LS400 voor reparatie. 4200 Euro!! Doen of niet doen?

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Vandaag is mijn LS400 ('94 er, '95 op kenteken gezet) opgehaald door Louwman Groningen. Ik had wat klachten en vreesde al met grote vreze...

Conclusie van Louwman:

- achterdemper luchtvering lek: vervangen kost 1400 euro
- stuurbekrachtigingspomp lek: vervanging kost 1800 euro
- remleiding ergens achter vervangen (bijna doorgeroest): 180 euro
- 240.000 km beurt incl.nieuwe v-snaar: 800 euro

Wat moet ik doen? Is de luchtvering en stuurbekrachtigingspomp wellicht elders goedkoper te vervangen of is het specialistisch werk wat alleen de dealer goed zou kunnen?
De kostprijs voor de onderdelen (in de VS) viel mij trouwens nogal mee (stuurpomp bijvoorbeeld maar 125 dollar)

Wie heeft er een goed alternatief want 4200 euro uitgeven voor een auto die eigenlijk minder waard is, is het nogal wat.
Overigens over de auto niets dan lof. Ik zou er nog jaren mee willen doorrijden te meer omdat de rest van de auto wel prima is.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dat is een straffe borrel.

Als je de onderdelen ergens (goedkoop) kunt krijgen zou een redelijke universele garage het erin moeten kunnen zetten. Dat geldt ook voor onderhoudsbeurten, daar kun je all-in dus behoorlijk op besparen.

Luchtvering vormt in tijd door veroudering een kostbaar risico. Dus morgen is er vast weer wat anders lek. Te overwegen valt misschien een conversiekit (dus van lucht- naar conventionele vering). Ter voorbeeld (niet zaligmakend): http://www.strutmasters.com/Lexus-LS-40 ... s400-4.htm

Ik zou dus zelf op zoek gaan naar prijzen onderdelen, alternatieve garage en de calculator er dan op los laten ;)
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Die Lexus vind ik niet mooi.....
Inmiddels heb ik contact gehad met een particulier die als liefhebberij enkele slopers heeft staan. Hij heeft een goed verhaal en verzekerde mij dat hij een prima pomp en een luchtvering achterset kan leveren. Geen gekke prijzen: 150 euro voor de luchtvering en 250 euro voor de pomp.
Straks even gaan overleggen met de lokale garage of hij het spul wil inbouwen.

http://link.marktplaats.nl/750167277

Andere idee?n blijven welkom. Ook als iemand zijn LS400 (t/m bouwjaar 1998) wil verkopen!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Klink goed, enkel de prijs van de stuurbekrachtigingspomp vind ik aan de hoge kant,
voor die prijs heb je ook een gereviseerde ( incl verzend en invoerkosten )

Mede omdat het lekken van oudere pompen een bekend probleem is en als die lekt
ook je dynamo om zeep kan helpen, zou ik niet voor een gebruikte pomp kiezen.
Het risico dat je de pomp dan binnen korte tijd weer zal moeten vervangen is erg groot.
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Ik heb de gok genomen en de luchtvering en stuurbekrachtigingspomp aangeschaft voor 300 euro. Begin januari gaat de auto naar All Cars Service in Buitenpost waar ze hem repareren. Ik heb met dat bedrijf supergoede ervaringen. Ze werken erg zorgvuldig, hebben veel kennis en expertise en een topservice.
Zodra de auto weer klaar is meld ik me weer!
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
De LS is inmiddels gerepareerd en heeft een grote onderhoudsbeurt (240.000 km) gehad. De kosten zijn meer dan 60% lager dan de kosten die de dealer zou rekenen! Alle onderdelen zijn originele onderdelen. Daar is dus niet op bezuinigd. Daarbij zijn er nu ook nog twee schokbrekers vervangen en tevens is de waterpomp vernieuwd. Uiteraard heb ik een risico genomen door gebruikte schokbrekers en stuurpomp te laten monteren. En daarom zal ik volgende keer Henny zijn advies ook opvolgen. Het bleek namelijk dat de stuurpomp nog slechter was dan mijn eigen. Dus weer lek! Er wordt nu een nieuw of gereviseerd exemplaar gemonteerd.
Om iedereen inzicht te geven heb ik de factuur met de omschrijving van de werkzaamheden, de materialen en de prijzen bijgevoegd. Doe je voordeel er mee. Ik kan er weer 120.000 km mee vooruit!

De Lexus heb ik in juni 2011 gekocht met 195.000 km op de teller en sindsdien nog vrijwel geen kosten aan gehad. Alleen de APK (altijd zonder mankementen), een kleine beurt met filters en olie en 1x de remschijven vervangen. Afgelopen jaar heb ik twee nieuw banden laten monteren. Noem mij eens een andere auto uit deze klasse van bijna 20 jaar oud die dat voor elkaar krijgt en nog steeds als nieuw rijdt.

Mijn grote voordeel is dat de auto op de zaak staat. De BTW (ook van de brandstof) kan ik dus aftrekken en bovendien mag ik de auto onbeperkt priv? gebruiken. De bijtelling is namelijk maar een paar honderd euro per jaar(bijtelling over de dagwaarde ipv nieuwwaarde).
 

Bijlagen

  • factuur lexus.jpeg
    factuur lexus.jpeg
    303,7 KB · Weergaven: 49