LS500h F Sport

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
12
37
13
Hallo allemaal,

Na een lange tijd slechts lezer te zijn en in 2016 2 berichten actief te zijn geweest hierbij een inhaalslag en nieuwe introductie van mijn nieuwe Lexus. Eerst een kort verhaal van de vorige wagens. In 2015 ben ik met mijn eerste auto meteen goed gestart. Dat was toen een Lexus CT200h 25th Edition in wit parelmoer. Prachtige kleur en op te poetsen tot een spiegel! Na verschillende proefritten in de populaire merken als Audi en Volvo direct gevallen voor Lexus, al voordat ik in de auto zat zelfs. Koffie en een normaal gesprek had ik tijdens mijn eerdere proefritten nog niet gehad. In 2016 heb ik een een voorstelling op dit forum van de auto gedaan nadat ik de velgen goud had gespoten(vandaar de gebruikersnaam). Dat was toen leuk voor korte tijd. De CT was enorm goed en bleef zelf na een volle tank diesel zonder problemen doorrijden. Het diesel incident was opgelost door een spoeling. Vier jaar en 168.000km verder was het tijd voor wat anders.

CTgoldrims.jpg


Waar ik eerst verschillende merken proef heb gereden was dat nu niet nodig. Lexus Zwolle had een mooie ES300h te koop staan in het blauw met bruin interieur. Ik was verkocht. Wel een probleem, de auto was de komende maanden niet beschikbaar voor een proefrit vanwege een lange testrit door de provincie. Met de verkoper besproken dat levering binnen een week wel mogelijk was omdat elders in het land eenzelfde uitvoering stond. Een proefrit was om die reden niet mogelijk. Een week later kon ik de CT achterlaten en de ES ophalen. Gegokt en gewonnen want wat een bak! Comfortabel, een stuk sneller en prachtig om te zien.

ES300h.jpg


De ES300h heeft me in 2 jaar ruim 120.000 aan rijplezier gegeven. Toen kwam het moment dat ik een fietshobby kreeg. Fietsen meeslepen met een ES bleek onmogelijk te zijn. Waar zelfs een Aygo een trekhaak kan hebben was dat voor de ES niet mogelijk. Zelfs een haak voor een fiessendrager niet. Ik heb lang gezocht zonder succes. Hoog rijden zag ik niet zitten dus kwam het onvoorstelbare besluit. Een Volvo uit 2021... Die had een mooie haak en dat werkte perfect. Daarvan krijgen jullie geen foto. Die zie je zat rijden.

Die Volvo bleek toch niet te bieden wat Lexus wel kan bieden. De auto trok naar rechts en dat bleek maar moeilijk op te lossen. Sierdelen in het interieur die niet netjes in lijn waren. Op het Volvoforum kwam ik erachter dat dit normaal was. Als Lexus rijder is dat niet te begrijpen maar ik deed daar m'n genoegen mee. Niet helemaal tevreden na 60.000 in anderhalf jaar tijd en dus ging ik weer op zoek naar wat anders.

Na een periode zoeken naar een andere Lexus en onderzoek doen naar trekhaken, want die wil ik dan wel hebben, kwam ik bij een LS500h uit. Af fabriek niet met trekhaak te leveren want, zoals de dealer mij vertelde, dan wil Lexus dat je een hoge koopt. Toch wist Lexus Rotterdam een adres die een trekhaak kon leveren voor de LS500. Wel zelf regelen was het advies. Een Duitse leverancier die telefonisch aangaf dit niet voor wagens met gele platen te kunnen doen vanwege de controle en typegoedkeuring. Wat die partij me wist te vertellen was dat Burghof trekhaken in Nederland wel een trekhaakset kan leveren voor de LS500h. Niet alleen voor de LS500h maar voor alle Lexus modellen. Ook voor de ES300h dus. Nagevraagd natuurlijk en dat verhaal bleek te kloppen. Mijn zoektocht ging dus verder.

In december 2023 is het dan gelukt! Een LS500h F Sport uit 2019 met 21.200 km is gekocht. Een lage km-stand en de garantie dat een zichtbaar gat in de bumper niet nodig is voor een trekhaak gaven de doorslag. Lexus Amsterdam heeft de auto geleverd en na even rijden ook wat opleverpunten meteen opgelost.

LS500h F Sport.jpg


Voor de aanschaf wist ik al dat de LS500h uit 2019 geen CarPlay zou hebben. De ES en de Volvo hadden dat wel en dat werkt toch wel erg lekker. Om die reden vrijwel direct besloten CarPlay te laten installeren in de auto. Via Lexus was dit niet mogelijk dus heb ik gekozen voor een aftermarket systeem. Dit werkt goed. De audio is zoals het Mark Levinson systeem origineel hoort te klinken. Alles werkt daarnaast ook zoals het hoort. Voor de installatie moest een deel van het dashboard eruit. Dit maakte mij een beetje zenuwachtig maar de lokale monteur gaf aan dat dat bij Lexus niet onmogelijk zou zijn. Na de installatie trilt er niets in het interieur. Zo kennen we Lexus.

CarPlay LS500h.jpg


Inmiddels heb ik ruim 11.000 km gereden sinds de aanschaf en nog geen moment spijt gehad. Wat een comfort en wat een power zit er in deze wagen. 240 km/h in Duitsland op de cruise control en met passagiers kunnen praten gaat net zo makkelijk als in een huiskamer.

