Met de NX F-sport naar de wintersport

Justin M

Nieuw hier
20 jan 2022
9
7
3
Hoi allemaal,

Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen in deze. Ik heb recent een NX 300h F-sport (met 18" velgen en Adaptive Variable Suspension).
Aangezien wij in februari op wintersport willen gaan (als alles door kan gaan), ben ik me hier alvast op aan het voorbereiden.

Allereerst heb ik de dealer gevraagd om gelijk een set all-season banden geschikt voor de wintersport onder de Lexus te laten leggen (zaten nog zomerbanden onder).
Dus banden dacht ik daarmee afgedekt te hebben. Echter bij het zoeken naar sneeuwkettingen liep ik tegen 2 dingen aan:
  1. Volgens de winterbanden brochure van Lexus, kan je bij de NX met 18" wielen geen sneeuwkettingen gebruiken
  2. Volgens de brochure van de NX zelf kan je met Adaptive Variable Suspension niet de 17" winterset (velgen + banden) monteren

Navraag bij de dealer waarom sneeuwkettingen niet kunnen bij 18" wielen, kreeg ik het volgende antwoord;
Ik heb een reactie vanuit de importeur terug mogen ontvangen.

De reden dat er geen sneeuwkettingen gemonteerd mogen worden bij 18 inch velgen, is omdat er onvoldoende ruimte over blijft tussen de band en de wielkuip. Hierdoor bestaat de kans dat de kettingen een grote hoeveelheid schade aan zouden kunnen brengen, of dat het wiel blokkeert en hierdoor voor onveilige situaties zorgt.

Hierin gaven zij ook duidelijk aan, dat mocht men dit tegen het advies van Lexus in toch gaan gebruiken, eventuele garantie claimen etc. niet gedekt zullen zijn.


Echter als ik zoek op internet naar geschikte kettingen voor een NX 300h met 18" velgen krijg ik wel enkele opties.
Met name de volgende 2 types lijken geschikt;

Beide zijn loopvlak kettingen, dus komen niet achter de velg.
Echter, als ik het antwoord van de dealer lees, dan zit het probleem vooral in de ruimte tussen band en wielkast.
Maar ik heb 2 foto's van de doos van de König kettingen kunnen vinden (zie hieronder). En daarop staat letterlijk "No interference with mechanical components, electronic devices and car body".

IMG_20220119_181036.jpg IMG_20220119_181043.jpg


Zelf denk ik, als er echt zo weinig ruimte zit tussen band en wielkast, dan zou je zonder kettingen ook al geen verkeersdrempel meer kunnen nemen zonder de wielkast te raken toch? Alleen ik snap dat de dealer / importeur dat antwoord niet kan geven. Zij zullen extreem voorzichtig zijn om enige aansprakelijkheid te kunnen weerleggen mocht het onverhoopt toch fout gaan.

Dus heeft iemand hier toevallig ervaring met sneeuwkettingen onder een NX met 18" velgen (met name deze loopvlak kettingen)?
Is het echt zo kritisch als de dealer / importeur mij doen geloven?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Vooropgesteld; ik heb geen ervaring met sneeuwkettingen. Maar ik kan de redenatie van de importeur wel volgen. Er is nog zoiets als een eindaanslag waar de bumpstops hun werk gaan doen. Ik kan je overigens vertellen dat bij sommige automodellen of automerken een bumpstop altijd een actief onderdeel is van de totale ophanging; in die zin dat de bumpstop altijd meewerkt. Hoe dat bij Lexus zit weet ik niet. Maar de ruimte tussen band en wielkast is inderdaad de laatste jaren minder geworden. Stel je voor dat je vol bepakt en bezakt onderweg bent. Door de belading zakt de auto al wat verder door waardoor de band al wat dichter bij de wielkast/-kuip komt en je komt volgeladen een drempel onderweg tegen die je niet op tijd ziet? Dan klap je vast op de bumpstops.

Ik heb begrepen dat er ook zogenaamde sokken zijn als vervanging van kettingen. In het begin waren die sokken echter nog niet toegestaan als alternatief voor kettingen. Hoe dat nu is weet ik niet, ik ga niet op wintersport 🥶.

