Mn eerste Lexus, even voorstellen

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Clark_Kent

Nieuw hier
4 jun 2024
2
14
3
Hallo mensen,
Na 25 jaar rijervaring in voornamelijk BMW’s en wat Audi’s en Alfa’s besloten om toch een keer japans te proberen en Lexus leek me de beste keuze om dat te doen. Ik heb ongezien een Lexus IS300H F-sport gekocht en die is vandaag geleverd. Was wel een beetje knijpen want ik heb nooit een auto gekocht zonder een proefrit te maken maar soms mag mens best een risico nemen. Heb net een uitgebreide ritje gedaan en zoals verwacht is dit echt een auto welke uitnodigt tot relaxed rijden.
Ik heb wel twee vragen aan jullie (er zullen vast nog meer volgen.)
1. de auto heeft 195.000km gelopen en wordt in maart 10 jaar jong. Heeft het nog zin om onderhoud te doen bij Lexus omdat de garantie toch bijna verlopen is ? Het gaat niet zozeer om de kosten maar afstand, dichtstbijzijnde Lexus dealer is op 90km afstand en Toyota op 10km.
2. ik merk dat de F-sport stoelen vrij smal zijn, vooral de zitting is krap, ik voel de harde bovenkant van de wangen flink drukken tegen mn bovenbenen/kont. Ik lees op internet dat het wel went met de tijd maar lees ook reacties van mensen die de auto hebben laten staan door deze stoelen. Ik ben 183cm, 100kg. Ik heb geprobeerd om een dekentje op te vouwen en op de zitting te leggen en dat voelde wat beter maar ik zie dit niet als een definitieve oplossing. Ja jaa,dan had ik maar moeten proefrijden vóór de aankoop :)

IMG_0255.jpeg
IMG_0256.jpeg
IMG_0257.jpeg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
745
690
93
Ik heb wel twee vragen aan jullie (er zullen vast nog meer volgen.)
1. de auto heeft 195.000km gelopen en wordt in maart 10 jaar jong. Heeft het nog zin om onderhoud te doen bij Lexus omdat de garantie toch bijna verlopen is ? Het gaat niet zozeer om de kosten maar afstand, dichtstbijzijnde Lexus dealer is op 90km afstand en Toyota op 10km.
2. ik merk dat de F-sport stoelen vrij smal zijn, vooral de zitting is krap, ik voel de harde bovenkant van de wangen flink drukken tegen mn bovenbenen/kont. Ik lees op internet dat het wel went met de tijd maar lees ook reacties van mensen die de auto hebben laten staan door deze stoelen. Ik ben 183cm, 100kg. Ik heb geprobeerd om een dekentje op te vouwen en op de zitting te leggen en dat voelde wat beter maar ik zie dit niet als een definitieve oplossing. Ja jaa,dan had ik maar moeten proefrijden vóór de aankoop :)
Het heeft zeker zin om de auto goed te onderhouden als je er lang van wilt genieten. Daarvoor hoef je niet beslist naar een Lexus dealer. Een onderhoudsbedrijf waar een monteur voldoende ervaring heeft met dit model zal ook prima kunnen voldoen. Daarvan zijn er zeker enkele in Nederland en wellicht zit er een wat dichterbij. Mijn ervaring is dat je vooral bij niet-merkgebonden autobedrijven vaak goede vakmensen met brede ervaring tegenkomt, al zijn er natuurlijk ook bedrijven waar je beter van weg blijft.

Tja, de stoelen. Het is een F-sport uitvoering en dat wat meer sportieve imago dient ook voelbaar te zijn. Wellicht dat enig gewichtsverlies de eenvoudigste remedie is in dit geval....Een meer technische mogelijkheid is door een vakman autobekleder de schuimstof in de wangen te laten vervangen door een wat zachtere en mogelijk wat smallere variant. Dat zal denk ik vrij duur zijn als dat goed gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
938
1
565
93
Prachtige auto!

1. de auto heeft 195.000km gelopen en wordt in maart 10 jaar jong. Heeft het nog zin om onderhoud te doen bij Lexus omdat de garantie toch bijna verlopen is ? Het gaat niet zozeer om de kosten maar afstand, dichtstbijzijnde Lexus dealer is op 90km afstand en Toyota op 10km.
2. ik merk dat de F-sport stoelen vrij smal zijn, vooral de zitting is krap, ik voel de harde bovenkant van de wangen flink drukken tegen mn bovenbenen/kont. Ik lees op internet dat het wel went met de tijd maar lees ook reacties van mensen die de auto hebben laten staan door deze stoelen. Ik ben 183cm, 100kg.

