Mijn ‘betrouwbare’ Lexus CT200h ervaring

Justus991

Nieuw hier
29 mei 2020
18
11
3
Begin 2020 had ik mijn eerste Lexus gekocht. Een CT200h Luxury Line uit 2014 met 113.000 km op de teller. Reden van aanschaf: ik wilde een zuinige en betrouwbare auto.
Helaas met een slechte start want wat bleek toen ik bij de dealer weg reedt, de versnellingsbak was kapot. Deze is vervolgens onder garantie geheel vervangen voor een nieuwe bak. Ik heb een half jaar zonder problemen gereden en toen kwam het volgende.
De auto begon rare geluiden te maken wanneer deze op het randje zat van volledig elektrisch gaan rijden maar niet overschakelt en op de brandstofmotor blijft rijden. Dit gebeurde tussen 40 en 60 km per uur en is vergelijkbaar alsof je met een handbak te langzaam rijdt in een te hoge versnelling en deze hierdoor geluiden begint te maken en trilling voelbaar is in de auto.
Deze geluiden en trillingen kwamen overduidelijk van onder de motorkap vandaan en ik ben er nog steeds van overtuigt dat dit of de brandstof of elektro motor was of de versnellingsbak zelf. Ik ben bij meerdere dealers geweest en steeds te horen gekregen dat er niks aan de hand is en dat dat zo hoort. Zolang er geen lampje brand of hun geen code kunnen uitlezen, is de auto prima. Een monteur van Lexus adviseerde nog om te kijken of ik de auto ergens softwarematig kon laten aanpassen zodat die in andere toeren zou rijden en dat probleem zich dan niet meer voor zou doen. Een beetje raar advies en rare manier van handelen. Naar mijn idee hoort dit niet zo want het eerste half jaar had de auto dit gebrom en getril niet. Hiermee doorgereden want Lexus zei dat de auto goed is maar ik heb nooit meer een prettig gevoel gehad bij de auto.
Niet veel later ging de verlichting in het middenconsole stuk bij de bediening van de stoelverwarming, kreeg ik een vochtprobleem bij de achter camera waardoor deze soms bijna niet meer te gebruiken was en begon de bestuurders portier geluid te maken bij het openen en dicht doen van de portier en bewoog het blikwerk mee. Met dit laatste naar de dealer geweest en blijkbaar was er iets aan de binnenkant van het chassis iets afgebroken en uiteraard valt dit niet onder de garantie.
Zo’n twee weken geleden, als klap op de vuurpijl, begon de auto nog meer rare geluiden te maken. Een soort metaal tikkend geluid bij het weg rijden en bij afremmen. Ook hiermee naar de dealer geweest en wederom weer te horen gekregen dat dit zo hoort en de auto bij wijze van spreken 100 jaar nog mee gereden kan worden zonder problemen. Wel zei de monteur dat dit waarschijnlijk de homokineet is die het lawaai maakt maar daar kon ik zonder problemen mee doorrijden.
Ik reed al anderhalf jaar lang met een onderbuikgevoel bij deze auto en in mijn ogen is en was deze auto alles behalve betrouwbaar dus ik heb hem snel verkocht
Ik ben zeer teleurgesteld in het merk Lexus maar vooral in de kennis bij de Lexus dealers. Hoe het bij mij over is gekomen is dat wanneer er dus geen lampje brand of geen foutcode uit te lezen is, zij daar niet de kennis hebben om iets aan de auto te doen. Wanneer het buiten het normale straatje van Lexus valt, kunnen ze er blijkbaar niks mee. Bij garages om de hoek heb ik in het verleden vaker de ervaring gehad dat als ik aangeef dat er iets niet klopt, de auto daadwerkelijk onderzocht wordt en niet alleen met een laptop opzoek gaan naar wat foutcodes.

Bij de verkoop van de auto is gebleken dat de auto een schadeverleden heeft van bijna 24.000 euro dus dat kan ook wel wat dingen verklaren maar achteraf gezien heb ik spijt dat ik een Lexus had gekocht.

Ik ben alles behalve overtuigt van de betrouwbaarheid waar het merk voor staat
Iets waar ik enorm van baal want het zijn prachtige auto’s zowel de exterieur als interieur. Daar kunnen de 3 grote Duitsers nog heel wat van leren.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het is spijtig te horen dat je pech hebt gehad met jouw aankoop. Als ik het goed lees dan meld je een aantal geluidsissues die een gevolg kunnen zijn van een dure schade die de wagen heeft gehad in het verleden. Ik hoop dat je het met me eens bent dat het dan wellicht niet representatief is voor het gehele merk.

