navigatie laten werken via de speakers

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
Me cd speler geeft sindskort error 3 aan.

Nu wil ik een pioneer klap scherm inbouwen,maar ik hoorde van sommige mensen dat het geluid van me navigatie dan niet meer werkt klopt dat?

Zoja wat is de oplossing hiervoor?

alvast bedankt
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Volgens mij blijft dit gewoon werken zolang je alle draden maar doorkoppelt. Mijn dubbel din gaat er binnenkort ook in dus ik zal het snel weten. Als ik meer weet post ik het.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ah handig! Met een beetje mazzel heb ik alles zaterdag binnen en ga ik het inbouwen. Zal ik het gelijk proberen. Mocht het werken dan post ik dit hier en dan maak ik er ook gelijk een topic over in de Tips en tricks corner.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
Ik vind het ook nog een beetje onduidelijk. Ik wil namelijk ook nog een keer een aftermarket double-DIN radio inbouwen, m??r ik wil dus de originele versterker graag behouden. Nu zie ik bij al die stekkertjes voor de Lexus m?t versterker overal staan dat er dan een bypass om de versterker heen gelegd wordt. Dat betekent toch gewoon dat de versterker nutteloos wordt? Er zit een goeie versterker in, dus waarom deze niet gebruiken? Ik ben nooit zo kapot van de ingebouwde versterkers in radio's. Zijn daar dan ook kabels voor te krijgen, of moet je zelf gaan zitten klooien? Ik heb overigens geen navigatie.

Of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Nee dat heb je inderdaad verkeerd begrepen. Er zijn kabels te koop om bijv. een Parrot aan te sluiten op de bekabeling van de auto. Deze kabel is gelijk aan die van een Land Cruiser (J) 120. Hiermee kan je de radio aansluiten op de originele versterker. Het is wel zo dat je de draden aan deze verloop stekker zal moeten verlengen aangezien de originele versterker helemaal rechts zit en je radio in het midden. Maar goed dat is vrij simpel. Let wel op dat je dit netjes soldeerd en niet gaat kloten met kabelschoentjes of kroonsteentjes, dit is vaak een slechte verbinding waarbij de kans groot is dat de draden losschieten e.d.

Zaterdag inbouwen gaat helaas niet lukken. Donderdag avond a.s. ga ik het spul inbouwen, ik maak dan ook gelijk een fotoserie ervan zodat het duidelijk wordt voor iedereen




gr. koen
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
Ow ok, duidelijk. Dan even op zoek naar zo'n kabeltje.

Dus als het goed is, zo'n kabel?:
7778.jpg

http://www.carkitonderdelen.nl/Webwinke ... 0-120.html

Welke stekker sluit je nu op welke aansluiting aan?

Van links naar rechts:
Versterker in de auto?
Versterker in de auto?
Radio ISO-stekkers
Geen idee? (is een normale ISO-stekker die normaal op een radio zit, toch?)
Geen idee? (Zie voorgaande)

Kan iemand dit verifi?ren?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Nou ik heb bedroevend nieuws... Het is mij niet gelukt om de originele versterker werkend te krijgen. De volgende problemen doen zich voor:

-de aansluitkabel wordt tussen de uitgaande versterker stekker en versterker gezet. Dit wil dus zeggen dat de versterker niet werkt omdat deze geen input krijgt. Het uitgaande speaker signaal komt als high input uit de radio dus dit is niet als input voor de versterker geschikt

-Vervolgens de versterker geprobeerd te laten werken met de tulp aansluitingen, aangezien dit low input is zou dit moeten werken. Geen resultaat

Uiteindelijk de radio maar direct op de speakers aangesloten. Op zich best goed geluid alleen als de radio wat harder gezet wordt begint het te kraken.

Toen de navi, het is inderdaad zo dat de navi niet werkt zonder aanpassingen. Het enige wat deze doet is steeds het scherm open en dicht klappen en verder niks. Vervolgens, zoals in de link te lezen, de printplaat uit de oude radio gehaald en aangesloten. Dan werkt hij inderdaad wel! Alleen ik ga echt niet die printplaat in de auto laten hangen. Dus ik zal een manier proberen te zoeken om dit op te lossen. De printplaat is nogal groot en dus niet achter de nieuwe radio unit te plaatsen.

Als ik meer weet post ik het uiteraard
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Metalfreak zei:
Ik vind het ook nog een beetje onduidelijk. Ik wil namelijk ook nog een keer een aftermarket double-DIN radio inbouwen, m??r ik wil dus de originele versterker graag behouden. Nu zie ik bij al die stekkertjes voor de Lexus m?t versterker overal staan dat er dan een bypass om de versterker heen gelegd wordt. Dat betekent toch gewoon dat de versterker nutteloos wordt? Er zit een goeie versterker in, dus waarom deze niet gebruiken? Ik ben nooit zo kapot van de ingebouwde versterkers in radio's. Zijn daar dan ook kabels voor te krijgen, of moet je zelf gaan zitten klooien? Ik heb overigens geen navigatie.

Of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen?