En nog een dingetje; je noemt dat je specifiek banden met M+S specificatie hebt laten monteren, volgens mij is dat niet meer afdoende voor sommige landen waar de juiste band in het juiste jaargetijde verplicht is. Je moet in een aantal landen een het mountain peak symbool met sneeuwvlokjes hebben in de winterperiode. Check dat even op je banden en de landen waar je rijdt 😁
 

Justin M

Nieuw hier
20 jan 2022
9
7
3
En nog een dingetje; je noemt dat je specifiek banden met M+S specificatie hebt laten monteren, volgens mij is dat niet meer afdoende voor sommige landen waar de juiste band in het juiste jaargetijde verplicht is. Je moet in een aantal landen een het mountain peak symbool met sneeuwvlokjes hebben in de winterperiode. Check dat even op je banden en de landen waar je rijdt 😁

Bedankt voor de feedback. Ik weet nog niet precies welke banden er onder gaan. Maar de dealer heeft aangegeven dat het een premium band zal zijn. Waarschijnlijk Conti, Michelin of Vredestein. En ze zouden er voor zorgen dat ze geschikt zijn voor wintersport naar de Alpen. Dus ik vertrouw er op dat ze weten wat ze doen. En anders mogen ze ze nog een keer wisselen. 😉
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
All-season banden blijven een compromis, ongeacht de producent. In ons kikkerlandje kom je er wel mee uit de voeten, maar op besneeuwde bergweggetjes zul je eerder de tekortkomingen merken t.o.v. echte winterbanden, en eerder tegen de grenzen van de band aanlopen. De all-seasons schieten dan vooral tekort op het gebied van tractie en zijdelingse grip (zie ook de adviezen van ANWB, ADAC en ÖAMTC). Je hebt kans dat je op een besneeuwde helling alsnog kettingen moet gaan opleggen of de familie moet laten aanduwen om überhaubt uit stilstand weg te kunnen komen. Ik zou 's winters alleen de Alpen in durven rijden met goede winterbanden met een ruim profiel. In Oostenrijk worden nagenoeg geen all-seasons verkocht, dat zegt ook al iets. Met goede winterbanden heb je ook praktisch nooit sneeuwkettingen nodig. Ik zou ze desondanks meenemen vanwege de mogelijke verplichting. Ik heb geen ervaring met b.v. Frankrijk of Zwitserland, maar ik kom al zo'n 30 jaar 's winters in Oostenrijk. Afhankelijk van de condities zijn op sommige bergweggetjes sneeuwkettingen verplicht. En er wordt gecontroleerd. Maak een verstandige keuze en heb veel plezier!
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik zou 's winters alleen de Alpen in durven rijden met goede winterbanden met een ruim profiel.
Ik denk dat je met all-season banden prima uit de voeten kunt tegenwoordig.

All-season banden blijven een compromis, ongeacht de producent.
Elke band is een compromis, als je de band gebruikt in conditities waarin ie niet optimaal presteert. Een all-season band zit simpelweg tussen de winter- en zomerband qua condities waarin ie het beste presteert. Een wintrband is een compromis als het droog is bijvoorbeeld of boven de 7 graden.

In ons kikkerlandje kom je er wel mee uit de voeten, maar op besneeuwde bergweggetjes zul je eerder de tekortkomingen merken t.o.v. echte winterbanden, en eerder tegen de grenzen van de band aanlopen. De all-seasons schieten dan vooral tekort op het gebied van tractie en zijdelingse grip (zie ook de adviezen van ANWB, ADAC en ÖAMTC). Je hebt kans dat je op een besneeuwde helling alsnog kettingen moet gaan opleggen of de familie moet laten aanduwen om überhaubt uit stilstand weg te kunnen komen.
Je hebt gelijk dat een winterband beter zal presteren op besneeuwde wegen dan een all-season band in die omstandigheden. Echter vaak is 90% van je reis over nat en droog wegdek, waar de all-season band in het voordeel is en soms 10% over besneeuwde wegen waar de winterband in het voordeel is. En dan is die 10% is nog ruim ingeschat want vaak zijn de wegen prima schoongeveegd en ligt de snelheid op die wegen een stuk lager.
Op basis daarvan kies ik bewust voor de all-season band die 90% van de reis het veiligst is (ook de stukken waar de snelheid vaak veel hoger ligt) en 10% van de reis iets minder veilig is dan de winterband.