  1. Voor de 10 jaar Relax garantie heeft het onderhoud bij een Lexus dealer weinig toegevoegde waarde. Echter voor de verlengde garantie op de hybride accu tot 16 jaar (t/m 15 jaar) moet je die check wel bij een officiële dealer uit laten voeren. Een officiële Toyota-dealer kan technisch gezien de staat wel controleren, maar de garantie voor 1 jaar/15.000 km verlenging kan alleen de Lexus-dealer je geven. Op die link lees je meer. Daarnaast kent de Lexus-dealer de Red Carpet Treatment met gratis haal- en brengservice en gratis leenauto. Een Toyota-dealer kan zelf ook wel wat voor je betekenen met een leenauto, maar da's waarschijnlijk iets van de vestiging zelf. En ze zullen vast wel je Lexus prima kunnen onderhouden want een technische ingewikkelde auto is het in principe niet, wel een heel goede ;).
  2. Die F-sport stoelen zijn op de zitting inderdaad net iets beter voelbaar. Ik heb een proefrit gemaakt in een F-sport en zit er prima in (185cm/92kg). Mijn partner echter voelt de wangen inderdaad ook drukken in die stoelen. Ik rij in die gezinsauto het meest, maar op vakantie elders in Europa zit ze ook voorin. Ze dacht aan een kussentje als het per se een F-sport moest worden. Het is een Luxury Line geworden die vrijwel hetzelfde rijdt maar op details er anders uitziet, waaronder de stoelen en de wangen van de zitting. Je kunt eventueel op een sloop een paar stoelen van een non-F-sport-uitvoering proberen te scoren, check even of je verwarming/koeling en elektrische verstelbaarheid nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Bobusa

Actief
12 okt 2008
334
206
43
Weer een topauto erbij op het forum. En de F-Sport vind ik ook de mooiste variant en met name de pre-facelift.Tja, ik geef toe dat ik enigzins bevooroordeeld ben..

Zelf heb ik 6 jaar in een Luxury line gestuurd en zelfs die stoelen vond ik Lexus onwaardig. De zitting is veels te hard en oncomfortabel (voor mij). Zit echt te weinig schuim in. Ik moest immer op een speciale stoelkussen zitten om geen zere kont te krijgen na een uur. Ik woog toen nog 105 kg overigens en 1,88m, nu 85kg. Maar dat was wat mij betreft het enige nadeel aan deze auto. Wat heerlijk rijden deed dat ding verder.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat de stoelen tussen de luxury line en F-Sport verschillend zijn.

Veel succes en houd ons op de hoogte van je verdere ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
42
53
18
Welkom, veel rijplezier in deze bolide!
Voor mijzelf zit de stoel van de IS 300h F-sport prima (186/85), juist een kwestie van wennen want in het begin ook hard en wat spelen met de stoelinstellingen. Had hiervoor de CT waarbij ik na anderhalf uur soms even schuin moest zitten :ROFLMAO:
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
45
34
18
Prachtige bolide Superman (y)
Veel veilige, probleemloze en bovenal ontspannen kilometers toegewenst.
Weet natuurlijk niet waar je huis woont maar een aan VETOS gelieerde garage kan natuurlijk ook uitkomst bieden.
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
166
134
43
Respect om zo de gok te wagen !! Mooie Lexus trouwens en je zal er zeker veel plezier mee beleven !
 

Clark_Kent

Nieuw hier
4 jun 2024
2
14
3
Bedankt voor de reacties mensen ! Ik zal het nog even aankijken wat de stoel betreft. Een kussentje zou een semi-oplossing zijn maar dan verlies je het effect van de stoelventilatie.
Wat de onderhoud betreft zal ik binnenkort Lexus even contacteren. Ik heb wel een pasje gevonden van de vorige eigenaar waarop staat dat de auto nog onder de red carpet treatment valt, maar hoe werkt dit nou precies ? Volgens de Lexus site moet de auto bij 195.000km een “kleine beurt” krijgen van €300 nog wat. Hoe kan het voor Lexus dan rendabel zijn om de auto op te halen en weer te brengen ? Ik woon trouwens in prov. Zeeland dus is er geen Vetos garage in de buurt.
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
45
34
18
Red carpet - voor zover ik weet is er alleen bij een grote beurt sprake van ‘ halen en brengen ‘
( dus in jouw geval bij 219K km) Zou dat even bij bijv. Louwman Breda afstemmen
 

sanookh

Hoort erbij
23 mrt 2024
50
46
18
Ik woon op nog geen 5 km van Lexus Rotterdam vestiging. Leenfiets is voor mij prima. Betaal ik dan ook voor die 'Red Carpet belevenis'?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
938
1
565
93
Als je doelt op “ik hoef geen leenauto, doe mij maar korting”, dan denk ik dat ze vriendelijk beantwoorden dat dit service is en u niets extra’s kost, derhalve valt er geen korting te geven ;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
745
690
93
Bij mijn weten wordt er soms wel iets in rekening gebracht voor leenauto. In mijn geval bedroeg de afstand 53 km enkele reis en bij terugbrengen werden de km boven 100 km in rekening gebracht voor een klein bedrag. Daarna heeft men dat nooit meer gedaan, maar ik kan me voorstellen dat een "gratis" leenauto wel een kmbeperking kent.

Met halen en brengen heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat ook daar de afstand niet onbegrensd is.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
184
103
43
Bij Louwman Utrecht , red carpet service, betaalde ik wel een km-vergoeding voor de brandstofkosten. Over ca 65 km heen en terug.
Iets van 8 euro excl. Tja, daar lig ik niet van wakker.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.176
4
898
113
Voor mij is de dealer enkele reis ca. 40km, nog nooit een cent betaald.
Maar je kunt het ook anders zien, 10 jaar geleden (ik had een GS 450h uit 2007) vroeg ik om een LS 600h als leenauto. En idd op die dag stond hij klaar voor mij, bijna brandnieuw. Was een goede zet van de dealer want enige tijd later kocht ik daar mijn LS 600h waar ik overigens nooit spijt van heb gehad.