Motorolie voor Lexus NX 350h awd

Lexy

Actief
17 mrt 2023
136
70
28
Hallo,
Bij de laatste beurt heeft de dealer 5w30 c2 motorolie gebruikt. Nu wil ik zelf een litertje in de auto leggen , voor het geval dat.
Wat is aan te raden : gewone 5w30 c2, 5w30 c2 start stop (castrol) of 5w30 c2 hybride?
Overigens geven diverse oliezoekers op net verschillende resultaten.
Vr.gr.
 
  • Leuk
Waarderingen: United lexus society

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Gewoon wat voorgeschreven is lijkt mij prima.
Waarschijnlijk ga je die olie nooit gebruiken, ik heb nog nooit bij hoeven te vullen in die 15 jaar dat ik een Lexus rondtuf, sterker nog, ik heb het idee dat het verbruik bijna nul is, in 15.000 km zakt het peil misschien een paar mm....
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
136
70
28
Ok! Dan is de keus niet zo moeilijk. Overigens verwacht ik (hoop ik) dat de motoren van Lexus geen olie verbuiken, zoals jij ook de ervaring hebt.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
170
43
Gaat om de juiste viscositeit en kwaliteit. Ofwel een 5w30 c2. Merk maakt - zolang het een goed merk is - verder niets uit. Maar ik denk ook niet, dat je zo'n flesje daadwerkelijk nodig gaat hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Hallo,
Bij de laatste beurt heeft de dealer 5w30 c2 motorolie gebruikt. Nu wil ik zelf een litertje in de auto leggen , voor het geval dat.
Wat is aan te raden : gewone 5w30 c2, 5w30 c2 start stop (castrol) of 5w30 c2 hybride?
Overigens geven diverse oliezoekers op net verschillende resultaten.
Vr.gr.
Alleen de aanduiding 5W30 ACEA C2 is een officieel bestaande specificatie. "start stop" en "hybride" zijn marketing kreten waarvan onduidelijk is wat ze precies inhouden. Start stop bij auto's met alleen een benzinemotor kan mogelijk zin hebben. De auto is in dat geval onderhevig aan veel meer starts dan een niet start stop auto, ook in ijskoude toestand als daarvoor geen voorzieningen zijn getroffen. Dat kan tot onvoldoende smering leiden en daarnaast tot voorrtijdig verslijten van de klassieke startmotorconstructie.

Bij een Lexus hybride zijn er allerlei voorzieningen getroffen om die problemen niet te krijgen: de startmotor is contactloos en licht niet wakker van veel meer startmomenten, na een koude start zal het start/stop mechanisme niet in werking treden zolang de motor niet reeds een redelijke koelwatertemperatuur heeft bereikt.

Dus: gewoon 5W-30 ACEA C2 zonder additioneel marketing geneuzel. Die kwaliteit is al twee generaties beter dan wat Toyota als minst goed alternatief toestaat.

Bij de laatste generaties van sommige Lexus modellen wordt inmiddels SAE 0W-16 en nogelijk zelfs al 0W-12 aangeraden. Die zijn nog niet algemeen verkrijgbaar en vaak ook niet toegestaan in oudere modellen (lees: te dun").

Voor de nederlandse omstandigheden (starttemperatuur) is een 5W-30 of 0W-30 alleszins toereikend. Een dealer onderhoud zowel oudere als meer recente auto's en zal indien mogelijk kiezen voor een universeel toepasbaar produkt. De dunnere varianten zijn tot stand gekomen door een verlagen naar een lager brandstofverbruik/CO2 uitstoot en zijn vooral een wens van de Japanse en Amerikaanse autoindustrie. Europese fabrikanten zijn daar wat terughoudender.

Dat al die aanbevelingslijstjes voor eenzelfde auto niet altijd dezelfde specificaties opgeven is verklaarbaar. De dataleverancier van de aanbevelingen wordt door de marketers van de olieverkoper aangestuurd - wie betaalt bepaald en dat kan leiden tot verschillen in aanbeveling - waarbij dus verschillende soorten olie kunnen worden geadviseerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Oftewel gewoon geen olie in de auto leggen, hoef je het ook niet mee te slepen. gewoon af en toe controleren, ik heb ook een liter in de kast staan van een jaar of tien oud...