Lexus RZ 500e President Line besteld!

RZ 500e besteld 26-1, geleverd 27-5, sneller dan vooraf aangegeven
RZ 500e.jpg

RZ 500e besteld 26-1, geleverd 27-5, sneller dan vooraf aangegeven
Bekijk bijlage 185964
Da's mooi! Wanneer kreeg je te horen van de dealer dat hij eerder binnen kwam en geleverd kon worden? Meestal duurt het langer, dus wel bijzonder dat je 'm eerder ontvangt.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik zie dat je toch de 20" hebt gekozen. Bewust, of kon de dealer geen 18" voor je regelen?

Veel plezier!

dank voor jullie positieve reacties!
@ Bobusa, 14-4 bericht dat de RZ al onderweg was, 15-5 werd ik gebeld om de afleverafspraak te maken. Ik rijd nu nog op de 20", er zit een mogelijke ruil aan te komen; hoop binnenkort daarover te horen.
Indrukken: eerste 600 km bevallen heel goed en brengen waarvoor ik de auto kocht: rust en comfort. Ondanks de 380 pk nodigt de auto mij uit tot een rustige rijstijl, maar de power is er direct als je dat nodig hebt. Piepjes zijn veel aanwezig, maar dat gaan we beheersbaar krijgen. Lane trace assist was bij de RAV4 al erg goed en de RZ kan nog beter bochten volgen. Adaptive cruise control werkt uitstekend. Airco aan / uit scheelt iets van 30 km rijbereik. Bij een benzineauto lijkt me dat het ook 10% in brandstofverbruik scheelt, maar daar maakt niemand zich druk om. Camera's rondom en de beelden op het display zijn prima. De mogelijkheden om het laadproces goed in te richten (timing en maximale SOC) in combinatie met mijn Zaptec Go 2 laadstation ben ik nog aan het uitzoeken. Zaptec heeft een "solar charging" update beloofd voor mei. Die zal dan binnnenkort wel gaan komen.
Mochten er nog forumleden zijn die overwegen hun 18" voor 20" wielen te ruilen, houd ik me aanbevolen :).

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en BertIS250C
dank voor jullie positieve reacties!
@ Bobusa, 14-4 bericht dat de RZ al onderweg was, 15-5 werd ik gebeld om de afleverafspraak te maken. Ik rijd nu nog op de 20", er zit een mogelijke ruil aan te komen; hoop binnenkort daarover te horen.
Indrukken: eerste 600 km bevallen heel goed en brengen waarvoor ik de auto kocht: rust en comfort. Ondanks de 380 pk nodigt de auto mij uit tot een rustige rijstijl, maar de power is er direct als je dat nodig hebt. Piepjes zijn veel aanwezig, maar dat gaan we beheersbaar krijgen. Lane trace assist was bij de RAV4 al erg goed en de RZ kan nog beter bochten volgen. Adaptive cruise control werkt uitstekend. Airco aan / uit scheelt iets van 30 km rijbereik. Bij een benzineauto lijkt me dat het ook 10% in brandstofverbruik scheelt, maar daar maakt niemand zich druk om. Camera's rondom en de beelden op het display zijn prima. De mogelijkheden om het laadproces goed in te richten (timing en maximale SOC) in combinatie met mijn Zaptec Go 2 laadstation ben ik nog aan het uitzoeken. Zaptec heeft een "solar charging" update beloofd voor mei. Die zal dan binnnenkort wel gaan komen.
Mochten er nog forumleden zijn die overwegen hun 18" voor 20" wielen te ruilen, houd ik me aanbevolen :).

