motor lampje op dashboard brand iemand een idee?

lex2007

Hoort erbij
13 nov 2010
36
0
0
OK vandaag niet maar ik moet kijken of ik de code's nog heb.
Want de repair manual is in mijn berghok en dat is ondergelopen dus ik moet kijken of de repair manual nog goed is.
Ik hoop het want zonder dat kan ik niet op mijn auto werken.
Maar wanneer ik dat vind post ik de code's wel op zodat iedereen geld kan besparen en niet naar de dealer hoeft te rijden om alleen maar code's te lezen.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Er staat mij nog iets bij dat je dit ook via de diagnosestekker kunt doen, tenminste zo was het bij Toyota met obd 1 en 2, laat de ecu lekker dicht anders is het zegel verbroken en garantie en toekomstige claims liggen dan al in de vullisbak.

Volgens mij heeft de Is200 de diagnosestekker nog in de motorruimte.
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
ct200H zei:
Er staat mij nog iets bij dat je dit ook via de diagnosestekker kunt doen, tenminste zo was het bij Toyota met obd 1 en 2, laat de ecu lekker dicht anders is het zegel verbroken en garantie en toekomstige claims liggen dan al in de vullisbak.

Volgens mij heeft de Is200 de diagnosestekker nog in de motorruimte.


Dit klopt heeft hij gewoon in de motorruim. ecu openen is al zoiets.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
het is verplicht dat de OBD stekker binnen 1.5 meter van de bestuurder te bereiken is.
dit moet dus in de auto zelf zijn.
ik kan mij niet voorstellen dat LEXUS nog gebruikt maakt van OBD 1 zelf hyundai is in 2000 helemaal overgestapt.

Over de werking en weergave van storingen moet ieder OBD 1 en 2 gelijk zijn. het kan zijn dat je alleen de zogenaamde uitlaatgasstoringen kunt wissen, dit komt omdat OBD alleen op de uitstoot van nog slechtere gassen gericht is, bij een verkeerde verbranding. maar omdat er meerdere systemen aan elkaar zitten is het van belang zaken als een storing in de trans te weergeven. het is nooit mogelijk om merk specifieke storingen te wissen, sleutels in te leren of accessoires aan te melden. met een leuke OBD tester kun je de meeste storingen traceren niet echt duidelijk vinden alleen een indicatie krijgen welke sensor of actuator niet goed functioneerd. b.v p0700 geeft bij chrysler aan; computer van de trans functioneerd niet goed. het zou kunnen dat deze niet meer met de motor ecu kan communiceren, en hoeft niet defect te zijn. dit geeft b.v bij mij op mij deeltijds baantje bij Peugeot (ik weet het, klote merk!!) hier worden tijd, duur, aantal keren dat de storing optrad en zelfs de laatste en actuele gegevens van het tijdstip van de storing weergegeven.

wat betreft het motorlampje moet deze bij een gevaarlijke storing, arm mengsel, verkeerd ontstekingstijdstip of nokkenas en krukas zijn niet meer op tijd, dan moet het lampje gaan flikkeren. bij een niet gevaarlijke storing: lambda defect, of een andere sensor werkt niet helemaal goed dan blijft deze gewoon branden. dit is vaak om de storing niet te vergeten en naar de dealer te gaan, vaak een tijdelijke storing.

Als Lexus ook zelfdiag ondersteund is dit echt helemaal geweldig, dan heeft LEXUS alles wat ik van een auto verlang!!
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Aangezien de IS200 gewoon een Toyota Altezza is die de motor (onderblok) van de oude Cressida (GX met de 1G-GE motor) gebruikt zou ik niet gek opkijken als er OBD 1 gebruikt is, de Altezza werd al eerder geleverd dan de IS200.
Sterker nog de merknaam Lexus bestond toen niet eens in Japan. Tweede Lexus na de LS met nog behoudende degelijke techniek. De LS is echt vanuit het niks ontworpen in tegenstelling tot de IS200/300.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Lexus is gewoon uit te lezen (stekker in de middenkonsole achter kapje)

Dit is overigens geen loze melding en als het motorlampje gaat branden zou ik er zeker niet mee doorrijden. Volgorde na verschijnen lampje is uitlezen (da's niet moeilijk), foutcode uitlezen, diagnose, al dan niet repareren en dan resetten (dit kan met computer of door een accupool los te gooien, doe dit niet voor het uitlezen anders ben je de storing kwijt).
Lampje kan overigens inderdaad duiden op te arm lopen = schadelijk, defecte sensor (bijv. Lambda sensoren) of een bobine probleem. Ron 91 of 95 tanken is i.c.m. sportief rijden soms al voldoende om het lampje op te roepen.
 