Ik zal in het project topic laten weten hoe de installatie van de trekhaak is gegaan.

Groeten Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.139
4
857
113
Eindelijk een tweede LS 500h rijder op het forum, ik was al bang dat ik voor eeuwig de enige bleef.
Hopelijk heb je er lang plezier van! En denk aan je snelheid, dat ding gaat als de brandweer.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTgoldrims

Johno

Actief
23 jan 2022
466
208
43
Wat een mooie introductie. Heel veel rijplezier met de LS. En dat de Lexus je naar mooie plekken mag brengen waar je lekker kunt fietsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTgoldrims

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Wat een onwijs dikke bak die LS500H, dat F-Sport pakket staak ook heel goed! Wat betreft CarPlay/Android Auto kan ik me super in vinden, heb het zelf ook ingebouwd in mijn GS300 en zou nooit meer zonder kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTgoldrims

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
184
149
43
Dat is een mooi rijtje auto's Gerrit dat je langs laat komen. Met als summum de huidige LS. Ik hoop (en verwacht) dat je hier lang en met veel plezier van kan genieten.
En fijn dat je hiermee Higgie uit zijn (persoonlijk door hem gevoelde maar door niemand anders zo ervaren vermoed ik) isolement haalt :giggle:
 

GLexus

Nieuw hier
1 jan 2024
10
15
3
Prachtige auto die LS, heb er even ingezeten in de showroom (hij stond naast de IS die ik kocht) en echt een perfecte samenstelling die je op de LS niet vaak ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas en CTgoldrims

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
12
37
13
Een update wat betreft de trekhaak. Een hele projectpagina lijkt me hiervoor niet nodig. De auto is zeker niet gemaakt voor een trekhaak. Er zijn geen voorgeboorde gaten en er was wat slijperij nodig. Dat is allemaal netjes gecoat tijdens de installatie.

Zonder trekhaak zie je slechts een klein afdekplaatje als je goed kijkt. De stekker is volledig weg te schuiven achter de bumper. De kabelset die erbij kwam was universeel en de monteur gaf aan dat dat een lastige klus was. Bij de Lexus waren meer kabels aanwezig dan de handleiding van de kabelset aangaf. Bij achteruitrijden met een fietsendrager grijpt de auto in. Dat is te omzeilen met de knoppen op het stuur. Voor de eerste ritjes is dat prima. Dat moet nog wel even opgelost worden. Het heeft even wat leeswerk nodig in het kabelboomschema.

Hij past nu zeker niet meer in een parkeervak!
 

Bijlagen

  • Lengte.jpg
    Lengte.jpg
    949,3 KB · Weergaven: 11
  • Zijkant.jpg
    Zijkant.jpg
    783 KB · Weergaven: 14
  • Trekhaak.jpg
    Trekhaak.jpg
    803,6 KB · Weergaven: 13
  • Trekhaak van zijkant.jpg
    Trekhaak van zijkant.jpg
    787,7 KB · Weergaven: 13
  • Trekhaak van achter.jpg
    Trekhaak van achter.jpg
    599,7 KB · Weergaven: 11
  • Trekhaak van onder.jpg
    Trekhaak van onder.jpg
    540,4 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
871
1
489
63
Ziet er netjes uit, ik denk dat als de trekhaak er niet onder zit, dat je er pas wat van ziet als je lager op de grond gaat zitten? Ik heb de “mazzel” dat een trekhaak op m’n IS voorlopig niet hoeft :giggle:. De andere auto (VW Polo) heeft sinds kort, vlak na aanschaf een trekhaak gekregen (y) . Ook enkel voor de fietsendrager. M’n zwager adviseerde met klem om een originele te laten plaatsen. Daar zat wel wat zaagwerk bij helaas omdat we een R-line hebben, maar de auto herkent door die originele trekhaak dat er wat op zit en bij achteruitrijden houden de parkeersensoren zich koest en laat het scherm de afbeelding van een aanhanger zien. Waarschijnlijk om je eraan te herinneren dat niet “piep” is “ho!”, maar “boem!” is “ho!”.

Netjes gedaan hoor, heeft je eigen garage dit gedaan of een specialist?
 
  • Leuk
Waarderingen: CTgoldrims

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
12
37
13
Dat klopt. Omdat de trekhaak er van de onderkant ingedrukt moet worden zie je het alleen als je op ‘ooghoogte’ bent van de koppeling. Ik had graag een originele laten plaatsen maar die zijn er helaas niet.

Via Lexus Rotterdam ben ik uiteindelijk bij een leverancier in Duitsland gekomen die niet voor een Nederlandse auto wou leveren. Wel gaf die Burghof trekhaken als advies om eens te kijken. Die kon de trekhaak leveren.

Daarna heb ik Lexus niet eens gevraagd om de trekhaak te monteren. Heb de trekhaak lokaal laten monteren bij Holshuysen Autotechniek in Andijk. Daar is ook het CarPlay systeem ingebouwd. De eigenaar daar begrijpt precies wat je bedoelt en werkt alsof hij aan zijn eigen auto werkt. Voor standaard onderhoud en garantie gaat de auto wel naar Lexus. Lexus Amsterdam.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n