Motormanagement lampje brandt nadat motor vanochtend erg trilde bij starten

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Vanochtend startte de motor, maar begon erg te trillen. Alsof deze op 3 of minder cylinders liep. De motor sloeg ook na een sec of 10 af. En de melding 'Go to a safe place and let the dealer check hybrid system' of zoiets kwam in beeld. Het is ook nog eens de horror winter met al die sneeuw. De HV accu had ook nog een paars streepje. Nog een keer geprobeerd te starten en ondertussen de motorkap opengemaakt. En het schudden was nog steeds.

Ik zat me alweer vanalles af te vragen. Het is de eerste keer in 270 dkm (die ik niet allemaal zelf gereden hebt hoor) dat er een probleem met de auto zal zijn. Het oliepijl had ik vorige week nog gecontroleerd. Zelfs iets bijgevuld tot bijna max.

Na een minuut ofzo leek de motor al iets beter te lopen. Hij gaf zelf wat gas bij en toen liep het weer als een zonnetje. Toen ben ik ook maar gaan rijden. Dat ging allemaal prima.

Maar de melding en bijbehorende motormanagement lampje zijn er nog steeds.

Nu las ik het volgende https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?p=169057 en https://priuschat.com/threads/cold-start-with-vicious-knocking.158867/
Hier een vergelijkbaar issue nadat iemand de avond ervoor met een koude motor een klein stukje heeft gereden. Ik heb dat ook gedaan. Even vanaf een andere parkeerplaats naar die voor de deur gereden. Misschien was het 30 sec dat de motor heeft gelopen. Afgelopen nacht heeft het -6 graden of meer gevroren. Lijkt erop dat dit bij mij ook de issue is. Wat denken jullie?

Maar hoe kom ik van die melding af? (En ook van die melding fan van dat mijn hybride accu onvoldoende koelcapaciteit heeft, omdat het ooit eens 100 graden in de Provence was)
Of moet ik daar echt even mee langs een dealer met zo'n kastje?
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dit lijkt mij inderdaad het 'verzopen motor'-probleem dat ontstaat als de motor erg kort heeft gedraaid en daarna sterk is afgekoeld. Is verder geen probleem: laat de motor goed warm lopen, ook als je de wagen maar een kort stukje verplaatst.

Meldingen gaan mogelijk vanzelf weg. Of haal even de 12V accu los. En als dát niet helpt: naar de dealer, laten uitlezen (en resetten). Mogelijk is er dan tóch wat meer aan de hand.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik heb het omschreven probleem ook eens gehad met m'n 3GS450h. Inderdaad avond er voor een korst stukje (lees: paar meter) gereden en volgende dag schudden.
Ik kreeg geen motormanagementlampje, maar alsnog wel even een halfuur gereden ook om de accu's op te laden.

Je kunt inderdaad je 12v accu ontkoppelen en weer aankoppelen (maar dat is geen garantie voor succes en reset weer allerlei instellingen), maar mijn ervaring met een ander merk is dat na een stuk of 6 ritten het lampje vanzelf verdwijnt.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Ik had vanochtend ook zoiets met de IS 300h, alleen zonder dat de motor afsloeg en zonder het storingslampje. Starten en stond te stampen alsof 'ie op 3 pootjes liep. Laatste actie was zaterdagmiddag vóór de sneeuwval, ff de oprit uit en andersom er weer terug in om te voorkomen dat kinderhandjes de sneeuw van de motorkap "krassen", voorkomen is beter dan boos moeten worden. Dus iets van 30 seconden gelopen op een ijskouwe motor en meteen weer uit. Tot vanochtend......heb het met een Prius ook wel eens gehad, niks aan de hand, hij liep binnen 15 seconden weer mooi rond (y)
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Overigens de volgende ochtend was de storingsmelding weer weg. Top wagentje blijft het.
En dan lees je op het Prius forum dat dealers er geen raad mee weten en dingen gaan vervangen... Pfff...
 

JFlexus

Nieuw hier
7 feb 2021
3
3
3
Ik had hier gisteren hetzelfde euvel. Nadat de auto bijna een week in de vrieskou had stilgestaan startte ik de motor en begon deze hevig te bonken. Ik heb gelijk de motor uitgedaan, daarna opnieuw gestart en opnieuw gebonk. Bij de derde keer liep de motor weer prima. Maar ik schrok er wel van. Ik rij sinds corona een stuk minder en vaker korte ritjes...
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Is je filter van je Hybride accu ooit al eens gereinigd?? Lijkt mij de oorzaak van de melding van het hybride systeem.
Ik heb 1 keer een accu van een GS moeten vervangen.

270k is tijd voor nieuwe bougies normaal. Kapotte bougie kan bij ELKE hybride kloppend lawaai en daverende motor teweeg brengen zonder enige codes.

@Frank2b :

Elke 1800 hybride van Toyota/Lexus heeft op hogere tellerstand door het tanken van mindere kwaliteit van benzine EGR problemen. De gaten raken verstopt en de EGR blijft in sommige gevallen open staan.
Resultaat? 1 gat van de 4 blijft open. Blijft vocht in staan door condens. Heb je ook daveren zonder codes,soms cilinder misfire code! Reinigen en hopen dat de klep niet blijft open staan.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik weet zeker dat ik geen 1800 cc motor heb nu. ;) Het probleem bleek overigens bij de P3 en P4 geen relatie met de EGR te hebben. Het probleem deed zich voor bij gloednieuwe wagens en ontstond door condensatie van een rijk brandstofmengsel in een koude motor en inlaattraject. Wanneer de motor niet voldoende warmloopt, dan verdampt dit condensaat niet uit het inlaatspruitstuk en krijgt de motor bij de volgende koude start tijdelijk een veel te rijk mengsel toegediend. Een nieuw type inlaatspruitstuk was vereist om het probleem voorgoed op te lossen.

Een GS heeft toch een vloeistofgekoelde HV-Accu?
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Je had de prius vermeld,van daar😬.

Normaal heeft de is300h geen watergekoelde accu. De waterkoeling is voor de inverter,heb nog geen watergekoelde hybride accu bij Toyota/Lexus gezien.