Je hebt het wel goed begrepen dus, de versterker wordt inderdaad gebypassed en werkt dus niet meer
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
KWP zei:
Metalfreak zei:
Ik vind het ook nog een beetje onduidelijk. Ik wil namelijk ook nog een keer een aftermarket double-DIN radio inbouwen, m??r ik wil dus de originele versterker graag behouden. Nu zie ik bij al die stekkertjes voor de Lexus m?t versterker overal staan dat er dan een bypass om de versterker heen gelegd wordt. Dat betekent toch gewoon dat de versterker nutteloos wordt? Er zit een goeie versterker in, dus waarom deze niet gebruiken? Ik ben nooit zo kapot van de ingebouwde versterkers in radio's. Zijn daar dan ook kabels voor te krijgen, of moet je zelf gaan zitten klooien? Ik heb overigens geen navigatie.

Of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen?


Je hebt het wel goed begrepen dus, de versterker wordt inderdaad gebypassed en werkt dus niet meer

Ah ok, toch goed begrepen dus... Maar dus heb ik de verkeerde kabel besteld? Het scheelt dat ik nog geen radio heb besteld :p

Maar is er dan wel een manier omde versterker w?l te gebruiken. Op de een of andere manier zou dat toch moeten kunnen werken lijkt me...


Edit: Ik vind dit op een ander forum:
2) If you want to retain the factory amplifier you will need to find the input wires behind the radio. You should be able to find them with a multimeter and your old radio turned on by measuring voltage on each channel (you will see an increase of voltage as you raise the volume etc...use the fader/balance control to narrow down each speaker). One you have done this take an old pair of RCA wires and cut them in half. Strip the wire back, the very small wire in the middle is the positive wire and the outside "shield" is the ground. Hook them up to the appropriate signal wires on the harness behind the radio then just plug them into the rca outputs of your radio. You can then use the radio with your Lexus amplifier and have the proper input signal, if you run the speaker outputs of the new radio into the pre-amp inputs of the Lexus amplifier you are way over-amplifying the signal going to the amp and you will have the common trait of an improperly installed aftermarket radio with factory amplification which is the volume is over-exaggerated, like when your new radio is only turned up to 5 out of 60 and the volume is already blasting.

http://www.clublexus.com/forums/gs-seco ... ypass.html

Oftewel: heel wat puzzelwerk...
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Voor mijn IS (gen II) wilde een erkend inbouwer het niet eens proberen om een Parrot in de Lexus te bouwen.

De standaard kabel ISO werkt daarmee niet. Uiteraard is met de nodige knip werk het wel werkend te krijgen, maar niet optimaal.
In mijn wagen zat al een oude Parrot op een eigen boxje waarbij de radio wel gemute werd.
Om dezelfde reden niet volledig over de versterker.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon een aftermarket versterker in te bouwen, hier komt meer power uit en is heel wat minder gedoe. Zo'n versterker van zo'n 100 watt RMS kost ook niet heel veel.



gr. koen
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
KWP zei:
Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon een aftermarket versterker in te bouwen, hier komt meer power uit en is heel wat minder gedoe. Zo'n versterker van zo'n 100 watt RMS kost ook niet heel veel.

Toevallig heb ik nog een 4-kanaals versterker liggen, maar goed, het is dan ook meer een principekwestie dat die het gewoon moet doen.

Maar ik begreep ergens dat de standaard speakers ook 2 ohm speakers zijn die niet door elke versterker aangedreven kunnen worden.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik dacht dat het gewoon 4 Ohm speakers zijn maar goed, mocht dit anders zijn dan moet je gewoon een bijpassende versterker vinden
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
KWP zei:
Ik dacht dat het gewoon 4 Ohm speakers zijn maar goed, mocht dit anders zijn dan moet je gewoon een bijpassende versterker vinden

Straks even gekeken op de achterspeakers die je gewoon vanuit de kofferbak kunt zien en het zijn inderdaad 2 ohm speakers.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik heb na veel gepiel eindelijk het geluid als voorheen. In overleg met de leverancier wat instellingen aangepast en het geluid is top! Hij kan alleen niet meer zo hard als vroegah zonder te kraken, maar goed zo hard heb ik 'm eigenlijk nooit dus voor mij geen probleem.

De leverancier vertelde mij ook dat de interne versterker van de audio meer vermogen heeft als de originele versterker, dit betwijfel ik... Weet iemand wat de output is van de originele versterker? (het staat niet op de versterker)


Na veel research door mij is gebleken dat de nav niet zomaar werkt, de leverancier van mijn audio heeft geen pasklare oplossing, op diverse sites staan wel posts waarin staat je moet dit of dat maar nergens staat een post waarin blijkt dat het werkt. Wel ben ik een interface tegen gekomen die het laat werken maar deze kost $200. Wat ik teveel vind aangezien hij ook nog verzonden moet worden en er belasting over betaald moet worden. Ik ga een mooie plek zoeken voor de printplaat....
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
KWP zei:
Ik heb na veel gepiel eindelijk het geluid als voorheen. In overleg met de leverancier wat instellingen aangepast en het geluid is top! Hij kan alleen niet meer zo hard als vroegah zonder te kraken, maar goed zo hard heb ik 'm eigenlijk nooit dus voor mij geen probleem.

Hoe heb je dit nu voor elkaar gekregen dan?

De leverancier vertelde mij ook dat de interne versterker van de audio meer vermogen heeft als de originele versterker, dit betwijfel ik... Weet iemand wat de output is van de originele versterker? (het staat niet op de versterker)

Misschien heb je hier iets aan: http://my.is/forums/f103/specs-factory-amp-239360/
 

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
ik heb me printplaat onder me dashboardkastje verstopt en dat zonder wat aan me originele bekabeling te verlengen.. en me nav werkt nog TOp