ML sub woofer kraakt (gescheurd/opgeblazen)

juliank

Nieuw hier
3 dec 2020
6
0
0
Hi Allemaal,

Ik ben sinds een week trotse bezitter van een Lexus IS 250 sport uit 2008. Tijdens de test rit, een cdtje meegenomen beluisterd. AUX getest via een kabel en spotify beluisterd.
Klonk allemaal prima. auto gekocht. Toen savonds nog even gereden en toen hoorde ik opeens gekraak vanuit de sub.. Eagles - hotel california (hell freeze over versie, met een diepe bass). volume heeft nooit hard gestaan, gewoon lekker niveau, echt niet hard.. Achja, het is nu al gebeurd.. ik wist dat ML gevoelig was dus express geen pompende techno aangezet. maar helaas overkomt het je toch.

Nieuwe sub kost 900 ex btw en plaatsen (volgens de lexus dealer), gaat hem niet worden..

Ik ga ooit een poging wagen om het te repareren, maar daarvoor moet je de hele achterbank los koppelen, dat doe je niet eventjes..

Als tussen oplossing zou ik graag de sub willen ontkoppelen van de versterker. Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee welke kleur kabeltjes bij de sub horen :)

de wiring diagrammen die ik op het internet vind komen niet echt overeen kwa kleuren.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? en kan dit zonder 'gevaar' ?

mvg
Julian

mlsub.jpg
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Ik heb helaas geen diagram, maar wilden toch even mijn ervaring delen.

ik wist dat ML gevoelig was dus express geen pompende techno aangezet. maar helaas overkomt het je toch.

Ik herken dit stuk juist helemaal niet. Heb nu ruim 3,5 jaar mijn GS (mijn IS had helaas geen ML). Maar de muziek die soms uit mijn speakers komt, daar is "pompende techno" niks bij (het wil zelfs weleens voorkomen dat ik de lage tonen voel in mijn gaspedaal). Maar het geluid is nog net zo goed als het altijd was.
 

juliank

Nieuw hier
3 dec 2020
6
0
0
Als de sub kapot is dan kan je op ebay een andere kopen nieuw of gebruikt.

Gr Magnepan

Nieuw kost ie zo'n 900 euro ex montage (dat gaat hem niet worden)
Tweedehands rond de 300 is inderdaad een optie, alleen is mijn vertrouwen beetje beschadigd en denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is dat ie ook kapot gaat. (zie de staat van dit artikel

https://www.ebay.com/itm/LEXUS-IS-I...8677256?epid=1815811279&hash=item264bb17108:g :0HkAAOSwwSFfnBML

Ik ga denk ik voor het ontkoppelen via de versterker, of helemaal demonteren en wellicht kijken of het valt te repareren tzt...

Mocht toch iemand deze post lezen die ervaring heeft, hoor ik het graag.
Ik zal tzt ook een update geven.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Ik heb helaas geen diagram, maar wilden toch even mijn ervaring delen.



Ik herken dit stuk juist helemaal niet. Heb nu ruim 3,5 jaar mijn GS (mijn IS had helaas geen ML). Maar de muziek die soms uit mijn speakers komt, daar is "pompende techno" niks bij (het wil zelfs weleens voorkomen dat ik de lage tonen voel in mijn gaspedaal). Maar het geluid is nog net zo goed als het altijd was.

Nou ben ik nieuwsgierig worden wat er dan soms uit je speakers komt waar "pompende techno" niks bij is :grin:.

Da's misschien een goeie ML-gezondheidscheck voor iemand die een auto gaat kopen die dit moet kunnen overleven? :p
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Over welke lage frequenties hebben we het eigenlijk hier? Ik heb de opname van de Eagles eens beluisted en naar mijn gevoel zitten daar geen "echte" bastonen bij - ik hoor alleen een basgitaar en een grote trom. De frequenties die beide instrumenten kunnen voortbrengen zitten toch meestal hoger dan 75 Hz. De subwoofer krijgt daar bij een goed ingestelde aansturing weinig of niets van mee. Wat over blijft voor de subwoofer zijn lagere frequenties zoals de laagste tonen van een contrabas, piano of kerkorgel. De pompende bassen liggen qua frequentie hoger, zeg van 125 tot 250 Hz. Die worden bij de ML installatie in een GS weergegeven door de speakers in de portieren en kunnen inderdaad je voet op het gaspedaal doen trillen. In technomuziek zitten de echt lage frequenties vaak heel weinig - de meeste apparatuur waarop die wordt afgespeeld is helemaal niet in staat om die lage frequenties weer te geven...Het lijkt dus waarschijnlijk dat je niet de subwoofer hoort kraken vanwege de lage toegevoerde frequenties, maar dat deze ooit is gescheurd om een andere reden en nu hoor je hem bij bepaalde hogere frequenties omdat door de scheur de subwoofer een eigen trillingsfrequentie heeft gekregen in een bereik dat door andere luidsprekers wordt weergegeven en daardoor soms in trilling geraakt/kraakt.

