Mijn eerste Lexus

jac430

Nieuw hier
10 feb 2011
19
0
0
Hallo allemaal,

Sinds vorige week behoor ik ook tot de groep van Lexus-rijders.
Ik heb me een LS430 uit 2004 aangeschaft met 115.000 km op de teller.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Even wennen na een supercomfortabele Renault Safrane.
De Lexus is in ieder geval wel (nog) stiller!
En ook (nog) minder gemakkelijk te parkeren door zijn lengte. Hij is 30 cm langer dan de Safrane.

Nu maar hopen dat er niet te veel aan kapot gaat, want de dealer lijkt consultancy tarieven te rekenen.
En over de deskundigheid lees ik ook wisselende verhalen....

Maar met wat hulp van jullie moet er wel een oplossing voor allerlei zaken te vinden zijn, lijkt me.

Alvast bedankt voor alle adviezen die ik op mijn vragen ga krijgen!

Jac
 

jac430

Nieuw hier
10 feb 2011
19
0
0
Hallo Jelmer,

Nog niet helemaal......

Er zijn beslist zaken die bij de Safrane (veel) beter waren! Dat zal altijd wel zo zijn bij een compleet andere auto.
Maar de Lexus is in ieder geval wel stil. Nog stiller dan de Safrane (V6 aut).
Ik moet er allemaal gewoon nog aan wennen.
En dan vel ik over een paar maanden wel een oordeel, denk ik. Als de Lexus tegenvalt voor me, zal hij een nieuwe eigenaar moeten zoeken, en heb ik een probleem om een geschikte vervanger te vinden.
Ik heb een jaartje terug in heel erg veel verschillende auto's gereden om te kijken wat een mogelijke opvolger voor mijn Safrane zou kunnen zijn, en de LS430 is eigenlijk als enige overgebleven.
Ik heb rugproblemen en qua zitcomfort was er geen enkele auto die voor mij in de buurt van de Safrane kwam. De LS430 was als enige acceptabel te noemen.
Jaguar XJ en Citroen XM stonden ook op de lijst die ik eens wilde proefrijden, maar beide wegens te verwachten exorbitante garagekosten toch maar niet geprobeerd.
De aanschaf is ?en ding, maar als daarna elke maand het volledige maandinkomen naar de garage moet om het voertuig rijdend te houden is de lol er ook snel af. De Citroens worden ook "liefhebbersauto's" genoemd. Ik ben wel liefhebber van auto's, maar niet van frekwente garagebezoeken...

Ik verwacht dat het wel losloopt en dat de Lexus zal blijven. Of hij moet al snel defecten gaan vertonen. Ik hoop van niet, en de reputatie van degelijkheid heeft me over de streep getrokken om zo'n enorm bedrag voor een auto uit te geven.

Jac
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
jac430 zei:
Hallo Jelmer,

Nog niet helemaal......

Er zijn beslist zaken die bij de Safrane (veel) beter waren! Dat zal altijd wel zo zijn bij een compleet andere auto.
Maar de Lexus is in ieder geval wel stil. Nog stiller dan de Safrane (V6 aut).
Ik moet er allemaal gewoon nog aan wennen.
En dan vel ik over een paar maanden wel een oordeel, denk ik. Als de Lexus tegenvalt voor me, zal hij een nieuwe eigenaar moeten zoeken, en heb ik een probleem om een geschikte vervanger te vinden.
Ik heb een jaartje terug in heel erg veel verschillende auto's gereden om te kijken wat een mogelijke opvolger voor mijn Safrane zou kunnen zijn, en de LS430 is eigenlijk als enige overgebleven.
Ik heb rugproblemen en qua zitcomfort was er geen enkele auto die voor mij in de buurt van de Safrane kwam. De LS430 was als enige acceptabel te noemen.
Jaguar XJ en Citroen XM stonden ook op de lijst die ik eens wilde proefrijden, maar beide wegens te verwachten exorbitante garagekosten toch maar niet geprobeerd.
De aanschaf is ?en ding, maar als daarna elke maand het volledige maandinkomen naar de garage moet om het voertuig rijdend te houden is de lol er ook snel af. De Citroens worden ook "liefhebbersauto's" genoemd. Ik ben wel liefhebber van auto's, maar niet van frekwente garagebezoeken...

Ik verwacht dat het wel losloopt en dat de Lexus zal blijven. Of hij moet al snel defecten gaan vertonen. Ik hoop van niet, en de reputatie van degelijkheid heeft me over de streep getrokken om zo'n enorm bedrag voor een auto uit te geven.

Jac

Qua zitcomfort ben ik het met je eens. Er zijn betere stoelen dan de Lexus. Wat ik van de Ls430 weet is geloof ik alleen de luchtvering die fout kan gaan, verder net zo betrouwbaar als de 'gewone Ls.

