- 2 mei 2008
- 7.266
- 67
- 0
Een uitnodiging van Lexus Nederland om langs te komen voor een leuk evenement was de basis voor deze review. Wij kregen de kans van Lexus om een stukje mee te rijden in de LF-A. ?S ochtends rond 11:15 ontmoette ik Alan bij de ingang van vliegkamp Valkenburg. Deze oude basis wordt niet meer gebruikt en dit terrein was door Lexus Nederland gehuurd om de ruimte te hebben om eens lekker voluit te gaan.
Bij aankomst was alles nog erg rustig. Wij kwamen bij hangar 2 aan en belden Ralf zoals afgesproken. Een aantal minuten later kwam Ralf aanrijden in een zwarte IS-F. Na een drankje waar wij Lieke ontmoetten, stapten wij in de IS-F en werden wij naar de startbaan gereden waar een photoshoot van de LF-A in volle gang was. (Zie facebook pagina Lexus Nederland)
Terwijl wij wachtten op het beschikbaar komen van de LF-A, reden wij als passagier mee met Ralf in de IS-F, welke hij met hoge snelheid over de startbaan heen joeg. Dit op zichzelf was al een hele ervaring, keihard de bocht uit accelereren met een IS-F glijdend over zijn achterwielen is iets dat je niet vaak meemaakt. De infrastructuur van taxibanen en de startbaan geven de auto en de bestuurder de ruimte om de limieten op te zoeken. En de IS-F is een auto die gemaakt is voor dergelijk onderzoek.
Er waren twee LF-A?s aanwezig. De zwarte, van dhr Louwman en de witte van Lexus Europa. De witte kon tijdens onze aanwezigheid niet ingezet worden omdat er wat problemen met de banden waren. Beide productmanagers van Lexus waren hard bezig deze te regelen voor de witte LF-A, maar dergelijke banden zijn erg moeilijk om last minute aan te komen. De heren kregen het toch voor elkaar en de witte LF-A werd in de middag weer vol ingezet.
De ervaring van Alan volgt hieronder:
Alan: Bij aankomst in Valkenburg hebben we meteen Ralf gebeld, die even later met een zwarte ISF aan kwam rijden. Hij moest nog het een en ander regelen, dus heeft ons wat te drinken aangeboden en ondertussen konden we even in de hal rondkijken naar onder andere de nieuwe Lexus IS300h en de GS300h, die in November bij de dealers staat. De GS300h is optisch gelijk aan de GS450h, maar onderhuids maakt deze gebruik van dezelfde aandrijflijn als de nieuwe IS300h. Nadat Ralf klaar was, zijn we met de ISF naar de landingsbaan toe gereden waar zowel een Zwarte als een Witte LFA stond te wachten. Christiaan was daar al bezig met de voorbereiding van de wagen. Allereerst hebben we met de ISF een paar rondjes meegereden zodat we de baan een beetje konden verkennen. De ISF heeft met zijn Yamaha getunde V8 een bijzonder mooi geluid, de 8 traps automaat schakelt ook een stuk agressiever en sneller dan we gewend zijn van de IS250. Wat me opviel, was dat het onderstel voor een powersedan redelijk zacht is, dit is anders bij de auto?s van de buren.
Toen Kristiaan klaar was met de LFA zijn we met de ISF?en achter de LFA gaan rijden.. Het geluid van de V10 in de LFA overstemt zelfs het geluid van de V8 in de ISF, maar al gauw zie & hoor je de LFA niet meer, terwijl we ook echt het maximale van de 423pk van de V8 vragen. Na een paar rondjes was het dan ook zover om dan in de LFA te mogen stappen. Je ziet bij het instappen de smile van Kristiaan dat hij volop heeft genoten en nadat ik de gordels met zachte voering (later snap je waarom) om heb gedaan, rijden we weg???. WOW? Ik heb er eigenlijk geen woorden voor over, want zoiets moet je zelf ervaren/horen, want het geluid van de V10 klinkt heel erg goed, een geluid die je eigenlijk niet vast kan leggen. Eenmaal op het rechte stuk wordt er volgejankt en bereiken we een in no time een snelheid van net onder de 300km/h, dus ook het punt om vol in de ankers te gaan en binnen 1.5 seconden rijden we nog maar 140km/h. Het is maar goed dat ik me telefoon goed vast hield en me gordels om had, want ik heb nog nooit zo hard in de gordels gehangen als nu. Dit is natuurlijk grotendeels dankzij het werk van de uitstekende Keramische remmen, maar de rest van het design van de LFA is zeker noodzakelijk om de remmen optimaal te kunnen laten functioneren, want zonder een laagzwaartepunt, juiste balans, strakke carrosserie en een goed onderstel was dit zeker niet mogelijk.
