Lexus UX 250 F sport accu leegloop

19Willem65

Nieuw hier
5 mrt 2023
4
0
1
Ik ben de eerste eigenaar van een Lexus UX250 F sport 4wd van augustus 2019 met iets meer dan 30.000km op de teller. Soms word de auto voor 2 a 3 weken niet gebruikt ivm mijn afwezigheid. De laatste paar keren bleek de auto "dood"te zijn, ik kreeg de deur nog wel open, maar vervolgens gingen alle lampjes branden in het dashboard en weer uit waarna het angstig stil bleef. Lexus pech hulp ingeschakeld, deze constateerde een lege accu, en de keren erna ook. Vervolgens bij de Lexus dealer geweest, deze zag geen verval van de accu en vertelde mij dat ws de accu niet zwaar genoeg is om de electronische systemen op peil te houden wanneer de auto voor langere tijd ongebruikt blijft. Er bleken al meer meldingen te zijn geweest.
Op mijn vraag waarom dan geen zwaardere accu, werd mij verteld dat er dan ook een andere dynamo in moest ( ik ben een leek op technisch gebied) en dat deden ze niet.
Het kwam wel vaker voor, waarop ik vertelde dat dit mijn 3e hybride lexus is en bij de NX en de IS300 dit probleem nooit heb gehad en toen bleef het stil.
De auto staat op een openbare parkeerplaats, dus de optie waar ze mee kwamen om een druppelaar er aan te hangen is niet mogelijk. Vervolgens of ik niet iemand van de buren dan af en toe mijn auto kan laten starten of mee laten rijden heb ik maar niet serieus op gereageerd.
Zijn er meer lezers die dit probleem hebben of herkennen? tips of trucs waar ik wel wat mee kan? Nu las ik ergens dat dus nu eigenlijk de accu onder garantie vervangen moet worden omdat deze na een complete leegloop zich niet meer volledig oplaat, is dat een broodja aap verhaal?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ha Willem, welkom hier!

Leegloop van de 12V accu is een issue waarover op het Toyota Hybride forum de laatste tijd regelmatig wordt geklaagd. Voor wat ik er van zie heeft het er meestal mee te maken dat apparatuur niet op tijd in de slaapstand valt waardoor te veel stroom van de 12V accu getrokken wordt. Het betreft hier sommige (recente) uitvoeringen van de RAV4 en ook de Yaris.
Bij deze wagens is dmv een softwareupdate het issue verholpen. Wellicht speelt ditzelfde probleem ook bij de UX.

<edit> Vreemd verhaal van die dynamo. Een hybride Lexus/Toyota heeft bij mijn weten geen dynamo. Misschien kun je ze vragen de dynamo even aan te wjzen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Hoi Willem, welkom.
Zoals Frank al zei heb je geen dynamo maar een omvormer die van de hoogspanning 14 volt maakt om de "kleine" accu op te laden.
Je accu is 4 jaar oud en heeft een paar flinke klappen gehad doordat deze helemaal leeg getrokken werd, dat vindt een 12 volt lood-zink accu niet leuk.
Misschien vervangen? Een grotere accu heeft weinig zin want stel je doet er een accu in met 10% meer capaciteit dan gaat deze 10% langer mee en dat is maar twee dagen op drie weken.

Wat je zelf wel kunt doen is in de voertuiginstellingen de grootste verbruiker uit zetten, namelijk je keyless entry systeem. Je auto is van 2019 dus ik denk dat jij deze optie ook hebt.

portierslotinstellingen a.jpg


portierslotinstellingen b.jpg


Dit is van mijn auto, bij jou zal het er iets anders uit zien.
of optie twee, je laat de dealer (of met mijn favoriete Carista) je Keyless systeem automatisch uitschakelen na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld twee dagen.

portierslotinstellingen carista.jpg


Bovenstaande tips zijn voor iedereen handig als je bijvoorbeeld je auto op lang parkeren zet bij het vliegveld. Niets zo vervelend als een auto die het niet doet als je half gaar bent van de terugreis...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

19Willem65

Nieuw hier
5 mrt 2023
4
0
1
Hoi Frank, bedankt voor je reactie op mijn bericht, ik zal er morgen eens een mail aan wijden naar lexus. Het is gewoon vervelend als je niet op je auto kunt vertrouwen. Het valt me ook wel een beetje tegen dat er , buiten het doormeten van mijn accu, naar mijn weten geen actie ondernomen word.
Word vervolgd....
 

19Willem65

Nieuw hier
5 mrt 2023
4
0
1
Hoi Willem, welkom.
Zoals Frank al zei heb je geen dynamo maar een omvormer die van de hoogspanning 14 volt maakt om de "kleine" accu op te laden.
Je accu is 4 jaar oud en heeft een paar flinke klappen gehad doordat deze helemaal leeg getrokken werd, dat vindt een 12 volt lood-zink accu niet leuk.
Misschien vervangen? Een grotere accu heeft weinig zin want stel je doet er een accu in met 10% meer capaciteit dan gaat deze 10% langer mee en dat is maar twee dagen op drie weken.

Wat je zelf wel kunt doen is in de voertuiginstellingen de grootste verbruiker uit zetten, namelijk je keyless entry systeem. Je auto is van 2019 dus ik denk dat jij deze optie ook hebt.

Bekijk bijlage 180255

Bekijk bijlage 180256

Dit is van mijn auto, bij jou zal het er iets anders uit zien.
of optie twee, je laat de dealer (of met mijn favoriete Carista) je Keyless systeem automatisch uitschakelen na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld twee dagen.

Bekijk bijlage 180257

Bovenstaande tips zijn voor iedereen handig als je bijvoorbeeld je auto op lang parkeren zet bij het vliegveld. Niets zo vervelend als een auto die het niet doet als je half gaar bent van de terugreis...
 

19Willem65

Nieuw hier
5 mrt 2023
4
0
1
Hallo Higgie,
Dat menu herken ik wel, ik heb het opgeslagen in mijn telefoon, binnenkort heb ik de auto weer een tijdje niet nodig en dan ga ik dit ook een proberen.
Bedankt voor het meedenken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
De 12v accu’s van de hybrides zijn bizar klein. Het advies is om toch minimaal 1x per week een half uurtje te rijden of de auto een half uur aan te zetten. Zelf haal ik bijv. tijdens de grote vakantie de accu los zodat hij niet leeg is na 3 weken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Een wat botte oplossing voor het niet meer willen starten zou dit kunnen zijn:


Het kan je in ieder geval op weg helpen, als de autoaccu geen zin meer heeft. Eigenlijk zou je hem natuurlijk nooit nodig moeten hebben. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Er zijn er ook veel duurdere, heb geen idee of het apparaat uit de link ook in de praktijk voldoet.