Ik loop een beetje met het idee te stoeien om de voorstoelen van de Ls te vervangen door bv die van een Volvo S80, BMW, oid . Het moet alleen qua kleur wel een (bijna) match zijn
 

jac430

Nieuw hier
10 feb 2011
19
0
0
Hi Ruud,

Tja, ruggen verschillen enorm.
Volvo S80 zat voor mij juist weer erg slecht. Voor mij gewoon een verkeerde stoelvorm.
Ik heb in en 2.9 aut gereden, dat was niet mijn auto, en in een T6 aut, die liep erg lekker. Heel erg mooie motor/bak combinatie!
Het dashboard en de ergonomie ervan en de duidelijkheid van de klokken vond ik zonder meer uitstekend.
Wel waarschijnlijk een wat achterhaalde carosserievorm, want er was op hogere snelheid nogal wat windgeraas.
Besturing wat onrustig door de directheid. Wel goede wegligging bij normale snelheden.
BMW heb ik in allerlei uitvoeringen in gezeten. Inclusief superdure speciaal luxe verstelbare stoelen. Ook weer niet de goede zitvorm voor mij, helaas.

Maar om nou Safrane stoelen in een LS430 te monteren, ging me eigenlijk ook wat te ver. Heb je meteen ook een hoop airbags niet meer natuurlijk.
De LS430 was er natuurlijk ook alleen met leren bekleding en ik vind stof gewoon veel fijner zitten. Veel stroever, niet heet in de zomer en niet koud in de winter. Leer ziet er wel weer wat mooier uit, maar daar zie je niet veel van als je er zelf in zit ;-)

Qua luchtvering hoop ik dat ik er geen stukken aan krijg. Dat schijnt zonder meer de hoofdprijs te kosten, en dan nog meer....

Jac
 

jac430

Nieuw hier
10 feb 2011
19
0
0
Zo Ruud,
Fraaie bak. Jij hebt nogal wat auto's (gehad)!

Ja een 6-cilinder lijnmotor loopt ook erg mooi. De T6 vond ik vooral erg fraai wat gelijkmatige trekkracht betreft.
Je merkt meteen dat het koppel over een heel groot toerental dezelfde hoge waarde heeft.
Ik heb ook gereden in een GS300, de versie die ook nog de lijnmotor had. Die liep ook uit de kunst. Zat ook een goede automaat aan.

Maar ja de V8 is ook niet te versmaden! Daar zijn we nu een beetje aan verslaafd, vrees ik.

Jac
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
De V8 is inderdaad verslavend en zeker de 'silky smooth' Lexus V8 :)

Op dit moment hebben we nog (maar) 4 autos :)
Moeder de vrouw heeft een 2010 Kia Cee'd SW

Verder heb ik een Toyota Land Cruiser 3.4 V6. Ik woon nogal afgelegen hier in Schotland en als het gesneeuwd heeft kom je alleen met deze van z'n plek ;)
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Voor wat zomerfun een BMW Z3 2.8 L6
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


en dan natuurlijk de lexus
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
S80 en V70 stoelen heb ik wel opgezeten. Zitten inderdaad goed.

LS430 stoelen heb ik nog niet lang genoeg opgezeten om er een oordeel over te vellen. Vind de stoelen in mijn LS nog altijd voldoen.... en de Cadillac heeft gewoon fauteuils. geniaal :)
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
Ik moet toegeven dat ik bijna nooit in de Z3 rij.
Ik ben bijna 2m lang en de Z3 is wat aan de kleine kant. Ik heb er een kleiner sportstuur in moeten zetten anders zaten m'n knieen klem :)

Nog een paar maanden en dan gaat ie in de voorjaars verkoop :)
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
Jelmer zei:
S80 en V70 stoelen heb ik wel opgezeten. Zitten inderdaad goed.

LS430 stoelen heb ik nog niet lang genoeg opgezeten om er een oordeel over te vellen. Vind de stoelen in mijn LS nog altijd voldoen.... en de Cadillac heeft gewoon fauteuils. geniaal :)

De cadillac stoelen (bank) zijn inderdaad geweldig. Comfortabeler dan mijn bankstel in de woonkamer :)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Even off topic: Nou je het zegt, volgens mij heb ik nu een bankstel gekocht dat het eindelijk overtreft :mrgreen:

Maar deze is denk nog altijd zachter :mrgreen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Maar ja, die stoelen van de LS430 kan je toch aan alle kanten lendensteun verstellen? en tegen de kou en warmte heb je airco en hete kont lucht in de stoelen, toch? :rulez:
 

jac430

Nieuw hier
10 feb 2011
19
0
0
Hi Jelmer,

Jazeker, met kontventilatie/koeling/verwarming.
De koeling werkt met peltier-elementen dacht ik. Misschien hetwxelfde element wel voor verwarming.
Ik zal eens in de werkplaatshandleiding gaan zoeken of ik het kan vinden.
Het leer valt me ook zeker niet tegen. Heel veel beter dan dat dikke zwarte stugge wat je in veel auto's aantreft.
Kwaliteit lijkt ook een stuk beter, want nergens cracks of scheurtjes.
Stof is gewoon wat stroever en dat vind ik fijner. Smaken verschillen.
Er zijn ook mensen die vinden: blij dat ik glij (op het leer). Nou ja, ik noet dus. Het glijden valt op de Lexus stoelen wel enigszins mee, maar ik heb nog niet echt het betere bochtenwerk geprobeerd.

Dat bankstel ziet er overigens ook supercomfortabel uit!
Gecombineerd met een dikke V8 (5 liter of meer?) zoeft dat ook lekker weg.
Zo maken ze het helaas niet meer.

Jac
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
Ik moet zeggen dat ik alleen maar auto's koop met lederen bekleding. Lekker makkelijk schoon te maken en mits goed onderhouden, gaat het een levenlang mee.