Mark Levinson Systeem specificatie

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Waar zou ik de specificatie van het Mark Levinson systeem kunnen vinden?
Ik wil graag weten wat de diameter van de diverse luidsprekers is, waar ze gemonteerd zitten, hoeveel kanalen de versterker heeft, welke kantelfrequenties er gebruikt worden, etc.

Het systeem klinkt mooi maar als eerste stap wil ik een zwaardere subwoofer toevoegen, maar dan moet ik weten waar het subwoofersignaal kan worden afgetapt.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Waar zou ik de specificatie van het Mark Levinson systeem kunnen vinden?
Ik wil graag weten wat de diameter van de diverse luidsprekers is, waar ze gemonteerd zitten, hoeveel kanalen de versterker heeft, welke kantelfrequenties er gebruikt worden, etc.
Ik denk dat je je het best direct tot ML kunt wenden. Voor nu in productie zijnde auto's is daar het een en ander te vinden, maar misschien dat ze je ook met oudere modellen kunnen helpen.
Het systeem klinkt mooi maar als eerste stap wil ik een zwaardere subwoofer toevoegen, maar dan moet ik weten waar het subwoofersignaal kan worden afgetapt.
Ik zou de installatie voorlopig een tijdje laten zoals deze af fabriek is. Er is veel tijd gestoken in een zo natuurgetrouwe weergavekwaliteit - binnen de beperkingen die een qua ruimte beperkt autointerieur stelt. De dynamiek van een symphonieorkest in een grote zaal laat zich niet reproduceren in een auto of een huiskamer. Het gebrek aan dynamiek van de gemiddelde popopname wel - harder kan het natuurlijk altijd wel met gehoorschade als gevolg. Luister eerst maar eens een tijdje naar je favoriete muziek. Waarschijnlijk zul je na verloop van tijd veel details horen die je daarvoor ontgingen. Als je dan nog steeds behoefte hebt aan meer bas of wellicht weergave van lage tonen die je tot nu toe niet meende te horen, wordt het tijd nog eens kritisch te luisteren - bijvoorbeeld naar de laagste tonen van een piano, gestreken bas of eventueel een kerkorgel. Dan zul je merken dat je die tonen niet alleen hoort, maar ook voelt omdat je ingewanden af en toe merkbaar meetrillen. Als je het dan nog steeds niet genoeg vindt kun je denken aan een andere subwoofer. Het geluid zal er waarschijnlijk niet door verbeteren maar mogelijk valt het wel meer bij je in de smaak.

Gezien je opmerkingen hebben we waarschijnlijk een verschillende muzieksmaak en opvatting over hoe die dient te worden weergegeven. Daar is ook niks mis mee, maar ik denk dat het verbeteren van de installatie in de richting "nog meer natuurgetrouw" niet eenvoudig zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Avontuur

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Dank je voor je mening maar dat was niet het antwoord mijn vraag...
Caraudio is al meer dan 30 jaar een hobby van me dus ik weet wel een beetje waar ik mee bezig ben.
Ik heb nog een hele set apparatuur liggen voor een 8-kanaals actief aangestuurde set, maar om die nu al in te bouwen gaat me wat ver.
 

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Kan me sterk vinden in de opmerkingen van Romke, deze zijn uit audio oogpunt zeker juist.
Ik vind het systeem in de RX450h zeer coherent en samensmelting tussen hoog en laag echt heel erg goed.

Wij mensen zijn zeer gevoelig voor het tijdsdomein, wanneer iemand je roept vanaf 4hoog en ook nog uiterst links kijk je in een split second naar de juiste plek, afstand, hoogte en plaats.

Het tijdsdomein toch al zeer moeilijk op elkaar af te passen, het in beweging brengen van een tweeter is vergelijkbaar met een racewagen , een middentoner met een auto en van een woofer weer vergelijkbaar met een vrachtwagen. Toch willen we dat alle tonen tegelijkertijd op de luisterpositie aankomen, o.a filtering en DSP, elimineren van vervorming en kleurring komen om de hoek kijken.

Vaak wordt sublaag een oneigenlijk kind van de rest wanneer men het laag teveel aanzet, met een subwoofer kan dat, dat kan wel lekker klinken.
Het vergt tijd om een sub zo af te regelen dat je hem mist wanneer die uitstaat maar niet hoort wanneer deze aanstaat.
Maar dit is wat audiofile bekeken, en niet in dB's gemeten. Het integreren van een sub kan heel goed maar kan ook teveel zijn.
Echter zo te lezen heb je wel enige (30jr) ervaring dus het zal wel goedkoper.

Ook geen antwoord op je vraag trouwens.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Wat Romke verteld is zeker waar en heb ik zelf ook ervaren.
Een triangel? Had ik nog nooit gehoord in dat nummer. De totaalbalans van de ML is gewoon erg goed.
En toch had ik ook graag af en toe wat meer directe mogelijkheden gehad om wat met de sub te spelen per nummer.
Zeker als je muziekkeuze erg breed is ( van klassiek tot Led Zeppelin zeg maar)
Je zal op de Amerikaanse Lexus sites zeker meer info vinden over de ML installatie per model.
Iedereen ervaart geluid anders , dus lekker aanpassen naar je eigen smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
"En toch had ik ook graag af en toe wat meer directe mogelijkheden gehad om wat met de sub te spelen per nummer."

Dat is ook mijn insteek.