Tyre Reviews testte de Michelin Crossclimate een aantal jaar geleden en reden zo een besneeuwde berg op. De Crossclimate is de meest zomerse all-season band die je krijgen kunt en sindsdien is de Crossclimate vervangen door de Crossclimate 2 die nog beter presteert in de sneeuw.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het verschil tussen winterbanden, allseason banden en zomerbanden is er wel degelijk en ook meettechnisch te onderbouwen. Zo kan de remweg onder lastige omstandigheden tussen een goede zomerband en een goede winterband s'winters tot 5 m oplopen wat onder praktische omstandigheden bij een mogelijke botsing een wereld van verschil lan maken. Echter, ze zijn alledrie de afgelopen jaren met iedere generatie beter geworden en de allseason banden worden ook in echte winterlanden steeds meer geaccepreerd - alleen in de gebieden met de lastigste rijomstandigheden worden ze niet altijd geaccepteerd. Zo niet bij mijn weten in Scandinavie: echte winterbanden zijn daar bij mijn weten nog steeds verplicht, de meeste menzen rijden daar s'winters met spijkerbanden (het enige dat werkt op vers gevallen sneeuwlaag waaronder een door het verkeer ingedrukte en daarbij in ijs overgegane ijslaag). Met normale winterbanden is rijden daar "spannend" - waar je achterkomt als je voorafgaand aan een haarspeldbocht remmend door de verse sneeuw op de ijslaag komt waar je van de sneeuw nattige banden dan zonder spijkers nagenoeg geen grip meer weten te vinden...

Met de huidige allseasons kom je dus best wel een eind, maar wellicht net niet de laatste 100 m tot aan je appartement. En wat betreft sneeuwkettingen: die heb je dan nodig. Als je daar meer dan enkele kilometers mee moet rijden kun je beter zo mogelijk binnen gaan zitten bij de kachel. Kettingen zijn voor mij dingen die je soms verplicht bij je moet hebben, maar er mee rijden is geen genoegen. En als je echt van plan bent ze te gebruiken is het zaak dat je dat eerst zodanig thuis oefent dat je ze nagenoeg blindelings kunt monteren. Dat gaat beter als je daartoe goed bent uitgerust: in een nachtelijke sneeuwjacht zijn goede verlichting, werkhandschoenen, een "warme" krik en een waterdicht zeil om op je knieen aan het werk te kunnen zijn van belang. Een warme krik en de kettingen bewaar je dus best in het verwarnde deel van de auto in een plastic zak om de drek na het monteren of demonteren uit de auto te houden. En ja, kettingen horen op de aangedreven wielen....heb het vaak verkeerd zien doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en RoelVB

Justin M

Nieuw hier
20 jan 2022
9
7
3
Dank allemaal voor jullie bijdrage.

Mijn eigen ervaring na jaren richting de Alpen is dat je kettingen zelden hoeft te gebruiken. Ze zijn in die gebieden inmiddels erg bedreven in het sneeuwvrij maken van de wegen, is mijn ervaring. Ik heb slechts één keer kettingen nodig gehad, en dat was voor de laatste 100m door het dorp tegen de helling op. Zelfs toen nog meer uit voorzorg.

Daarnaast geloof ik echt dat de all-season banden van nu net zo goed zijn als de winterbanden van 10 jaar terug. Dus ik maak me weinig zorgen over de banden in die omstandigheden. En met het weer in Nederland zijn all-season banden de beste keuze. De winters zijn tegenwoordig vaak te zacht voor winterbanden (hoge slijtage). En in het voorjaar kan het soms nog te koud zijn voor de zomerbanden (verminderde grip).

Dus de meest praktische en wat mij betreft ook beste optie zou inderdaad all-season banden zijn, en dan kettingen voor als het spannender wordt. Maar de vraag is dus of het genoemde type kettingen zou passen.

