Lift kit

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
IMG_4911.jpeg
Deze week een lift kit gemonteerd op mijn CT van bouwjaar 2011. De lift kit (van polyurethaan blokken) heeft de auto 4 cm verhoogd. Omdat de km-stand al ruim 230dkm bedraagt, heb ik gelijk aan de voorzijde een paar jongere veerpoten (van bj.2015 met 47dkm) gemonteerd. Wat ik al vermoedde is dat de veren van de facelift (gelukkig) soepeler zijn.
Na de verhoging heb ik opnieuw laten uitlijnen. Garage vond de verhoging helemaal niks… mede omdat de wielstand (camber) achter niet kan worden aangepast bij deze auto. Links valt de waarde daardoor net buiten de tolerantie. Het linker achterwiel staat daardoor iets te rechtop en zou aan de bovenkant dus iets meer maar binnen moeten staan. Aan het rijgedrag merk je verder geen verschil.
Mijns inziens moeten de stabilisatorstangen nu ook een andere lengte krijgen, maar moeten ze nu korter of juist langer worden? Wie weet het?
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Mijns inziens moeten de stabilisatorstangen nu ook een andere lengte krijgen, maar moeten ze nu korter of juist langer worden? Wie weet het?
Als je de oorspronkelijke camberwaarde bij de achterwielen weer terug zou willen hebben zou je de stabilisatorstangen iets korter moeten maken om de wielen min of meer weer in de voorziene stand te krijgen. Of je bij het rijden er veel van merkt dat de wielstand niet meer helemaal correct is bij de achterwielen lijkt me bij de kleine afwijking niet erg waarschijnlijk overigens.

Door de veranderingen aan de voorkant zou de auto volgens jou soepeler zijn geworden. Dat kan op zich aangenamer zijn, maar het gevolg zal waarschijnlijk ook zijn dat daardoor de auto meer gaat overhellen in bochten, wat invloed zal hebben op het weggedrag. De auto zal niet meteen op een 2cv gaan lijken, maar het overhellen zou mogelijk meer zijn geworden dan je lief is. Om dat te beperken zou je kunnen overwegen de stabilisatorstang voor te vervangen door een iets stijver exemplaar.

Het aanpassen van de wielophanging is specialistenwerk - sommige tuningbedrijven zijn daar erg bedreven in. Meestal zijn ze vooral gericht op het verbeteren van het weggedrag door middel van het straffer maken van de wielophanging en het verlagen van het zwaartepunt. Jij bent de andere kant op gegaan, maar wellicht dat een dergelijk bedrijf je toch advies kan geven over aanpassing in de comfortrichting, zonder daarbij het weggedrag negatief te beinvloeden. De keuze is natuurlijk sterk persoonlijk: voor veel mensen zal iets soepeler aangenamer zijn, anderen willen liever een wat straffer geveerd en minder overhellend vehikel.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Niet iedereen vindt de wegligging belangrijk, een iets hogere wagen vind ik wel prettig, meer overzicht en makkelijkere instap.
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Bedankt Romke. Gisteren heb ik voor mij bekende lange en korte bochten met wat verhoogde snelheid uitgeprobeerd en het voelt prima. Het wellicht iets extra overhellen is minimaal en alles voelt veilig en comfortabel.
Voor het afstelling van het camber achter ontdekte ik op internet gisteren dat er verstelbare armen te koop zijn. Deze zijn in principe ontwikkeld voor verlaging van de auto, omdat je dan tegen hetzelfde ‘probleem’ aanloopt. Ik ga het voorlopig nog niet veranderen, omdat de afwijking m.i. te marginaal is.
Alleen denk ik dat de stabilisatorstangen een andere lengte moeten krijgen. De vraag is nog: langer of korter?😅
Wat misschien ook nog interessant is om te vermelden… het bandengeluid van de voorbanden dringt minder door. Ik vermoed dat het geluid door de grotere opening boven het wiel makkelijker ontsnapt a.h.w.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Niet iedereen vindt de wegligging belangrijk, een iets hogere wagen vind ik wel prettig, meer overzicht en makkelijkere instap.
Ik kan het me alleszins voorstellen. De meeste auto's hebben tegenwoordig een wegligging die meer toestaat dan de chauffeur aandurft. Een iets hogere zit kan eveneens erg plezierig zijn - ook als je als oldtimer nog geen problemen met de beweeglijkheid hebt. Was er toch maar een Lexus met het veersysteem gebaseerd op dat van de Citroën Xantia Activa V6.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Hierbij 2 foto’s van de verhoogde CT200h in vergelijking met een Golf 7.
 