Super dat de auto je goed bevalt de eerste 600 km. Hij bevalt mij ook super. Als ik jouw was zou ik de iets mindere range voor lief nemen en de 20 inch laten zitten haha

Ik heb ook de Zaptec go2. Niet vergeten om de ere aan te melden dat scheelt ook nog weer

• Leuk
Waarderingen: Stefan O
@EGKR dank voor de eerste ervaringen, fijn om te horen. Ja, dat heeft Lexus weer knap gedaan, veel vermogen met behoud van rust en vloeiende rijeigenschappen en men houdt het efficiƫnt.
En ja inderdaad, die verbruik discussie is natuurlijk hilarisch, bij een ICE of PEV hoor je niemand over het extra verbruik van de airco.
Ik heb zelf een Zonneplan laadpaal en thuisaccu. Daarmee kan ik zonladen bij meer opwek dan ik gebruik, of laden op de meest gunstige momenten en heb er geen omkijken naar. Maar we gaan het zien want de RZ is er nog niet.
@BertIS250C Goed om te horen dat hij jou ook bevalt. En ik twijfel nog wel stiekem over de velgen, vind de 20" natuurlijk mooier. Maar de voordelen van de 18" zijn naast de looks, zoals eerder genoemd, vele malen groter.

Extra: ik ben nog wel in onderhandeling met Lexus Zwolle, want de 18" banden die op van de RZ 350e komen zijn 103H (belastbaarheid en snelheid index) officieel moeten 235/60-18 banden voor de RZ 500e een index hebben van 107V. De dealer is het nu aan het controleren met de importeur want in eerste instantie was de reactie "geen probleem". Dat was voor mij nattuurlijk veel te vaag. Kan best zijn dat ik dan eerst de 20" laat zitten. Het moet wel 100% kloppen en veilig zijn!

@Bobusa dat verwondert me: aslasten max zijn achter 1.450 (=750 per band) voor 1.380 (=690 per band). Load index 103 is 875 kg en snelheidsindex H is 210 km/uur. Aangezien de afgeregelde max snelheid 180 km/uur is lijkt me dat de 103H zou moeten voldoen. Wat zegt de importeer/dealer hierover?

Mooie auto die RZ. En zeker die blauwe kleur. Ik ben wel benieuwd hoe je evt het comfort verschil tussen 20ā€ en 18ā€ ervaart. Met name het wegdek geluid. Of is dat met 20ā€ al verwaarloosbaar? Bij de NX met 20ā€ is dat nl wel aanwezig op sommig ruw wegdek.

Laatst bewerkt:
@Bobusa dat verwondert me: aslasten max zijn achter 1.450 (=750 per band) voor 1.380 (=690 per band). Load index 103 is 875 kg en snelheidsindex H is 210 km/uur. Aangezien de afgeregelde max snelheid 180 km/uur is lijkt me dat de 103H zou moeten voldoen. Wat zegt de importeer/dealer hierover?
Dealer Zwolle is nog te vaag met hun antwoord "geen probleem". Ze zoeken het verder uit met de importeur. Vergeet niet dat de 500e een EV is met veel koppel en dus komen er ook radiale en concentrische krachten vrij die aanzienlijk zijn. Maar goed als de importeur via de dealer mij op papier bevestigd dat de 103H banden zijn goedgekeurd dan ben ik tevreden.

@Bobusa, in Duitsland en Belgiƫ kun je de RZ 500e configureren met 18" wielen. Dus ik denk niet dat er een probleem is met koppel en radiale krachten. Even doorvragen ....

@Lexy, kan nog niet vergelijken met 18", die zit er nog niet op. Met de 20" is het comfort bij drempels gelijk of beter dan mijn RAV4 met 18", het gevoel is dat het nog iets beter kan. Weggeluid is heel weinig bij het juiste asfalt; komt nog steeds wel binnen bij "ruw" asfalt. Windgeluid is niet 0, maar minimaal bij 100 km/uur. Als je op een buitenweg met goed asfalt met 80 rijdt hoor je hoegenaamd niets, ook met de radio uit. Met de media aan (in dit geval de Mark Levinson) al helemaal niets.

• Leuk
Waarderingen: Lexy en Bobusa
@Bobusa, in Duitsland en Belgiƫ kun je de RZ 500e configureren met 18" wielen. Dus ik denk niet dat er een probleem is met koppel en radiale krachten. Even doorvragen ....
Bedankt voor de tip! Ik heb net even op de Lexus.de en Lexus.be sites gekeken naar de 18" banden info. In Duitsland en Belgie heeft de RZ 500e 235/60R18 103H banden voor en 255/55R18 105V banden achter. Dus dat is de goedgekeurde combinatie. Het probleem daarmee is juist dat het voordeel van rondom de zelfde maat dan wegvalt. Ik wil liever geen breedset. De vraag blijft nog steeds of 235/60R18 103H ook op de achteras mag. Ik hoop dat de dealer binnenkort dit kan uitsluiten. We wachten af.

