En helaas zijn het toch meestal jongeren waarvan je , na het weekend , de foto’s ziet in de krant dat ze ergens de bocht uitgevlogen zijn en hun auto om een boom gekruld is.
Dat is inderdaad een grote groep. En het heeft mogelijk iets te maken met jeugdige overmoed. Maar enige aanvullende rijopleiding zou wel kunnen helpen. Een van de opvallende dingen die tijdens dat soort opleidingen frequent onder je aandacht worden gebracht is: "blijf kijken in de richting waar je heen wilt". Daarmee kun je veel ernstige ongelukken mogelijk voorkomen.
Vaak zie je na kettingbotsingen remsporen op de weg waaruit blijkt dat een bestuurder op de rechter rijstrook van een snelweg vol achter in een vrachtwagen is gereden. Die remsporen zijn vaak zo lang dat er nog alle ruimte was om verder naar rechts de vluchtstrook op te sturen.....
Iets soortgelijks zie je op een tweebaansweg met bomen aan weerszijden. Die bomen staan zo ver uit elkaar dat je er prima tussendoor kunt om de berm of desnoods de sloot in te duiken. Toch slagen de meeste chauffeurs er prima in om juist een solide boom te raken met alle trieste gevolgen.
Doordat veel chauffeurs blijven kijken naar opstakels die de weg versperren (als een konijn dat naar de koplampen staart) rijden ze, als de beschikbare remweg onvoldoende is, tegen het opstakel. Dat valt af te leren door te oefenen. Het voortdurend paraat hebben van een antwoord op de vraag "waar kan ik heen als de weg voor me is geblokkeerd" kan je veel ellende besparen. Het heeft mij toch zeker een aantal keren voor ernstig letsel behoed. En ja, natuurlijk, had ik daaraan voorafgaand, iets te weinig afstand tot het opdoemende obstakel - maar (van wege de aanvullende rijopleiding) nog wel voldoende ruimte om er langsheen te sturen.
Ik weet niet of dat soort zaken tijdens een normale voorbereiding op een rijexamen al aan de orde komt. Wellicht dat het beter is daarmee te wachten tot iemand inmiddels zo veel rijervaring heeft dat het bedienen van de auto blindelings kan gebeuren, zodat er tijd is voor het aanleren van aanvullende zaken die de verkeersveiligheid verbeteren.
Natuurlijk vinden veel mensen dat ze een dergelijke aanvullende rijopleiding volstrekt niet nodig hebben. Mijn eigen ervaring en die van veel collega's die verplicht die opleiding volgden, was dat het zeer welbestede tijd was waar je echt iets van opstak. En je ging er zeker niet langzamer van rijden