LS430 trekt naar rechts

EmreLS430

Nieuw hier
2 jul 2025
13
30
13
Een paar dagen geleden heb mij en mijn Lexus LS430 voorgesteld op het forum. Sinds de aankoop merk ik dat de auto constant naar rechts trekt tijdens het rijden, zelfs na meerdere pogingen om dit te verhelpen.
Bij de aankoop waren de banden oud, dus heb ik deze vervangen door vier nieuwe Michelin Primacy 5 banden met een recente DOT-code. Daarnaast heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad waarbij onder andere de gangbaarheid van de remmen is gecontroleerd en de remzadels zijn ontroest.
De auto is inmiddels twee keer uitgelijnd: eenmaal bij een reguliere bandenservice en eenmaal bij een garage gespecialiseerd in Toyota en Lexus. Tijdens de laatste uitlijning is ook de hoogteregeling van de luchtvering gecontroleerd en is de juiste procedure gevolgd. Ondanks al deze maatregelen en de parameters die voldoen aan de fabrieksspecificaties trekt de auto nog steeds duidelijk naar rechts zodra ik het stuur loslaat, en moet ik actief tegensturen om op koers te blijven. Wie o wie is bekend met dit probleem en weet waar ik moet gaan zoeken? Ik denk niet dat het aan de uitlijning ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Ik volg dit topic even, want ik heb het idee dat mijn LS430 dit soms ook doet 🤔 maar dan ook echt soms maar. Bij mij zijn de velgen, banden en remmerij allemaal vervangen ook.
De oorzaak is gevonden, de stabilisatorstang was 2cm verschoven. Teruggezet in originele positie en de auto rijdt stukken beter, gelijk nieuwe stabilisatorstangrubbers besteld alhoewel de oude er nog prima uitzien.
 
Een paar dagen geleden heb mij en mijn Lexus LS430 voorgesteld op het forum. Sinds de aankoop merk ik dat de auto constant naar rechts trekt tijdens het rijden, zelfs na meerdere pogingen om dit te verhelpen.
Bij de aankoop waren de banden oud, dus heb ik deze vervangen door vier nieuwe Michelin Primacy 5 banden met een recente DOT-code. Daarnaast heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad waarbij onder andere de gangbaarheid van de remmen is gecontroleerd en de remzadels zijn ontroest.
De auto is inmiddels twee keer uitgelijnd: eenmaal bij een reguliere bandenservice en eenmaal bij een garage gespecialiseerd in Toyota en Lexus. Tijdens de laatste uitlijning is ook de hoogteregeling van de luchtvering gecontroleerd en is de juiste procedure gevolgd. Ondanks al deze maatregelen en de parameters die voldoen aan de fabrieksspecificaties trekt de auto nog steeds duidelijk naar rechts zodra ik het stuur loslaat, en moet ik actief tegensturen om op koers te blijven. Wie o wie is bekend met dit probleem en weet waar ik moet gaan zoeken? Ik denk niet dat het aan de uitlijning ligt.
EDIT:
Ik zie nu dat het probleem is opgelost. Ik laat mijn reactie staan, omdat het ook naar rechts trekken heeft veroorzaakt.

Problemen waar je niet de vinger op kunt leggen zijn een grote bron van ergernis. Constant je stuur moeten vasthouden is ook niet echt fijn. Ik had precies hetzelfde!
Tevens vanaf de eerste km een geluid die af en toe hoorbaar was bij lage snelheid en dan bij sturen en of drempel. Het naar rechts trekken is er ook steeds geweest. De wagen was ook voorzien van vier nieuwe Michelin CC-2 en uitgelijnd na de aanval door een VW Crafter.
Het geluid werd steeds erger en leek op een gegeven moment op een krakende oude kasteelheer, zie ook het topic onder die titel 😃
Bij mijn wagen was toen uiteindelijk duidelijk dat het door versleten toplagers kwam. De gedemonteerde toplagers lieten duidelijke slijtage sporen van metaal op metaal contact zien. Wanneer dat aan de hand is, doet het lager weinig meer, dus is er ook geen soepele draaibeweging van het stuur meer. Ik heb dat niet gevoeld, want de stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk, dus bij lage snelheden enorm. Beredenerend snap ik nu wel dat vanzelf rechtuitrijden -als in de wagen kiest zelf de rechte lijn als je bv uit een bocht komt of op recht stuk- niet meer mogelijk is als de lagers het niet meer doen. De draaibeweging van de besturing werd tegengehouden door de hoge wrijving van het metaal op metaal contact. Na vervanging van de beide lager units was het naar rechts trekken verleden tijd. Bij hogere snelheid gewoon ook het stuur tussen twee vingers “vasthouden”.
Geen idee natuurlijk of dit ook bij jou aan de hand is, maar ik heb dus een soortgelijke ervaring welke is opgelost.
Succes bij je zoektocht, benieuwd naar wat het is.