Bijlagen

  • IMG_4914.jpeg
    IMG_4914.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 69
  • IMG_4915.jpeg
    IMG_4915.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 69
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Geweldige klus geleverd, ziet er geeneens verkeerd uit en ik snap de wens om een hogere instap/zit. Denk je er nog over om de wielen te vervangen voor grotere om de ontstane ruimte vullen?
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Geweldige klus geleverd, ziet er geeneens verkeerd uit en ik snap de wens om een hogere instap/zit. Denk je er nog over om de wielen te vervangen voor grotere om de ontstane ruimte vullen?
Was inderdaad een klus en zou het niet snel weer doen. Heb 3 dagen spierpijn in m’n bovenbenen gehad… hahaha. Grotere wielen overweeg ik wel op termijn, maar heb er nog niet zo lang geleden nieuwe banden onder zitten, dus…
Enige nadeel is de tellerafwijking die je door een grotere diameter krijgt, en ik weet niet of dat electronisch in de software gecorrigeerd kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Pffff....ik doe het je niet na, ben weliswaar een paar jaar jonger maar dat gekruip over de grond is aan mij niet meer besteedt.
Met net nieuw rubber zou ik er ook mee wachten, zonde geld en je blijft aan de gang.
Ik weet niet hoe groot zo'n afwijking dan is, en geen idee of dat aangepast kan worden, er zij er hier vast die dat wel weten.

Succes verder, en geniet van je auto, is niet zo moeilijk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Banu

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
IMG_5419.jpeg
Hier een kleine update. Ik heb mijn banden vervangen naar 215/60/17. Daardoor wordt het grote gat dat was ontstaan door de liftkit grotendeels teniet gedaan (zie foto)
Gevolg van de grotere (lees grotere diameter) banden, is dat er geen ruimte meer over is om er sneeuwkettingen om te leggen, maar dat ben ik toch niet van plan. Verder is nu de de aanduiding van mijn snelheidsmeter daadwerkelijk de juiste snelheid en de bodemvrijheid is nog met 2,6 cm extra toegenomen tot 20 cm. Oftewel SUV waardig ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en mailliW

Bobusa

Actief
12 okt 2008
260
150
43
Hier een kleine update. Ik heb mijn banden vervangen naar 215/60/17. Daardoor wordt het grote gat dat was ontstaan door de liftkit grotendeels teniet gedaan (zie foto)
Gevolg van de grotere (lees grotere diameter) banden, is dat er geen ruimte meer over is om er sneeuwkettingen om te leggen, maar dat ben ik toch niet van plan. Verder is nu de de aanduiding van mijn snelheidsmeter daadwerkelijk de juiste snelheid en de bodemvrijheid is nog met 2,6 cm extra toegenomen tot 20 cm. Oftewel SUV waardig ;-)
Geweldige en nuttige verbetering! Respect, ook ik doe dit je niet na. Wat wel heel nuttig zou kunnen zijn als je de details van de liftkit zou willen delen met ons. Ik denk dat er misschien meer CT eigenaren interesse daarvoor kunnen hebben.

Ook graag wat meer foto's van andere hoeken van de auto. Het verbaasd me dat dit 'm goed staat. Gefeliciteerd met deze mooie upgrade.:)
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Geweldige en nuttige verbetering! Respect, ook ik doe dit je niet na. Wat wel heel nuttig zou kunnen zijn als je de details van de liftkit zou willen delen met ons. Ik denk dat er misschien meer CT eigenaren interesse daarvoor kunnen hebben.

Ook graag wat meer foto's van andere hoeken van de auto. Het verbaasd me dat dit 'm goed staat. Gefeliciteerd met deze mooie upgrade.:)
Dankjewel voor je positieve reactie.
Hoewel het idee leuk is dat je als enige in Nederland en waarschijnlijk ver daarbuiten in deze uitvoering rond rijd, zou ik het nog leuker vinden als er meer CT- rijders hier hun voordeel mee kunnen doen. De voordelen zijn mijns inziens: hogere instap, hogere zit, comfortabeler door de hogere banden en meer bodemvrijheid. Qua rijgedrag merk ik verder gen enkel verschil.
Overigens moet ik wel vermelden dat de monteur van de banden het helemaal niet zag zitten om deze grotere maat te monteren. Hij ging ervan uit dat het niet zou passen en dat bracht mij ook aan het twijfelen ondanks mijn berekeningen vooraf. Uiteindelijk deed hij het met veel tegenzin toch en moest achteraf toegeven dat het er wel goed uitzag.
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Ziet er zeker beter uit! Vanwaar trouwens de verschillende bandenmerken voor en achter?
De hele klus is voor mij grotendeels hobby en dus de lol om te sleutelen en experimenteren, maar geen noodzaak. Om de kosten te drukken (vorige banden zaten er nog geen jaar op) heb ik zoveel mogelijk op Marktplaats naar de juiste banden gezocht. De voorbanden op Marktplaats gevonden en waren zelfs nog nieuw (met sticker er nog op) voor €50,- per stuk. De verkoper had er helaas maar 2. De achterbanden vind ik iets minder belangrijk (omdat daar heel weinig remkracht van gevraagd wordt) en die heb ik daarom nieuw gekocht van een budget merk. Totaal €266,-(banden €216,- en monteren+balanceren €50,-).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Sam_IS300h