Tom

Hoort erbij
2 okt 2010
26
0
0
Hallo,

Zal ook maar ffkes reageren. De lexus is 200 ondersteund gewoon obd2 het motorregelgebeuren is gewoon uit te lezen met elke moderne tester. Werk zelf bij een Kia/Suzuki dealer en de kia tester pakt gewoon de meetwaarden en storingen van mijn is200. De suzuki tester niet maar die is ook al weer wat ouder. Alleen voor het uitlezen van andere dingen zoals regelapparaten voor comfort en abs e/d moet je naar de toyota of lexus dealer toe.

Tom
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ja abs e.d. loopt via het fijna CAN bussysteem, kun je via OBD2 niet uitlezen, heb nu storing op de trc en vsc en motormanagementlampje brandt, komen het uitlezen aan de deur, kijk dat is nog eens service van van Dorst uit Breda, of kwam het door mijn grote :p omdat ik geen zin had in 27 januari om het op te lossen????
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
heb je daar nu al last van , pfeew , maandag morgen model :p (grapje )
kloten man dat dat nu al gebeurt ofniet is dat wel normaal ? lijkt me niet zeker
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
O2 sensor kapot P0197 o.i.d. dus,........................ welke van de vier weet ik niet. Er schijnen er 4 in te zitten.
En maar roepen dat het honderden euro's gaat kosten en bla en bla en bla, ben ik blij dat hij nog onder de 3 jaar garantie valt, dus ik vind het best. :hi:

Jammer dat het niet rond de kerst was want mijn dashboard lijkt wel een kerstboom, trouwens beetje vreemd dat als er een O2 sensor kapot is de storing VSC,lampje van de TRC en motormanagemat gaan branden, waarop de chauffeur zei die de GS uit las, moet je eens een kapot achterlichtje hebben dan kun je pas lachen. Dus niet zo'n fijn idee die CAN bus systemen. :neutral:


OOOh en Joop heb jij een keer met hele lage tankstand gereden? Daar schijnt het motormanagementlampje ook van aan te springen, dus Heren niet de tank leegrijden bij een Lexus, vinden ze schijnbaar niet leuk, maar ja dat heb ik ook als mijn pakje sigaretten bijna leeg is dan ga ik ook stuiteren als er geen reserve in de buurt is :D
Dus eigenlijk een auto naar mijn hart,..... :loll:
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
ct200H zei:
O2 sensor kapot P0197 o.i.d. dus,........................ welke van de vier weet ik niet. Er schijnen er 4 in te zitten.
En maar roepen dat het honderden euro's gaat kosten en bla en bla en bla, ben ik blij dat hij nog onder de 3 jaar garantie valt, dus ik vind het best. :hi:

Jammer dat het niet rond de kerst was want mijn dashboard lijkt wel een kerstboom, trouwens beetje vreemd dat als er een O2 sensor kapot is de storing VSC,lampje van de TRC en motormanagemat gaan branden, waarop de chauffeur zei die de GS uit las, moet je eens een kapot achterlichtje hebben dan kun je pas lachen. Dus niet zo'n fijn idee die CAN bus systemen. :neutral:


OOOh en Joop heb jij een keer met hele lage tankstand gereden? Daar schijnt het motormanagementlampje ook van aan te springen, dus Heren niet de tank leegrijden bij een Lexus, vinden ze schijnbaar niet leuk, maar ja dat heb ik ook als mijn pakje sigaretten bijna leeg is dan ga ik ook stuiteren als er geen reserve in de buurt is :D
Dus eigenlijk een auto naar mijn hart,..... :loll:

schijnbaar hebben we veel gemeen dat :D :D :D als mun shag op zun eind is ken ik maar al te goed , enja dat is inderdaad een x gebeurd in die tijd ja met bijna lege tank hummzzz net zo'n stuiterbal als de baas dusss :mrgreen:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ct200H zei:
OOOh en Joop heb jij een keer met hele lage tankstand gereden? Daar schijnt het motormanagementlampje ook van aan te springen, dus Heren niet de tank leegrijden bij een Lexus, vinden ze schijnbaar niet leuk, maar ja dat heb ik ook als mijn pakje sigaretten bijna leeg is dan ga ik ook stuiteren als er geen reserve in de buurt is :D
Dus eigenlijk een auto naar mijn hart,..... :loll:


Dit lege tank probleem komt omdat de motor niet genoeg br. stof krijgt, arm mengsel dus. Maar dan moet je dus wel heel leeg rijden....



gr. koen
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Nooit geen last van gehad bij mijn oude model...benzine er weer in, lopen, geen fout meldingen.

VSC geeft bij sommige modellen al een foutmelding als je de benzinedop niet goed heb aangedraaid
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Jelmer zei:
Nooit geen last van gehad bij mijn oude model...benzine er weer in, lopen, geen fout meldingen.

VSC geeft bij sommige modellen al een foutmelding als je de benzinedop niet goed heb aangedraaid

Is ook gevaarlijk!!!