Lexus TZ

quattrootje

Heel actief
4 mrt 2025
843
1.060
93
Zag er nog geen apart topic over dus het hier maar neergezet.

Autoweek heeft er alvast even in mogen zitten en heeft een eerste indruk geplaatst:

Is wel een flink slagschip geworden (5.10m!)
Optionele 4-wielsturing is niet alleen leuk maar met zo'n formaat auto ook zeker nuttig.
2 Ottoman stoelen op de 2e zitrij...leuk!
En zelfs achterin is het nog aardig toeven (ook daar optionele stoelverwarming).

Eind van het jaar de eerste rijtesten. Ben benieuwd hoe men het gaat vinden.

Zat het net te lezen.
Ze zijn het helemaal kwijt bij Lexus betreft design.
Al enkele jaren. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dat geldt overigens voor meerdere merken.

Laatst bewerkt:
Ik ga niet eens kijken naar deze eerste indruk "review". Ten eerste vind ik deze reviewer een veschrikelijk NL zeurpiettje die het niet zo op heeft met Lexus/Toyota en ten tweede zullen ze weer gaan zeuren over de actieradius.....

• Leuk
Waarderingen: Henny
Ik mis de optie van een geschutskoepel met kanon, want het is wel een tank. Met een gewicht van 2600+kg is de TZ aanmerkelijk zwaarder dan de RX450h+. De RX vond ik al zwaar, maar dit is bijna 20% zwaarder. Echt mooi vind ik hem ook niet, maar wellicht is het wennen. De TZ vind ik niet echt aantrekkelijk op dit moment.

Mbt de actieradius, in de praktijk denk ik dat men op de snelweg 26+kwh/100 km gaat verbruiken. Voor het gemak haal je dan 400 km, maar men laad bij iets van 10-20% en laad idealiter op tot 80%. 240-320 km aan bereik. Voor de meesten is dat prima. Ik vind het zelf onhandig omdat ik regelmatig stukken van 240+km rij op een dag. Ik weiger een halfuur kwijt te raken om de auto te moeten opladen. Vroeger toen ik een electrische auto moest rijden dan had ik geen verwarming, geen airco en reed ik achter vrachtwagens aan op de snelweg. En dan nog haalde ik niet de range die de auto zou moeten hebben. Ik vervloekte dat kreng van een electrische auto haha. Met regelmaat kwam ik op mijn bestemming aan met 7-11km aan range over.

Ben idd benieuwd wie ze als hun doelgroep zien.

Een collega heeft een Kia EV9. Technisch gezien een mooi interessant ding maar wel huge!
Voor hem echter logisch want hij heeft 4 kids (puberleeftijd). Maar hoeveel gezinnen hebben er nou 4 (of meer) kids (behalve op de bible belt)?
En of Lexus nou de concurrentie met Kia (in dit geval die EV9) aan wil/moet gaan? Nee niet logisch, ze vissen in een andere vijver.

Breng je zoiets op grijs kenteken uit dan kan ik dat ook nog snappen. Maar daar is het het merk niet voor.

Of wordt het een soort prestige iets van Lexus? Zo van kijk eens wat wij allemaal kunnen.
Zou ikzelf Lexus-onwaardig vinden, hebben ze echt niet nodig.

De ES vind ik qua design ook al niet echt geslaagd dus ben benieuwd welke kant dit merk met hun designfilosofie op gaat...

• Leuk
Waarderingen: Bassj
Ben idd benieuwd wie ze als hun doelgroep zien.

Een collega heeft een Kia EV9. Technisch gezien een mooi interessant ding maar wel huge!
Voor hem echter logisch want hij heeft 4 kids (puberleeftijd). Maar hoeveel gezinnen hebben er nou 4 (of meer) kids (behalve op de bible belt)?
En of Lexus nou de concurrentie met Kia (in dit geval die EV9) aan wil/moet gaan? Nee niet logisch, ze vissen in een andere vijver.

Breng je zoiets op grijs kenteken uit dan kan ik dat ook nog snappen. Maar daar is het het merk niet voor.

Of wordt het een soort prestige iets van Lexus? Zo van kijk eens wat wij allemaal kunnen.
Zou ikzelf Lexus-onwaardig vinden, hebben ze echt niet nodig.

De ES vind ik qua design ook al niet echt geslaagd dus ben benieuwd welke kant dit merk met hun designfilosofie op gaat...
Goede vragen idd, ik hoop dat men niet dezelfde kant op gaat als bijvoorbeeld Jaguar. Die verloren in een rap tempo hun achterban. Design wat mensen wegjaagt en functionaliteit waar de achterban niet op zit te wachten.

Heb het net even gelezen en niets mis met deze TZ als je meerdere personen moet vervoeren, het design is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten , wat mij wel tegen staat is dat je met een elektrische auto net kan doen of je een 8 cilinder benzine rijd met zelf motor geluiden over de speakers, dat is voor mij gevoel net te veel van het goede

• Leuk
Waarderingen: Higgie