Motor Antenne GS300 tweede gen. 1998

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Hallo allen. Misschien dat er iemand is die me kan helpen bij het oplossen van een probleem van m'n elektrische antenne op mijn GS300.
Voor de goede orde, de motor doet het nog. Heb de oude spriet verwijdert en helaas is de getande draad blijven zitten in de motor of onderin de antennebuis.
Ik wil nu de motor bekijken of d'r nog een restant in zit, voordat ik de nieuwe spriet plaats. Heb op het internet best veel aanwijzigingen gevonden maar niet direct aangaande de GS.
Heb wat foto's geplaatst. Heeft iemand wat tips? Heb ook al gekeken naar een vaste carbon mini spriet maar of dat er wel gaaf uitziet twijfel ik nog wat. Is klein en vandalisme-proof......
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • photo5080.jpg
    photo5080.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 39
  • photo5081.jpg
    photo5081.jpg
    19,1 KB · Weergaven: 48
  • photo5082.jpg
    photo5082.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je zult sowieso de antenne behuizing open moeten schroeven om de antenne restanten eruit te halen, maar vooral ook om de vette smurrie eruit te halen.

Om het antennehuis los te maken schroef je vanaf de buitenzijde auto de borgmoer van de antennebevestiging los (kun je met enig beleid een platte schroevendraaier voor gebruiken en dwars op de inkeping v/d moer zetten. Vervolgens draai je deze voorzichtig los. Zorg ervoor dat je niet uitschiet / scherm bv de lak af. Eenmaal borgmoer verwijderd, kun je in de kofferbak de bevestigingsbeugel losschroeven waar het antennehuis aan vast zit.

De rubber bevestiging (naar buiten) van de antennemast bestaat uit twee delen (binnen- en buitenzijde, welke in elkaar passen). je kunt vervolgens rubber buitenzijde eraf wrikken/trekken (kan zijn dat hier een beetje kit tussen zit). Eventueel trek je het antennehuis naar beneden.

Het antennehuis is nu los en de trommel van het antennehuis heeft een deksel. Die zit bevestigd met een aantal schroeven (wijst zich vanzelf). Vergeet niet het kleine schroefje waarmee de korte antennebuis/geleider mee vastzit. Die buis kun je vervolgens ook lostrekken en inspecteren. Eenmaal het deksel eraf tref je de restanten aan van de oude antennekabel. Maak e.e.a. goed schoon en doe er wat vet in.

Vervolgens schroef je de hele handel weer in elkaar. De nieuwe antennekabel voer je in volgens de onderstaande link en PDF. Done!

http://forum.lexusforum.nl/forum/mod...eren-vervangen

Btw, zo'n vaste mini spriet is natuurlijk geen gezicht he?
 

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Bedankt voor de inderdaad prima toelichting, alles ligt al bloot, oude antenne zit al in de vuilcontainer en heb het gat waar de oude spriet in zat provisorisch dichtgemaakt om geen regenwater
in de motor te krijgen. Probeer komen weekeinde de klus te klaren. Nieuwe antennespriet heb ik via ebay.co.uk gekocht, Euro 35 huisgeleverd, van staal en specifiek voor de GS.
Heb overigens een prima Toyota-dealer en Lexuskenner in Nieuw-Vennep zitten maar om gelijk Euro 200 voor een nieuwe spriet en montage neer te leggen gaat me wat ver en ja soms is goedkoop gewoon duurkoop. Had de auto bijna verkocht en uiteindelijk gewoon nee gezegd ondanks een mooie prijs kunnen krijgen. Alles aan de auto ademt nog kwaliteit uit en onder
de motorkap nergens roest en een waanzinnig mooie 6 in lijn met een prachtige loopcultuur. Heb' m nu twee jaar wat voor mij al weer erg lang is. Een vorige auto was een bijna nieuwe IS200
Ex. aut.. en misschien over een tijdje een GS250 4de generatie uit Duitsland of Belgie (nl.niet in Nederland geleverd). Onder de auto zit nu veel polyethurane, stuurrubbers, stabilisatorstangrubbers en meer. Allemaal ex-USA.
​Verder naar de originele bandenmaat gegaan van 235/45/17 via 225/55/16 naar nu en aanbevolen voor de jaren 1998 en 1999 215/60/16 en de auto
rijdt nu veel en veel strakker, bij harde wind gewoon rechtuit, heeft ook te maken met de veel hardere Bridgestones die er nu onder zitten dan de wel wat comfortabeler Michelins die er
voorheen onderzaten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Waarschijnlijk leveren ze dan een compleet OEM antennehuis, waardoor die prijs nog enigszins te rechtvaardigen is..?

Sowieso heb je een prachtexemplaar GS, niet te snel v/d hand doen
wink.png
thumbsup.png


Succes met de operatie. Btw, kan zijn dat de antenne in het begin niet geheel intrekt (steekt paar cm uit), maar na een aantal keer gebruik zal dat wel het geval zijn.
 

GS 300 2001

Nieuw hier
22 jul 2019
1
0
0
GPS-10 bedankt voor de goede beschrijving. Toch wel veel werk, bekleding weghalen, motor loshalen enz. enz. De centrale schroef van het antennemotor-deksel kun je beter laten zitten, die zit aan het motordeksel met een moertje vast en steekt in de as van het trekwiel. De antenne van Ebay was perfect, ik had de laatste voor die prijs.
 

Bijlagen

  • photo7448.jpg
    photo7448.jpg
    16,9 KB · Weergaven: 44
  • photo7449.jpg
    photo7449.jpg
    17,3 KB · Weergaven: 44