Wel ben ik het met je eens dat de garage niet adequaat lijkt te onderzoeken wat de oorzaak van de problematiek is. Ik ga om precies deze reden niet meer naar een Lexus- of Toyotadealer, maar heb de wagen in onderhoud bij een lokale Renaultdealer. Deze garage (wellicht door ervaring wijzer geworden?) is zeer methodisch in haar onderzoek naar eventuele problemen. Ik heb een monteur bij een Toyota-dealer in een gesprek wel eens horen zeggen dat ze zelf niet zo vaak een defect tegenkomen ....
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ja je zegt het zelf al... zelfs een Lexus kan veel problemen hebben als er voor 24.000 schade is gereden.

Wellicht is er ooit ruimte voor een herkansing.

Die dealer zou ik alleen nooit meer heengaan.
dat soort dealers zouden verboden moeten worden.

Ben je bij 1 dealer geweest? of heb je deze ervaring met meerdere Lexus dealers?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Tsja jammer, weer zo'n dealer......, Bij een volgende aankoop auto laten keuren bij rdw en zeker naar schadeverleden vragen. Mits ze eerlijk zijn, maar daar heb ik vaak mijn twijfels over. Een schadeauto (lichte schade) is helemaal niet verkeerd mits het vakkundig gemaakt is.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Erg jammer van je vervelende ervaring met je CT. En met je dealer ervaring.
Ik herken dit niet, hangt denk ik van je dealer af, helaas.
De kleine imperfecties zoals een vochtige camera en verlichting stuk, zijn dingen die overal voor kunnen komen. No big deal.
Zelf heb ik ook een vochtige camera vervangen voor een paar tientjes op de sloop en een half uurtje werk.
Wat betreft het rare geluid. Dat kan de CT inderdaad maken wanneer er een bepaald toerental gereden wordt, even spelen met het gas en weg is het weer. redelijk normaal dus. Dit had je tijdens een testrit ook kunnen waarnemen.
Zo ook de (verborgen) schade. Doe voor aanschaf altijd goed je huiswerk en laat een onafhankelijke keuring doen. Dat had een boel ellende kunnen voorkomen.
Vraag bij twijfel een second opinion bij een andere (dealer) garage.
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je altijd goed communiceert met je monteur en je dealerbedrijf, welk merk dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
289
164
43
Het probleem van ex-schadeauto's is dat er in Nederland nergens een database is waarin daadwerkelijk schade wordt geregistreerd. De (betaalde) rapporten die je online vindt, zijn op dat vlak waardeloos. Je zult als leek dus een doortastende monteur moeten treffen tijdens een aankoopkeuring, die opmerkt dat er veel gespoten is of dat er ruiten en/of lampen geplaatst zijn met een ander jaartal. Anderzijds snap ik de beredenering ook wel dat je bij de Lexus dealer mag vertrouwen op een eerlijke auto.

Slechte zaak dat meerdere dealers je niet naar tevredenheid konden helpen. Groot probleem is denk ik ook gewoon een combinatie van:
Lexus heeft - ondanks de complexe techniek - over het algemeen weinig problemen, dus jij bent wellicht de eerste in de 11 jaar CT die met zulke rare geluiden komt. Daarbij gaat men het niet in de versnellingsbak (en elektromotoren) zoeken, want de hele combinatie is splinternieuw. Dan komt er nog eens om de hoek kijken dat een ouderwetse monteur die daadwerkelijk gaat zoeken en meten steeds schaarser wordt.

Ik sluit me bij Frank aan dat dit geen echt goed beeld van Lexus geeft. Als dit een Opel Insignia was geweest, had je met zo'n groot schadeverleden ook problemen gehad, dat is gewoon het grote nadeel van schadeauto's.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Ik kan me goed voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent. Die versnellingsbak die meteen al kapot ging: dat had de garage bij een preofrit en deugdelijke controle wellicht kunnen merken. Die grote schadereparatie wist men mogelijk niet - indien wel was het wel zo netjes geweest die voor de verkoop te melden. Gezien het hoge schadebedrag lijkt het me sterk dat bij een grondige controle de schade niet zou zijn opgemerkt.

Om een oordeel over de betrouwbaarheid van het merk en of de dealers op een enkele, zeer slechte, ervaring te baseren lijkt me echter iets te ver gaan. Wel is het natuurlijk zo dat je daarbij afhankelijk bent van de vaardigheden en de ervaringen van de monteur en van de dealer bij eventuele klachten. Beide hadden mogelijk beter gekund. Hoewel je als organisatie kunt proberen alles zo goed mogelijk te doen, lijkt dat in dit individuele geval niet gelukt. Voor de betrokkene is dat uiteraard onbevredigend. Het komt naar mijn gevoel echter niet overeen met de gemiddelde klantbehandeling. Dat beeld is gemiddeld een stuk beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra en Henri27

Justus991

Nieuw hier
29 mei 2020
18
11
3
Het schade verleden had ik zelf inderdaad kunnen nagaan voordat ik de auto kocht. Het probleem met de versnellingsbak is niet naar voren gwkomen tijdens de testrit. De bak begon pas vanaf 100 km/u lawaai te maken (geluid alsof er een wiellager kapot was). Helaas was er in de directe omgeving van waar ik de auto had gekocht geeneens een 80 km/u weg aanwezig, laat staan een snelweg. Na een paar vervangen wiellagers en een volledige werkdag onderzoek, bleek dus dat de versnellingsbak kapot was. Deze is wel heel netjes onder garantie vervangen.
Uiteraard snap ik dat het voor kan komen dat er vocht in de camera voorkomt of verlichting in het middenconsole stuk gaat maar bij mijn auto leek wel alles te gebeuren. ik denk dan ook wel dat mijn auto echt een unicum was want ik had pech op pech en met zo’n dure auto rijdt dat niet meer fijn. Helaas heeft deze ervaring wel mijn beeld over het merk aangetast en vooral over de dealers. Ik ben meerdere keren bij 2 dealers geweest en bij een Lexus specialist. Helaas zonder resultaat. Ik zal de dealers zelf niet opnoemen omdat ik niet hun reputatie wil schade. Nogmaals vindt ik het jammer dat mijn eerste ervaring met Lexus zo verpest is want de Japanners weten echt wel hoe ze een auto moeten afwerken van binnen en buiten. Wellicht dat ik het ooit nog eens opnieuw een kans wil geven maar de CT sla ik hoe dan ook over. Voor nu ga ik voorlopig lekker leasen, als er dan wat met de auto aan de hand is, is dat niet mijn probleem.
Toch doet het wel een beetje pijn in mijn hart dat mijn CT200h weg is want qua rijcomfort is het een top auto en hij ligt lekker stevig op de weg maar stiekem ben ik ook opgelucht dat dit boek gesloten is.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
289
164
43
Toch snap ik dat verhaal van de proefrit niet helemaal. Ik heb met het gezin indertijd meerdere Lexus dealers bezocht. Overal werd aangegeven dat een uurtje proefrijden de norm is. Tijd genoeg om een snelweg of provinciale weg op te zoeken. Bijna alle dealers zitten vrijwel recht aan de snelweg gevestigd of in ieder geval binnen een aantal minuten rijden.

Is het dan wel een dealer auto?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en IS-F kuiken

Justus991

Nieuw hier
29 mei 2020
18
11
3
Toch snap ik dat verhaal van de proefrit niet helemaal. Ik heb met het gezin indertijd meerdere Lexus dealers bezocht. Overal werd aangegeven dat een uurtje proefrijden de norm is. Tijd genoeg om een snelweg of provinciale weg op te zoeken. Bijna alle dealers zitten vrijwel recht aan de snelweg gevestigd of in ieder geval binnen een aantal minuten rijden.

Is het dan wel een dealer auto?
Ik heb de Lexus bij een Kia dealer in Helmond gekocht, waar die was ingeruild voor een Kia. Ik heb toen een proefrit gemaakt waarbij de verkoper mee de auto in ging voor de proefrit en hij eigenlijk de route had uitgestippeld. Ik had zelf nog nooit zo’n dure auto gekocht dus dacht ook dat de normale gang van zaken is met duurdere auto’s.
De kapotte versnellingsbak kwam ook voor die dealer zuur op hun dak vallen aangezien het bedrijf waar de versnellingsbak vervangen is aangaf dat deze reparatie snel richting 9000 euro zou kosten. Zo ver ik kon zien was de auto wel altijd (op 1 keer na) Lexus onderhouden dus ik nam aan dat het goed zat en uiteraard kan het zo zijn dat iemand een ander merk wilt rijden en daar dan de auto inruilt.
Nu ik jullie ervaringen hoor met proefrijden en hoe lang jullie de auto hebben meegekregen, snap ik dat mijn ervaring niet de normale gang van zaken was.
Ik weet wel voor de volgende keer, als ik ooit nog terug keer naar Lexus, alleen nog bij de Lexus dealer zelf koop
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Sam_IS300h

