Moeilijke start

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Vandaag wat vreemd gehad. Ik stapte de lex in startte hem.. de naalden maakte vrolijk de routine maar vervolgens gebeurde er niets... De toerenteller stotterde en viel weer neer. Na een keer of 5/6 kwam er meer leven in, maar nog steeds niet optimaal (motor sloeg aan maar viel weer uit). Uiteindelijk draaide motor zoals gewoonlijk. Daarna een stuk gereden en geen problemen meer gehad met starten. Wel vreemd... hebben hier meer mensen last van gehad? De auto stond wel een paar dagen stil en was gister een paar meter verzet (max 10 meter). Kan het hier aan liggen?

Verder lijkt het me niet de accu aangezien alles werkte zoals het moet werken, radio, navi enz. Alleen de motor had wat start probleempjes :(.

Verder reed de auto natuurlijk zoals gewoonlijk heerlijk!
 

hofmantj

Nieuw hier
1 aug 2012
7
0
0
Hallo Gertjeej,

Dit is een bekend verschijnsel voor mij. Ik heb/had dit ook.

Wat is denk dat een paar meter verzetten de oorzaak is. De auto loopt dan maar heel even koud met heel veel benzine (super choke). Als je de auto dan na die 10 meter weer uitzet, zit het blok vol benzine. Is het koud en start je later (volgende dag) weer dan verzuipt de motor. Na een paar keer starten en stukje rijden is alles weer ok.

Ik wat rond gegoogeled en rond gevraagd en dit klinkt er plausibel. Volgens de ANWB komt dit ook voor bij andere moderne auto's. Dit heeft te maken de eisen voor een snelle schone auto waardoor er met extra veel benzine wordt gestart.

Dus in kort maak je geen zorgen ... probeer een paar meter verzetten te voorkomen.

Mvg,
Johannes
 

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Hoi Johannes,

hartelijk dank voor je heldere reactie! Ik kreeg al de indruk dat het echt aan dat hele korte stukje lag. De auto heeft verder gewoon prima gereden (die dag nog 250km gereden en het starten was helemaal geen probleem meer). Ik heb dit overigens nooit met een andere auto gehad. Mijn Fiatje 500 wordt wel meer verzet maar die start altijd vrolijk, wellicht is dit geen eerlijke vergelijking :).

Voortaan zal ik dus even een blokje om rijden als de auto even elders moet staan. Overigens probeer ik dit soort verplaatsingen altijd te voorkomen (evenals als stadsritten).

Gert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
en was gister een paar meter verzet (max 10 meter). Kan het hier aan liggen?
Kan dat bevestigen. Hetzelfde overkomen een tijdje terug. Hulpdienst stelde meteen de vraag of ik de auto verzet had (Idd een bekend gegeven). Kenmerkend is dat de auto na flink doorstarten behoorlijk rookt en daarna even (kort) onregelmatig loopt. Tip was om de motor na het verzetten v/d auto even een 'paar seconden' de tijd te geven zich in te regelen.

Bij mij was het punt dat mijn accu niet meer genoeg kracht had om door te starten, dus daar heb je mazzel. ;)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het kan ook helpen om de auto even stationair te laten draaien voor je hem uitzet.

Het kan ook zo zijn dat er nog wat residu gecondenseerd water zit (wellicht in ijsvorm met deze temperaturen). Je kan de startknop ook ingedrukt houden tijdens het startten als hij de eerste keer niet aansloeg. Dan start hij wat langer door.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
hofmantj zei:
Hallo Gertjeej,

Dit is een bekend verschijnsel voor mij. Ik heb/had dit ook.

Wat is denk dat een paar meter verzetten de oorzaak is. De auto loopt dan maar heel even koud met heel veel benzine (super choke). Als je de auto dan na die 10 meter weer uitzet, zit het blok vol benzine. Is het koud en start je later (volgende dag) weer dan verzuipt de motor. Na een paar keer starten en stukje rijden is alles weer ok.

Ik wat rond gegoogeled en rond gevraagd en dit klinkt er plausibel. Volgens de ANWB komt dit ook voor bij andere moderne auto's. Dit heeft te maken de eisen voor een snelle schone auto waardoor er met extra veel benzine wordt gestart.

Dus in kort maak je geen zorgen ... probeer een paar meter verzetten te voorkomen.

Mvg,
Johannes


Klopt helemaal, en helemaal met de DI motoren wat tegenwoordig bijna allemaal is. die paar meter verzetten doet het hem, heb diezelfde ervaring ook.