Motor temperatuur

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Heeft de CT een motortemperatuur aanwijzing of een instelling dat je de motortemperatuur - uiteraard van de benzinemotor - kunt zien ?
 
Misschien via het service menu, maar dat is niet handig. Andere oplossing zou een obd scanner kopen en met je smartphone koppelen.
 
Dat bedoel ik.
Ik heb zo'n ding via een Chinese site besteld voor veel minder. Let wel op, als je een apple telefoon gebruikt dat je wel een wifi variant neemt.
Gebruik je Android, dan zou ik bluetooth nemen. Dan kan je met de app "prius tweak" ook de constante piep van de achteruit uitzetten. En tevens ook de gordels piepjes.
Prius Tweak is er alleen voor android en werkt ook alleen met bluetooth.
Tevens merkte ik ook dat het kastje best wel fors is en duidelijk onder je dash uitsteekt vlakbij de "handrem".
Als je die permanent aangesloten wil houden, kun je beter een kleinere nemen.
 
Fijn zo''n forum, hartelijk dank voor de reacties. Ervaringen of zoiets goed functioneert zijn zeker zo belangrijk dan de lage prijs.
Hoer kom aan de app "prius tweak" ? Of ziet die er standaard bij geleverd ?

Ik wil het niet permanent gebruiken, de motortemperatuur uitlezen hoeft natuurlijk niet constant. Ik neem aan dat als de temperatuur te hoog zou oplopen, bijv. in de bergen, dat er een signaallampje gaat branden. Of heb ik dat mis ?
 
De app prius tweak is te vinden in de playstore van google. Is dus alleen beschikbaar voor android telefoons en tablets.
Voor het uitlezen van motortemperatuur enz zijn er veel gratis apps te vinden. Gewoon een paar proberen.
 
Met het knopje "DISP" op het stuur kan ik kiezen wat ik wil zien in het info-display. Temperatuur, afstand gereden, verbruik, bandenspanning, etc. Kan dat niet bij een CT?
 
Iemand meer een OBDII reader in zijn CT ?
(middels een app op de telefoon uit te lezen)

If so, is bovengenoemde reeds in de technologie voorbijgestreefd? (post is 6 jaar oud)
En welke zouden jullie adviseren?
ODBII is een standaard die al heel veel jaren wordt gebruikt. Dat werkt nog steeds hetzelfde.
Zelf heb ik ook al meer dan 10 jaar een ELM327 (zoals hierboven ook genoemd), ik ben nog niks tegengekomen waar die niet op werkt.
 
Je hebt voor relatief weinig geld zo’n OBDII stekker. De allergoedkoopsten die ik een paar jaar geleden tegenkwam konden alleen via wifi verbinden met een smartphone. Voor Android apps was dat toen vaak geen probleem. Voor iOS apps is dat soms lastig. Voor het dubbele bedrag had je er een die via bluetooth werkt en daar kunnen de meeste apps op zowel Android als iOS mee uit de voeten. Dan zou ik er zo een adviseren. Dan kun je je OBDII stekker ook een keer uitlenen aan een ander of zo.
 
OBD (II) is een standaard die vastlegt wat zoal gemeten wordt, hoe dat gedaan wordt, welke metingen in ieder geval beschikbaar moeten zijn en welke naar keuze van de autofabrikant aanvullend kunnen worden gebruikt. Kortom: niet bij iedere auto zal (naast de verplichte informatie) uitgebreide aanvullende informatie beschikbaar zijn. Temperatuurinformatie van bijvoorbeeld motor-, versnellingsbak- en differentieelolie zullen daardoor niet bij ieder automodel beschikbaar zijn. Bij Toyota/Lexus is in veel gevallen die informatie wel beschikbaar (de daartoe noodzakelijke sensors zijn aanwezig en leveren de informatie in een geaccepteerd "format" aan). Die kan dus op de een af andere manier zichtbaar worden gemaakt, al zal dat meestal niet standaard ergens op het dashboard zijn voorzien.

Je kunt die temperaturen dus veelal via een OBDscanner meten. De vraag is wat je daar aan hebt. Natuurlijk bevredigt het je nieuwsgierigheid, of het bezorgt je slapeloze nachten. Afhankelijk van het autontwerp en de aard van het gebruik zullen de waarden sterk uiteen kunnen lopen. De autofabrikant heeft echter tijdens de motorontwikkeling (als het goed is) vastgesteld dat die temperaturen een acceptabel lang motorleven niet in de weg staat.

Ruwweg kun je in het differentieel een maximumtemperatuur verwachten van ca 50 graden Celcius boven de omgevingstemperatuur, in een CVT een temperatuur van ca. 50 tot 90 graden boven de omgevingstemperatuur en in de motor een temperatuur van 80 C of hoger afhankelijk van snelheid, buitentemperatuur en belasting en het geheel de normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt.. De temperatuur zal dus sterk varieren met de omstandigheden - in de meeste gevallen wordt de temperatuur niet geregeld via een of andere manier van temperatuurregeling. De gemeten waarde is bovendien een "bulkwaarde", op sommige plaatsen in de aandrijflijn kunnen veel hogere temperaturen voorkomen. Incidentele piekwaarden van 160 C of meer kunnen af en toe optreden - en zijn meestal geen reden voor ongerustheid. Het betekent uiteraard wel dat de smeerfilm van plaats tot plaats in een te smeren component zeer sterk uiteen kan lopen - de smeerfilmdikte in een motor is dus nooit overal even dik, zelfs niet als je alleen maar naar naast elkaar gelegen krukaslagers kijkt.

De oliefabrikant kiest de samenstelling van zijn producten op basis van allerlei tests zodanig dat deze aan de door de autofabrikant gestelde eisen voldoet - waarna je, als dat goed wordt gedaan, als automobilist bij het aanhouden van de aanbevolen producten geen problemen hoeft te verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam