Mijn achterremmen worden warmer dan voor.

quattrootje

Actief
4 mrt 2025
162
178
43
Het viel me op dat na een rit (snelweg of stad maakt niet uit) de achteremmen van m'n 2014 IS beduidend warmer zijn dan de voorremmen.
Voor zijn ze bijna koud, achter net handwarm (dus zeker niet heet).
Is dat bij anderen ook zo?
Heeft dat nog iets te maken met achterwielaandrijving?

Omdat de schijven voor groter zijn leek het me logisch dat die meer moeten remmen dan achter (omdat bij remmen het gewicht van de auto naar voren duwt). Maar dan zouden mijn voorremmen een stukje warmer moeten zijn. Bij mijn vorige auto's was dat naar mijn weten ook zo.

Iemand ideeën?

Die remschijven voor zijn bij de meeste auto's inderdaad groter omdat ze zwaarder worden belast. Omdat echter de koelluchttoevoer beter is en ook er meer "metaal is waarin je de wamte kwijt kunt" kan de temperatuur bij beschaafd rijden lager uitvallen. Zodra je je rijgedrag aanpast, door bijvoorbeeld pas op een later moment te remmen of bij een noodstop, zullen ze voor waarschijnlijk wel een stuk warmer worden. Ik ben een keer meegereden met een Zweedse collega op een besneeuwde bergweg, waarbij hij een rotsvast vertrouwen bleek te hebben in het ESP. Na een rit bergop van cirva 10 km bleken de voorste remschijven roodgloeiend te zijn....en ik was blij dat we bij het voorziene hotel aan kwamen.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en quattrootje