@Bobusa, zie dat je een Lexus 600 hebt gehad waar je prijzen mee gewonnen hebt. Mooi! Ietsje over mijn achtergrond, ben bedrijfskundige die aardig wat studie heeft gemaakt van het Toyota Manufacturing System / W. Edwards Deming’s quality principles en ben overtuigd van de absolute kwaliteit van deze fabrikant. De Lexus LS 400 is in de 90-er jaren in de US een absolute killer van de "luxury cars" Mercedes en BMW geweest. Beter, goedkoper en betrouwbaarder. Voor 4 Toyota's (naast Fiat's, Opels, Volkwagens, Peugeot's, BMW's) heb ik nooit meer onderhoud betaald dan de reguliere beurten. Met de RZ hoop ik mijn auto-loopbaan probleemloos en in alle luxe af te ronden.
Je zult wellicht meerdere Car Care Nut lofzangen op de LS 400 gezien hebben, maar hier ook voor andere liefhebbers een mooie youtube:

@Bobusa, zie dat je een Lexus 600 hebt gehad waar je prijzen mee gewonnen hebt. Mooi! Ietsje over mijn achtergrond, ben bedrijfskundige die aardig wat studie heeft gemaakt van het Toyota Manufacturing System / W. Edwards Deming’s quality principles en ben overtuigd van de absolute kwaliteit van deze fabrikant. De Lexus LS 400 is in de 90-er jaren in de US een absolute killer van de "luxury cars" Mercedes en BMW geweest. Beter, goedkoper en betrouwbaarder. Voor 4 Toyota's (naast Fiat's, Opels, Volkwagens, Peugeot's, BMW's) heb ik nooit meer onderhoud betaald dan de reguliere beurten. Met de RZ hoop ik mijn auto-loopbaan probleemloos en in alle luxe af te ronden.
Je zult wellicht meerdere Car Care Nut lofzangen op de LS 400 gezien hebben, maar hier ook voor andere liefhebbers een mooie youtube:
Da's niet toevallig denk ik, er zitten hier meer forumleden met een kwaliteit achtergrond en dan kom je geleidelijk vanzelf bij Lexus uit.
Ben zelf ook jaren Quality Manager geweest in de luchtvaart onderdelen toelevering (m.n. vroeger Fokker en later Boeing en Lockheed Martin - F35). En ja de LS 400 was een absolute mijlpaal voor Toyota, echt een kwaliteit revolutie! Het draait bij Toyota net zoals in de luchtvaart manufacturing (waarbij FMEA, PDCA, SIPOC en procescontrole belangrijk zijn - zoek even op voor diegenen die dit niet weten) om TPS (Toyota Production System) en die is volledig gebouwd op processtabiliteit, standaardwerk en continue verbetering (Kaizen). Met andere woorden volledige risico beheersing. Wellicht heeft Toyota dat nog beter voor elkaar dan Boeing šŸ˜‰

• Leuk
Waarderingen: snoek1
Da's niet toevallig denk ik, er zitten hier meer forumleden met een kwaliteit achtergrond en dan kom je geleidelijk vanzelf bij Lexus uit.
Ben zelf ook jaren Quality Manager geweest in de luchtvaart onderdelen toelevering (m.n. vroeger Fokker en later Boeing en Lockheed Martin - F35). En ja de LS 400 was een absolute mijlpaal voor Toyota, echt een kwaliteit revolutie! Het draait bij Toyota net zoals in de luchtvaart manufacturing (waarbij FMEA, PDCA, SIPOC en procescontrole belangrijk zijn - zoek even op voor diegenen die dit niet weten) om TPS (Toyota Production System) en die is volledig gebouwd op processtabiliteit, standaardwerk en continue verbetering (Kaizen). Met andere woorden volledige risico beheersing. Wellicht heeft Toyota dat nog beter voor elkaar dan Boeing šŸ˜‰
Ik werkte een tijd voor Toyota Material Handling. Hier werd de werkwijze ook met de paplepel ingegoten!

• Leuk
Waarderingen: Bobusa