Hube: Terwijl Alan met de LF-A mee ging, mocht ik achter het stuur van de IS-F. Lieke zat naast mij en gaf mij instructies over de rempunten e.d. De IS-F voelt aan als mijn IS250. Natuurlijk komen ze niet overeen wanneer het vermogen aangesproken wordt. Toch is het weggedrag vergelijkbaar. De auto is aan te voelen, en het is gelijk duidelijk waar de limieten zich bevinden. Ik ben niet zover gegaan om de IS-F op de limiet te gaan rijden, maar probeerde gewoon de lijnen te rijden. En dat lukte wel aardig. De bak van de IS-F is zeer bijzonder, hij voelt enigszins mechanisch aan en reageert erg snel. En dat geluid??
De baan was erg vies omdat deze een aantal jaren niet gebruikt en schoongemaakt was, met als resultaat dat deze vol lag met steentjes en stof. Dat is in de video ook echt te zien en goed te horen. De IS-F werd achter de LF-A bedolven onder stof en steentjes. Voor liefhebbers pijnlijk, maar niet de vermijden. Hieronder volgt de video:
Tijd om te wisselen, Alan in de IS-F en ik mee in de LF-A.
Alan: Na het uitstappen ben ik direct achter het stuur gekropen van de ISF en reed vervolgens achter de LFA & ISF aan. Aangezien er nog andere bijrijders aanwezig waren, heb ik het maar wat rustiger aangedaan. De auto voelt een stuk ?slomer? aan en je hebt het gevoel dat je wat vermogen te kort komt. Goh.. niet zo gek he als je net uit de LFA stapt! Laten we het even simpel vergelijken: De overstap van een IS250 naar de ISF is al behoorlijk groot, maar het snelheidsgevoel van de ISF naar de LFA is zeker niet minder! Je merkt duidelijk dat we over een totaal andere klasse praten, waarbij de ISF meer een relatief comfortabele powersedan is, is de LFA een pure ?race? sportwagen. Alles in deze auto is geengineerd voor ultieme prestaties en rijplezier.
Nogmaals dank aan Lexus voor de uitnodiging!
Hube: Als u denkt dat de IS-F snel is, dan komt u van een koude kermis thuis. De LF-A is sneller, veel sneller, niet bij te houden door een IS-F. Het verschil tussen een IS250 en een IS-F is ongeveer net zo groot als het verschil tussen de IS-F en de LF-A. En dat geluid. De IS-F klinkt op zichzelf al heftig, maar valt in het niets bij de LF-A. Daarnaast voelt (als passagier) de LF-A nog beter in balans, hij remt ongelofelijk goed en in de bochten ligt hij strak. Veel strakker dan de IS-F, welke dan ook een veel hoger gewicht heeft. Waar je in de IS-F al snel aan het corrigeren bent om de auto binnen de lijnen te houden neemt de LF-A deze op een manier dat men zich af kan vragen wat het probleem nou eigenlijk is. De auto schuift amper over zijn wielen weg en het hele gedrag van de auto geeft het gevoel van controle.
In het tweede gedeelte van de bovenstaande video hoort u Kristiaan de snelheid afroepen en de afstand naar het rempunt. Tijdens mijn "run" haalde we een snelheid van 286km/h. Daarna werd er vol geremd. Het is dan ook een zeer bijzondere ervaring om op dergelijke wijze in de veiligheidsgordel te hangen.
Tijdens de ronde met de LF-A had ik een glimlach op mijn gezicht die nog uren later zichtbaar was. Wat een auto. Wat een ervaring.
Wat een moment in mijn leven.
Een leuk moment om toch nog even te delen was de app die ik tijdens de rit naar huis van Alan ontving:
Wat zijn onze auto's sloom h??
