motor schokt bij starten (koude motor) soort diesel idee

mario

Nieuw hier
6 jun 2015
20
0
1
Sinds kort schokt onze rx400h met het starten. als je weg rijdt bonkt de motor even en daarna is het weg.
garage zegt dat het 2 cilinderkoppen zijn voor en achter moeten dus vernieuwd worden.

Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn van de rx400h edities bij bepaalde km stand.

kosten laten maken geschat op 4500 euro.
Daar worden we niet vrolijk van!

Iemand een idee mbt de prijs en het probleem?

we horen het graag.
 
Laatst bewerkt:

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Sinds kort schokt onze rx400h met het starten. als je weg rijdt bonkt de motor even en daarna is het weg.
garage zegt dat het 2 cilinderkoppen zijn voor en achter moeten dus vernieuwd worden.

Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn van de rx400h edities bij bepaalde km stand.

kosten laten maken geschat op 4500 euro.
Daar worden we niet vrolijk van!

Iemand een idee mbt de prijs en het probleem?

we horen het graag.
Is dat bij een Lexusdealer? Het lijkt mij nogal een operatie. Ik vraag mij af wat dan echt het euvel is.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
het komt voor, als de waterpomp nooit vervangen is geweest, meestal is het probleem te herleiden naar de voorste middelste cilinder
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
het komt voor, als de waterpomp nooit vervangen is geweest, meestal is het probleem te herleiden naar de voorste middelste cilinder
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een waterpomp waarbij door corrossie aan de waaier de pompopbrengst zodanig veel lager is geworden dat de doorstroming van de koelvloeistof door de cilinderkoppen onvoldoende wordt, er daardoor plaatselijk mogelijk luchtbellen ontstaan wat op zijn beurt dan weer tot kromtrekken van de koppen leidt vanwege plaatselijke oververhitting met als gevolg koelvloeistof die lekt naar een of andere cilinder die dan bij het starten vervolgens kuren vertoont?
 

mario

Nieuw hier
6 jun 2015
20
0
1
ok dank je voor je reactie mbt het vervangen van de waterpomp, maar is best wel raar, als de waterpomp goed is, ga je deze niet vervangen toch? er was wel ontdekt dat de bobine niet goed was, dus dachten ze dat het hier aan lag. helaas erger, veel geld gaat dit kosten. er zijn filmpjes op youtube van rx400h te vinden met hetzelfde probleem!
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
bobine is kapot gegaan door oververhitting, als de waterpomp lekkage gaat vertonen verdampt de vloeistof eerder dan dat hij eronderuit loopt.
daardoor loopt het koelsysteem heeel langzaam leeg met als gevolg een haarscheur in de kop. 9 van de 10 keer de voorste kop middelste cilinder
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke en Henri27

mario

Nieuw hier
6 jun 2015
20
0
1
ok dank je wel voor de info, kloppen de kosten dan ook of kan het goedkoper?
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
ik denk dat je goedkoper uit bent met het plaatsen van een ruilmotor, of gebruikte koppen
 

mario

Nieuw hier
6 jun 2015
20
0
1
ok maar dat is dan ook een risico toch gebruikte koppen of ruilmotor?
en waar moet ik dan aan denken qua prijs?