Justus991

Nieuw hier
29 mei 2020
18
11
3
De Lexus had ik toen daar gekocht omdat ik een Luxury Line uitvoering wilde met bepaalde opties en op dat moment was dat toen de enige die aan alle eisen voldeed. Ik kon helaas ook niet langer wachten want mijn vorige auto (sl)Opel Corsa stond op het punt van begeven dus ik was noodgedwongen om op dat moment iets te gaan kopen en had ik niet meer tijd om af te wachten.
Bij elke 400 km moest de olie volledig opnieuw bijgevuld worden dus gelukkig verbruikte de Opel niet heel veel ofzo🙃
 
  • Haha
Waarderingen: IS-F kuiken en Frank2b

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik herken het gevoel. In het verleden ook wel eens in een verliefde bui de verkeerde auto gekocht. Een mens leert er van.
Tegenwoordig koop ik een occasion altijd bij de merkdealer (dat dan weer wel) met ruime garantie. Het helpt nog het meest als de dealer de wagen in onderhoud heeft gehad. Dat vind ik waardevoller dan het doen van een Dekra- of ANWB-keuring. Ik had wel eens een ANWB-keuring laten doen: een gescheurde motorsteun en defecte homokineet werden kompleet over het hoofd gezien (Chrysler). Daarna de Dekra een wagen laten keuren (Smart for2): die had een gescheurd uitlaatspruitstuk en olieslurpende turbo niet opgemerkt. Heel fijn.
Het blijft techniek allemaal....
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik heb toen een proefrit gemaakt waarbij de verkoper mee de auto in ging voor de proefrit en hij eigenlijk de route had uitgestippeld.
Als een verkoper mee wil rijden krijg ik argwaan. Als ik een proefrit maak waar ik de buurt niet ken, vraag ik wel naar een gevarieerde route. Ik neem minimaal een uur de tijd voor een proefrit. Ik probeer zoveel mogelijk uit qua wegen en snelheden, drempels enz. En ik heb ook wel eens auto’s een heel weekend mee gehad voor een proefrit… Dat werd me aangeboden zelfs.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Heel jammer dat e.e.a. zo verlopen is. Ik woon in de regio Helmond, en je zit daar vanuit de autoboulevard snel genoeg bij provinciale wegen en autosnelwegen om binnen een uur een goede indruk te kunnen krijgen hoe de auto zich bij hogere snelheden gedraagt. Ik vraag me af of je bij de verkoper achteraf geen verhaal meer had kunnen halen. Het lijkt me voor die garage ook geen goede reclame.

Verder sluit ik me geheel aan bij de hiervoor geschreven commentaren over de betrouwbaarheid van een Lexus. Ik heb in de periode 2011-2015 zakelijk een Lexus CT200h LL gereden. Die is daarna met ca. 120.000 km op de teller verkocht aan een collega, die er nu nog steeds probleemloos mee rijdt. Het is niet voor niets dat de CT200h in de top staat van de betrouwbaarheids-statistieken, evenals diverse andere Lexus modellen. Een slecht gerepareerde schadeauto doet daar m.i. geen afbreuk aan.
 

Justus991

Nieuw hier
29 mei 2020
18
11
3
Ik heb gekeken of ik nog wat bij de verkoper wat kon verhalen maar dat was niet mogelijk.

Met mijn post wil ik ook geen aanval doen op Lexus en waar het merk voor staat maar ik heb alles behalve die betrouwbare ervaring meegekregen waar ik juist naar op zoek was.
Ik zocht namelijk een auto waar ik zeker wel minimaal 6 tot 8 jaar plezier van kon hebben, zonder rare bijkomende kosten en ik was er dan ook bereidt voor om daar flink voor te betalen.

Uiteraard heeft ook Toyota/Lexus zijn rotte appels want het is onmogelijk dat 100% wat van de band afrolt ook 100% goed is. Helaas treft ik juist die kleine percentage wat dus niet goed was en dat zet voor mij uiteraard wel de toon.

Ik ken Helmond voor de rest niet en ik dacht serieus dat er in de buurt geen snelwegen waren aangezien ik eerst bijna 3 kwartier op 80 wegen heb moeten rijden voordat ik er kwam (vanuit Harderwijk).