Met dank aan Lexus Nederland met name aan Igor, Ralf, Kristiaan en Lieke. Speciale dank aan Dhr. Louwman, voor het gunnen van dit moment in zijn LF-A aan Lexusforum.nl.
Bij aankomst was alles nog erg rustig. Wij kwamen bij hangar 2 aan en belden Ralf zoals afgesproken. Een aantal minuten later kwam Ralf aanrijden in een zwarte IS-F. Na een drankje waar wij Lieke ontmoetten, stapten wij in de IS-F en werden wij naar de startbaan gereden waar een photoshoot van de LF-A in volle gang was. (Zie facebook pagina Lexus Nederland)
Terwijl wij wachtten op het beschikbaar komen van de LF-A, reden wij als passagier mee met Ralf in de IS-F, welke hij met hoge snelheid over de startbaan heen joeg. Dit op zichzelf was al een hele ervaring, keihard de bocht uit accelereren met een IS-F glijdend over zijn achterwielen is iets dat je niet vaak meemaakt. De infrastructuur van taxibanen en de startbaan geven de auto en de bestuurder de ruimte om de limieten op te zoeken. En de IS-F is een auto die gemaakt is voor dergelijk onderzoek.
Er waren twee LF-A?s aanwezig. De zwarte, van dhr Louwman en de witte van Lexus Europa. De witte kon tijdens onze aanwezigheid niet ingezet worden omdat er wat problemen met de banden waren. Beide productmanagers van Lexus waren hard bezig deze te regelen voor de witte LF-A, maar dergelijke banden zijn erg moeilijk om last minute aan te komen. De heren kregen het toch voor elkaar en de witte LF-A werd in de middag weer vol ingezet.
De ervaring van Alan volgt hieronder:
Alan: Bij aankomst in Valkenburg hebben we meteen Ralf gebeld, die even later met een zwarte ISF aan kwam rijden. Hij moest nog het een en ander regelen, dus heeft ons wat te drinken aangeboden en ondertussen konden we even in de hal rondkijken naar onder andere de nieuwe Lexus IS300h en de GS300h, die in November bij de dealers staat. De GS300h is optisch gelijk aan de GS450h, maar onderhuids maakt deze gebruik van dezelfde aandrijflijn als de nieuwe IS300h. Nadat Ralf klaar was, zijn we met de ISF naar de landingsbaan toe gereden waar zowel een Zwarte als een Witte LFA stond te wachten. Christiaan was daar al bezig met de voorbereiding van de wagen. Allereerst hebben we met de ISF een paar rondjes meegereden zodat we de baan een beetje konden verkennen. De ISF heeft met zijn Yamaha getunde V8 een bijzonder mooi geluid, de 8 traps automaat schakelt ook een stuk agressiever en sneller dan we gewend zijn van de IS250. Wat me opviel, was dat het onderstel voor een powersedan redelijk zacht is, dit is anders bij de auto?s van de buren.
Toen Kristiaan klaar was met de LFA zijn we met de ISF?en achter de LFA gaan rijden.. Het geluid van de V10 in de LFA overstemt zelfs het geluid van de V8 in de ISF, maar al gauw zie & hoor je de LFA niet meer, terwijl we ook echt het maximale van de 423pk van de V8 vragen. Na een paar rondjes was het dan ook zover om dan in de LFA te mogen stappen. Je ziet bij het instappen de smile van Kristiaan dat hij volop heeft genoten en nadat ik de gordels met zachte voering (later snap je waarom) om heb gedaan, rijden we weg???. WOW? Ik heb er eigenlijk geen woorden voor over, want zoiets moet je zelf ervaren/horen, want het geluid van de V10 klinkt heel erg goed, een geluid die je eigenlijk niet vast kan leggen. Eenmaal op het rechte stuk wordt er volgejankt en bereiken we een in no time een snelheid van net onder de 300km/h, dus ook het punt om vol in de ankers te gaan en binnen 1.5 seconden rijden we nog maar 140km/h. Het is maar goed dat ik me telefoon goed vast hield en me gordels om had, want ik heb nog nooit zo hard in de gordels gehangen als nu. Dit is natuurlijk grotendeels dankzij het werk van de uitstekende Keramische remmen, maar de rest van het design van de LFA is zeker noodzakelijk om de remmen optimaal te kunnen laten functioneren, want zonder een laagzwaartepunt, juiste balans, strakke carrosserie en een goed onderstel was dit zeker niet mogelijk.