Wat ik niet helemaal snap is waarom kettingen wel zouden kunnen met 17" velgen, maar niet bij 18" velgen. Bij kleinere velgen moet je namelijk dikkere banden nemen om een gelijke buitendiameter te verkrijgen, anders krijg je een afwijking op je snelheidsmeter. Maar als de buitendiameter gelijk is, dan heb je toch nog steeds dezelfde ruimte tussen wiel en wielkast? Bij loopvlak kettingen maakt dat dan toch geen verschil? Dus waarom kan het dan wel bij 17", maar niet bij 18" velgen?

Ik snap het dat bij normale kettingen en grote maat velgen je de velgen zou kunnen beschadigen. En bij weinig ruimte achter de band zouden gewone kettingen de wielophanging kunnen raken. Alleen beide zijn niet van toepassing bij loopvlak kettingen en beide worden door de dealer ook niet genoemd als reden waarom sneeuwkettingen niet zouden kunnen bij 18". De ruimte tussen wielen en wielkast echter wel. Maar dat snap ik dus niet. Zie ik iets over het hoofd??
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik snap het dat bij normale kettingen en grote maat velgen je de velgen zou kunnen beschadigen. En bij weinig ruimte achter de band zouden gewone kettingen de wielophanging kunnen raken. Alleen beide zijn niet van toepassing bij loopvlak kettingen en beide worden door de dealer ook niet genoemd als reden waarom sneeuwkettingen niet zouden kunnen bij 18". De ruimte tussen wielen en wielkast echter wel. Maar dat snap ik dus niet. Zie ik iets over het hoofd??
Het lijkt me niet. Maar het zou best kunnen dat de uitleg van de dealer en in de handleiding niet geheel correct en volldedig is. Het rijden met kettingen is in veel landen zo weinig voorkomend dat de informatieverschaffers daar er waarschijnlijk weinig van weten en mogelijk helemaal geen eigen ervaring hebben.

De autofabrikant ontwerpt een auto die redelijk rijdt en er met verschillende wielmaten "lekker" uitziet. Dat betekent dat bij verschillende velgdiameters af fabriek vaak ook verschillen in dempers, veren en grootte van de remklauwen horen, details die je niet altijd opmerkt. Een auto op kettingen ziet er nooit "lekker" uit - en dus wordt daar door veel fabrikanten ook weing aandacht aan het gebruik van kettingen besteed . Op mijn vorige auto (een veel verkochte Franse auto met voorwielaandrijving) werd door de fabrikant uitgedragen dat het rijden met sneeuwkettingen niet mogelijk was. En in Frankrijk vind je toch best wel streken met veel sneeuw en steile hellingen....Voor de meeste autofabrikanten zijn kettingen dus een soort "afterthought" en niet een essentieel onderdeel van het auto-ontwerp , uitzonderingen daargelaten.

Misschien dat je nog wat wijzer kunt worden bij de leveranciers van die loopvlakkettingen. In Duitsland is alles streng gereglementeerd, zo ook bijvoorbeeld alternatieve velgen. Die dienen daar vrijgegeven te zijn voor iedere auto waarvoor ze worden aanbevolen en je krijgt er bij aankoop een bewijs van die TuV keuring bij -wat bij een latere APK dient te worden getoond en dat je bij rijden in de auto met die velgen bij je moet hebben. Wellicht dat iets soortgelijks geldt voor speciale kettingen.
 

Justin M

Nieuw hier
20 jan 2022
9
7
3
Net gesproken met iemand van de technische afdeling van de importeur. Probleem zit inderdaad in de beperkte ruimte achter de band.

Loopvlak kettingen kunnen dus wél (al is het op eigen risico). Maar dat geeft mij voldoende zekerheid om het zo te laten. Dus ik hou het bij een set goede loopvlakkettingen (zie 2 opties in mijn eerste post) en mijn 18" velgen + all-season banden.


EDIT: De 17" velgen voor de NX hebben een andere velg breedte waardoor er meer ruimte is tussen velg en vering en reminrichting. Zie bijgevoegd plaatje. Velg breedte 7,5J = 19,05 cm, velg breedte 7J = 17,78 cm. Dat maakt kennelijk net het verschil.

Voor de 17" velgen zijn er ook enkele normale kettingen als optie verkrijgbaar volgens de König configurator.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220124-145117.jpg
    Screenshot_20220124-145117.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n