mechanisch piep/kreun geluidje bij het remmen

Karel-Jan

Nieuw hier
16 sep 2018
8
6
3
Ik rijd een Lexus RX450h President uit 2016, en hoor een piep/kreun geluidje als ik het rempedaal (licht) intrap. Enig speurwerk op internet leert mij dat dit wellicht een bekend probleem is, er zijn zelfs enkele officiële technisch bulletins (TSB L-SB-0032-21) en (TSB L-SB-0032-23) (Brake Squawk/Knock Noise) voor uitgegeven, waarin de rem-actuator wordt aangewezen als de veroorzaker en er een gemodificeerd (verbeterd) onderdeel voor is ontwikkeld.

Hoewel er geen sprake is van een direct veiligheidsrisico, ben ik van mening dat het niet past bij een kwalitatieve, fluisterstille Lexus,

Wie heeft ervaring met dit probleem, en hoe is het vervolgens opgelost?
Moet ik mij beroepen op garantie en vragen om een kosteloze oplossing?

Ik kan dit als 2018 RX450 owner bevestigen. Is inderdaad een bekend ''probleem'' dan wel'' producteigenschap'', en schijnen de meesten al vanuit de fabriek te doen. Dat doet mijn F Sport uit 2018 soms ook zachtjes. Ik omschrijf het als een korte ''oeh'' bij remmen, een op de paar keer. Niet oorverdovend hoor, wel hoorbaar. Louwman wilde het niet vervangen onder garantie. Ik heb uiteindelijk zelf een nieuwe actuator erop gezet, via Louwman. Kostte me volgens mij 4000 EUR. Na 2-3 maanden zat hetzelfde geluid er in. Toen heb ik het opgegeven. Ik heb 3 kennissen met specifiek de 2016-2022 generatie, en allen hebben hetzelfde. Inmiddels heb ik rust gevonden in het feit dat het erbij hoort.

Net als een kraak uit de achterkant, wanneer je van een drempel al komt. Dat zit in enkele rubbers. Heb ik laten vervangen, door nieuwe exemplaren. 1 Maand later was het kraakje weer terug.

Tevens ben ik benieuwd naar je auto, een President is altijd mooi! Post gerust eens een foto.