippers. Andere opties die ije kunt overwegen zijn bijvoorbeeld headup display of Mark Levinson. Ook persoonlijk maar ik houd wel van mooi geluid. Ook zijn de luxere modellen vaak uitgerust met triple led koplampen.

Het budget bepaald natuurlijk ook wat er mogelijk is. Voor het budget wat je hebt kun je zonder meer een mooi exemplaar vinden. De prijzen liggen wel behoorlijk uiteen dus het is even goed zoeken wat bij je past.

Ga vooral ook proefrijden, wat vind je leuk, wat is voor jou minimaal wat erin aanwezig moet zijn. Ik ben benieuwd naar welke het wordt, er is een aardig aanbod beschikbaar.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Leen en D43m0n
Goeie info al van Johno 👌
Kleintje nog; mocht je tegen een import auto aanlopen (niet ondenkbaar want NL staat er vol mee) met daarbij een bepaalde uitvoering kijk dan heel goed of datgene wat je wilt er ook daadwerkelijk in of op zit. Uitvoeringen lopen nogal uiteen, wat in Duitsland een President is hoeft dat hier qua uitrusting niet te zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld een NX President uit België waar nagenoeg de hele waslijst op en aan zit maar waar geen stuurflippers en geen AVS op zitten. Terwijl een NL President dat dan weer wel zou hebben, volgens mij.

Succes en veel plezier!

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Johno
Ik heb niet veel toe te voegen aan de bovenstaande verhalen. Wat ik zou doen, maar dat ben ik, is als eerste de uitvoering kiezen die ik wil. De President is waarschijnlijk het duurst in aanschaf maar bij latere verkoop/inruil ook het meest gewild.

Dan zou ik daarna kijken naar bouwjaar, hoe jonger, hoe meer (kleine) verbeteringen er zijn doorgevoerd. Als laatste zou ik kijken naar de km-stand. Al ligt het voor de hand dat jongere bouwjaren minder kilometers gelopen kunnen hebben. Een Lexus is bij normaal gebruik en onderhoud niet zo aan slijtage onderhevig, zowel buiten als binnen niet. De techniek kan met de juiste aandacht heel lang mee. En als je de statistieken mag geloven is de eerste generatie NX een van de meest betrouwbare moderne Lexus modellen. Ik hoop stiekem dat de tweede generatie dat ook zal blijken want mocht mijn IS ooit de geest geven, dan zie ik die wel zitten.

En veel plezier met de zoektocht!

Hierbij de brochures van 2015 en 2018. Dan kun je een beetje vergelijken wat er standaard opzit op de verschillende modellen.
Bedankt Johno voor de berichten en brochures, die zijn echt heel erg handig en heb ze in detail doorgelezen. We hebben er goed de tijd voor genomen en zijn er wat meer achter wat onze voorkeur zou hebben. Bij een oneindig budget zou onze voorkeur uitgaan naar een zo jong mogelijke President Line uitvoering met lage km stand, maar die zitten nog aardig boven budget. Wat ik lastig vind om in te schatten is de AVS. Ik kan me er iets bij voor stellen wat het doet, maar geen idee hoe duurzaam het is, wat de reparatiekosten zijn als het stuk gaat en of je het mist op een NX als je het niet hebt.

Ik kan denk ik de NX-en die binnen ons budget vallen als volgt groeperen, benieuwd naar jullie ervaring en eventuele voorkeur:
- President Line 2015 met lage km stand (<60dkm)
- Luxury Line (2017-2019) met lage km stand (<40dkm)
- President Line (2017-2019) met hoge km stand (>100dkm)

Gevoelsmatig denk ik dat ik voor een Luxury Line uit 2017-2019 zou gaan vanwege de lage km stand, toch net iets nieuwer en lederen bekleding. De audio geluidskwaliteit is wel minder dan in een President en geen AVS. Maar voor ons is de Luxury Line waarschijnlijk al meer dan luxe genoeg :)

Fijn weekend en bedankt nogmaals voor het meedenken!

Ik heb een president lijn uit 2014 gereden die voorzien was van AVS. Ik vind het lastig om te oordelen of het echt de moeite waard is of niet aangezien ik niet weet hoe het rijdt zonder. Ik ga er gemakshalve van uit dat het zonder ook prima functioneert.

Succes met het vervolg van de zoektocht. 👍

• Leuk
Waarderingen: John79
Ik garandeer je dat de AVS-loze NX een uiterst comfortabele wagen is wat mij betreft. Ik heb weliswaar geen enkel benul wat AVS zou toevoegen (of niet) maar zonder bevalt me uitstekend ;)

• Leuk
Waarderingen: John79
Ik heb ook geen AVS nu. Mijn GS had het wel. Wat was het verschil? Ongeveer €200 per hoek toen de dempers vervangen moesten worden .... :eek:
In de rijkwaliteit merk ik geen verschil. De GS ging ongemerkt naar hogere snelheden, en het schijnt dat dán de instelbare dempers hun werk gaan doen. Maar ja, de NX kán niet eens zo snel ... :LOL:

En ja, de NX is zonder AVS heerlijk comfortabel.

• Leuk
Waarderingen: robtp09 en John79
Bedankt allemaal, dat is goed om te weten!

Ik kwam er gisteren achter dat we een belangrijke optie vergeten waren in onze selectiecriteria, een trekhaak / fietsendrager en dat maakt het aanbod gelijk een stuk kleiner 🤦‍♂️

Hopelijk tot snel weer met goed nieuws.

• Leuk
Waarderingen: Johno
Nog mazzel dat ze er wél zijn omdat de NX zo'n heerlijke trekauto is anders zat je achteraf nog met de schreeuwend dure aanschaf van een trekhaak.... :eek:

Trekhaak zie je niet vaak, succes met je zoektocht.
Mijn NX300h (2020 facelift, luxury line, 117.000km mèt trekhaak) wordt volgende week ingeruild bij Louwman Eindhoven. Misschien interessant voor je 🫣.