De meest geschikte "gezondheidscheck" voor een installatie is een testcd met daarop zowel stukken muziek als testtonen in diverse frequentiegebieden. Die kan je duidelijk maken welke frequenties door welke luidsprekers worden weergegeven en of daar volumeschommelingen, resonanties of vervormingen optreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: juliank en RoelVB

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Er zit in dit nummer juist een waanzinnige diepe bas die in verhouding met de instrumenten aan het begin er ongelooflijk hard in knalt.
Zacht begin , volume dus lekker hoog gezet , en dan........
Ik denk dat er meerdere woofers geknalt zijn met deze waanzinnig mooie uitvoering ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: juliank

juliank

Nieuw hier
3 dec 2020
6
0
0
Hi Romke, https://open.spotify.com/track/2GpBr...SvOESpyAfQxZ1g deze versie. De bas/drum komt bij de 30 seconden er in.
Ik heb het trouwens via AUX kabel met spotify beluisterd. Inmiddels ook 3 verschillende aux kabeltjes getest die ik nog had liggen (geen bijzondere kwaliteits kabels overigens). Maar de kwaliteit via aux lijkt ook stuk lager te zijn dan via CD.
In stilstaande auto met motor uit lijk ik nu af en toe nog meer gekraak te horen niet alleen uit de sub..
De sub hoor ik niet constant, die slaat volgens mij echt alleen aan bij lage frequenties. Maar wellicht heb je gelijk. verschil tussen 80 of 100hz kan ik ook niet horen, ik weet niet wat de crossover frequentie precies is van de sub.
Gelukkig bij 'normaal' gebruik, tijdens het rijden, rond <20-25, stoort het niet en kan ik er prima mee leven.

Ik ben inderdaad ooit van plan om nog een testcd te maken om het is goed te beluisteren allemaal...

In dit nummer hoor je het ook duidelijk, hierbij weet ik wel zeker dat de frequentie onder de 100hz ligt in de eerste 3 seconden van het nr (XX - Islands): https://open.spotify.com/track/2SMn5...Q_mEDy1CLsTTUg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
In stilstaande auto met motor uit lijk ik nu af en toe nog meer gekraak te horen niet alleen uit de sub..
De sub hoor ik niet constant, die slaat volgens mij echt alleen aan bij lage frequenties. Maar wellicht heb je gelijk. verschil tussen 80 of 100hz kan ik ook niet horen, ik weet niet wat de crossover frequentie precies is van de sub.
Gelukkig bij 'normaal' gebruik, tijdens het rijden, rond <20-25, stoort het niet en kan ik er prima mee leven.

Een overzich van de frequenties van de gebruikelijke instrumenten vind je hier: https://www.zytrax.com/tech/audio/audio.html

Als je het gekraak ook over andere luidsprekers hoort, kan het mogelijk aan gecorrideerde stekkerverbindingen liggen. Dat zijn er uiteraard veel, dus het zal niet eenvoudig zijn om ze allemaal te bereiken. Vaak helpt tegen gekraak dan het bespuiten van zowel stekker en contact met contactcleaner en vervolgens een aantal malen verbinden en weer lostrekken. Bij de versterker zal dat waarschijnlijk relatief eenvoudig zijn, bij de luidsprekers kan het een erg vervelende klus zijn omdat je deurpanelen etc moet verwijderen. Ook de gemeenschappelijke volumeregeling kan oorzaak van kraken zijn - en ook daar kan een contactcleaner vaak "wonderen" verrichten. Ook daar kun je waarschijnlijk moeilijk bij - misschien dat het een paar keer heen en weer halen tussen 0 en max daar al wat verbetering kan brengen omdat je op die manier mogelijk "vuil" weg kunt "poetsen".
 
  • Leuk
Waarderingen: juliank

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik kwam toevallig een filmpje op YouTube tegen waarin iemand het heeft over een reparatiesetje voor de ML subwoofer: https://youtu.be/MTa7OEPXJQg?t=685 (vanaf 11:25). Kost maar een paar tientjes op Ebay en wellicht is dat ook voor jou voldoende? Vereist wel dat je de subwoofer uitbouwt eerst.