marterverjager

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
In een van mij vorige auto's (VAG produkt) heb ik een marter op bezoek gehad, deze knaagt aan kabels omdat die met visolie gemaakt worden. Dan kun je naar de garage om dit te laten verhelpen. Een kapotte kabel reparen kost zo maar meer dan € 100,--(arbeidsloon+ apparatuur) Om die reden had ik een marterverjager in gebouwd. Dat stel niks voor. Je monteerd dit apparaat op het laagste punt in de motorruimte, sluit het aan op de accu en het is klaar. Sindsdien geen last meer gehad van een marter.
De CT heeft geen accu in de motorruimte. Dus wordt het al wat ingewikkelder. Waar kan ik dit apparaatje aansluiten onder de motorkap. Het is wat overdreven om hiervoor een draad helemaal naar de achterkant van de CT te trekken.:D
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik kan me voorstellen dat er mogelijk wel zekeringen voorin zitten. In dat geval zou ik kijken of daar een constante +12v tussen te vinden is en die aftappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een ander alternatief is een verjager die werkt op batterijtjes . Een nadeel daarvan is dat het ding dus altijd aan staat en dus niet alleen als de auto geparkeerd staat. Mijn ervaring is echter dat de batterijtjes voldoende zijn voor meer dan twee jaar - en je kunt zien wanneer deze leeg zijn omdat de led niet meer knippert. Ik heb zo'n ding in mijn GS weten te frommelen - en het viel werkelijk niet mee om daar van boven af onder de motorkap plaats voor te vinden.

Zie: https://www.123kampeerwereld.nl/tec...MIsujg2tHB_AIV6ZBoCR3PTQFzEAQYASABEgJqCvD_BwE

Of het ding ook echt werkt weet ik niet. In ieder geval heb ik in 4 jaar tijd nog geen last van geknaag gehad. De prijs van het ding is vrij hoog, maar een knagend beschermt beest kan zomaar voor een veelvoud aan schade aanrichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Ik heb een marter verjager op een droge plek hangen bij de auto.
Wel eens 1 gezien maar heeft geen schade aangebracht.
Nadeel iemand met gezonde oren hoort een pieptoon.
Hij werkt op een bat. maar hij heeft ook een controle lampje dus lampje uit bat. leeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

GeraldH

Nieuw hier
20 sep 2022
10
8
3
Ik had binnen 3 weken na aanschaf van mijn RC al bezoek van een marter. Die had wel interesse in de motorkap isolatie.
De isolatie heb ik laten vervangen door de plaatselijke Toyota garagemeneer. Deze meneer had al meerdere ervaringen met dergelijke schade en heeft er meteen ook een marterverjager in geplaatst. Nu al meer dan een jaar geen bezoek gehad van het diertje.
 

Bijlagen

  • Marterschade.jpg
    Marterschade.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 79
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Een nadeel daarvan is dat het ding dus altijd aan staat en dus niet alleen als de auto geparkeerd staat.
Het is de bedoeling dat die altijd aanstaat, daarom sluitje hem ook direct op de accu aan. Ze kunnen behoorlijk wat schade aanrichten die marters
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het is de bedoeling dat die altijd aanstaat, daarom sluitje hem ook direct op de accu aan. Ze kunnen behoorlijk wat schade aanrichten die marters
Zolang de auto rijdt behoeft het ding niet aan te staan. Al rijdend zal een marter niet de motorruimte binnendringen. Veel van de apparaten die zonder batterijen werken, hebben een ingebouwde voorziening die de stroomvoorziening naar het apparaat uitschakelt, zodra de motor draait.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Oh Romke denk dat hij uitstapt als je weg gaat?
Nee. Als het verjaagapparaat goed werkt is hij meteen al vertrokken zonder schade aan te richten - de pieptonen die zo'n verjager afgeeft schijnen het beest danig schrik aan te jagen. Of nog beter - hij blijft gewoon uit de buurt.

De grootste kans op ellende met marters loop je als je auto eenmaal is "aangevallen" waarbij het dier voor soortgenoten opmerkbare geursporen achter liet: "dit is mijn stekkie". Dat kan, ook al is beschadigde kabel of geluidsisolatie vervangen, soortgenomen uitnodigen om op hun beurt het "territorium" te veroveren - dwz hun eigen geursporen achter te laten en tijdens die activiteit flink woest in van alles te bijten. Als marters na een schade niet worden afgeschrikt is de kans op vervolgschade erg groot - en dat geldt ook voor het daarna te besteden bedrag aan reparaties.

Je kunt er een beetje lacherig over doen - en dat was destijds toen dit in Zuid Duitsland begon ook het geval. Daarna is het uitgegroeid tot een serieus probleem dat zich over heel Duitsland verspreidde en daarna over bosachtige gebieden in de omringende landen. Er zijn veel autofabrikanten die hebben geprobeerd met ander isolatiemateriaal het probleem te voorkomen, maar de oplossing lijkt nog niet te zijn gevonden.

Zie: https://kostencheck.de/marderschaden-kosten

Merkwaardiger lijken marters dezelfde slechte smaak te hebben als veel autoeigenaren. Uit Duitse statistieken is naar voren gekomen dat sommige merken vaak en andere merken aanzienlijk minder worden aangevallen. In hoeverre die statistiek betrouwbaar is weet ik niet - het is onduidelijk of bij de berekening rekening wordt gehouden met het aantal auto's van een bepaald merk. Maar het levert wel een extra argument om geen Duitse auto te kopen :cool:

Zie: https://www.mycarly.com/de/blog/allgemein/welches-auto-bevorzugen-marder/
 

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Het was ook een beetje als grap bedoeld.
Maar ik heb er bewust voor gekozen om hem op de plek waar hij hangt te plaatsen.
Ik heb de steenmatter regelmatig hier op het erf zien lopen dus vandaar.
We hebben 2 auto's dus hij hangt er voor 2 auto's en eventueel iemand die op bezoek is.
Ik ben 70 en mijn gehoor is niet meer zo als vroeger dus is hoor hem niet.
Maar als ik bezoek krijg hoor ik mensen vaak zeggen Jezus jan wat is dat voor gepiep.
Daarom hangt hij niet in de auto en kan ik het met 1 verjager doen.
Als je een passie hebt voor auto's is 1 piepje al 1 teveel.:ROFLMAO:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
zo had ik je opmerking ook begrepen :)

ik hoor als 70-plusser inmiddels ook geen piepjes meer. in principe zou het geluid dat zo'n verjager uitstoot voor volwassenen niet hoorbaar moeten zijn, maar wellicht dat jongeren daar toch soms toe in staat zijn.