Dit is voor mij wel een les dat ik voor de volgende keer weet hoe een proefrit wel hoort te gaan en dat ik de vrijheid hoor te krijgen om een normale proefrit te mogen maken in plaats wat nu de ervaring was. Ik dacht echt dat dit de normaalste gang van zaken was met duurdere auto’s.
 
Laatst bewerkt:

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Als een verkoper mee wil rijden krijg ik argwaan. Als ik een proefrit maak waar ik de buurt niet ken, vraag ik wel naar een gevarieerde route. Ik neem minimaal een uur de tijd voor een proefrit. Ik probeer zoveel mogelijk uit qua wegen en snelheden, drempels enz. En ik heb ook wel eens auto’s een heel weekend mee gehad voor een proefrit… Dat werd me aangeboden zelfs.
We hebben pas Lexus UX250h gekocht (Lexus Eindhoven) en omdat we daar niet echt de weg weten heeft de verkoper een route erin gezet. We konden kiezen hoelang we wilden rijden (1,5-2 uur) . Zo kan het ook. Was erg gevarieerd en we hebben van alles gedaan.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Een proefrit kun je op allerlei manieren doen. Toen ik mijn GS "proefreed" heb ik me eerst op mijn verzoek met de verkoper achter het stuur een kwartier door de stad laten chaufferen. Zelf zittend op de achterbank, rustig om me heen kijkend, het was nog niet mijn auto, dus mijn sigaar mocht nog niet aan....Van zo'n rit zittend op de achterbank leer je veel - je hoort dingen die je achter het stuur (als je ook op het verkeer moet letten) niet altijd hoort. Dat pakte goed uit: geen rammeltjes, piepjes, windgeruis etc. En ook geen verontrustende geluiden uit differentieel, CVT, uitlaat of verbrandingsmotor. Pas daarna ben ik, zonder verkoper, zelf gaan rijden. Tot de eerste parking langs de snelweg. Een tijdje frunniken tot de stoel en de spiegels echt goed stonden. Daarna een inspectie van de buitenkant, controle of alle verlichting werkte, kofferklep open om te zien hoe dat er binnen uit zag (restsporen van gerepareerde aanrijdingschade met name), motorkap open met hetzelfde doel, kijken of alles er onder de motorkap verder netjes uitzag (geen tijdelijke amateurreparaties met vreemde stukjes draad en kroonsteentjes), sporen van olie- of koelvloeistoflekkage en als slot de auto 5 meter vooruit rijden om te kijken of er ergens iet uit was gelekt. Dat bleek alleen schoon water uit de airco en dus kon de proefrit beginnen. Die proefrit bestond uit het na enige opwarmtijd rijden met verschillende toegestane en niet toegestane snelheden en het in de vingers krijgen van de wat gewenning vragende cruisecontrol en een keer echt hard remmen om te zien of daarbij de noodknipperlichten echt in werking gingen, de auto recht bleef zonder bijsturen en de veiligheidsriem duidelijk verstrakte. Vervolgens ben ik dobberend over landwegen, spelend met de flippers en de audioinstallatie terug gereden en heb ik me bij de verkoper gemeld met de opmerking dat hij de banden op spanning moest brengen. Hij keek me ongelovig aan, maar na het binnen geadviseerde bereik lichtjes verhogen van de bandenspanning (voor iets meer dan achter) reed de auto na aankoop een stuk beter.

Moraal: neem er de tijd voor. En als er ook maar iets is dat je niet bevalt en niet voorafgaand aan de koop door het verkopende bedrijf kan worden hersteld (en bij een tweede controleproefrit kan worden gecontroleerd), ga ergens anders winkelen.

Daarnaast: bekijk de onderhoudshistorie. Een sluitende lijst van onderhoudswerkzaamheden zou beschikbaar moeten zijn. In mijn geval betrof het een 6 jaar oude, recent uit Frankrijk geimporteerde, auto en de Nederlandse Lexus dealer wist met enkele muisklikken de volledige historie uit te printen inclusief vanwege terugroepacties extra uitgevoerde controles. Tot nu toe blijkt het een modelauto afgezien van de noodzaak tot het vervangen van een raamrubber - een kleinigheid die ik ook zelf niet had opgemerkt maar die pas duidelijk werd na een zorgvuldige wasbeurt. Het euvel werd vervolgens onder garantie kosteloos verholpen. Kortom: zoals het hoort. Dat heeft ook zijn prijs. Een gebruikte Lexus kopen bij een dealer is duurder dan bij een bedrijf dat er hooguit eens in de twintig jaar een aanbiedt.