Hube: Terwijl Alan met de LF-A mee ging, mocht ik achter het stuur van de IS-F. Lieke zat naast mij en gaf mij instructies over de rempunten e.d. De IS-F voelt aan als mijn IS250. Natuurlijk komen ze niet overeen wanneer het vermogen aangesproken wordt. Toch is het weggedrag vergelijkbaar. De auto is aan te voelen, en het is gelijk duidelijk waar de limieten zich bevinden. Ik ben niet zover gegaan om de IS-F op de limiet te gaan rijden, maar probeerde gewoon de lijnen te rijden. En dat lukte wel aardig. De bak van de IS-F is zeer bijzonder, hij voelt enigszins mechanisch aan en reageert erg snel. En dat geluid??
De baan was erg vies omdat deze een aantal jaren niet gebruikt en schoongemaakt was, met als resultaat dat deze vol lag met steentjes en stof. Dat is in de video ook echt te zien en goed te horen. De IS-F werd achter de LF-A bedolven onder stof en steentjes. Voor liefhebbers pijnlijk, maar niet de vermijden. Hieronder volgt de video:
Tijd om te wisselen, Alan in de IS-F en ik mee in de LF-A.
Alan: Na het uitstappen ben ik direct achter het stuur gekropen van de ISF en reed vervolgens achter de LFA & ISF aan. Aangezien er nog andere bijrijders aanwezig waren, heb ik het maar wat rustiger aangedaan. De auto voelt een stuk ?slomer? aan en je hebt het gevoel dat je wat vermogen te kort komt. Goh.. niet zo gek he als je net uit de LFA stapt! Laten we het even simpel vergelijken: De overstap van een IS250 naar de ISF is al behoorlijk groot, maar het snelheidsgevoel van de ISF naar de LFA is zeker niet minder! Je merkt duidelijk dat we over een totaal andere klasse praten, waarbij de ISF meer een relatief comfortabele powersedan is, is de LFA een pure ?race? sportwagen. Alles in deze auto is geengineerd voor ultieme prestaties en rijplezier.
Nogmaals dank aan Lexus voor de uitnodiging!
Hube: Als u denkt dat de IS-F snel is, dan komt u van een koude kermis thuis. De LF-A is sneller, veel sneller, niet bij te houden door een IS-F. Het verschil tussen een IS250 en een IS-F is ongeveer net zo groot als het verschil tussen de IS-F en de LF-A. En dat geluid. De IS-F klinkt op zichzelf al heftig, maar valt in het niets bij de LF-A. Daarnaast voelt (als passagier) de LF-A nog beter in balans, hij remt ongelofelijk goed en in de bochten ligt hij strak. Veel strakker dan de IS-F, welke dan ook een veel hoger gewicht heeft. Waar je in de IS-F al snel aan het corrigeren bent om de auto binnen de lijnen te houden neemt de LF-A deze op een manier dat men zich af kan vragen wat het probleem nou eigenlijk is. De auto schuift amper over zijn wielen weg en het hele gedrag van de auto geeft het gevoel van controle.
In het tweede gedeelte van de bovenstaande video hoort u Kristiaan de snelheid afroepen en de afstand naar het rempunt. Tijdens mijn "run" haalde we een snelheid van 286km/h. Daarna werd er vol geremd. Het is dan ook een zeer bijzondere ervaring om op dergelijke wijze in de veiligheidsgordel te hangen.
Tijdens de ronde met de LF-A had ik een glimlach op mijn gezicht die nog uren later zichtbaar was. Wat een auto. Wat een ervaring.
Wat een moment in mijn leven.
Een leuk moment om toch nog even te delen was de app die ik tijdens de rit naar huis van Alan ontving:
Wat zijn onze auto's sloom h??
Met dank aan Lexus Nederland met name aan Igor, Ralf, Kristiaan en Lieke. Speciale dank aan Dhr. Louwman, voor het gunnen van dit moment in zijn LF-A aan Lexusforum.nl.