Navigatie update

Bert B

Nieuw hier
19 nov 2021
2
0
1
Mijn RX450h is inmiddels 10 jaar oud en het navigatie systeem werd 7 jaar geleden voor het laatst bijgewerkt middels een CD ROM.

De info wbt kaartgegevens zoals in het display is: Date: 2014 -2015 Ver.1 en daaronder: Gracenote (CDDB): Ver. 03754

Ik zou graag zelf naar een recentere versie updaten. Is dit mogelijk, makkelijk? Waar kan ik zo'n CD ROM vinden buiten het officiële netwerk en wat zijn de kosten ongeveer?

alle advies is welkom, alvast bedankt :)!
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Volgens mij kan dit alleen via dealer. Doen dit, of met harddisks of met usb stick, prijs is al gauw rond de 150 euro. Wel onbeschoft duur vind ik maar goed, ben je wel up to date. P.s. google maps werkt beter en kost niks en is altijd up to date.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Gezien de leeftijd van de auto zal de update "ouderwets" via een aantal DVD's moeten. In principe kun je dat zelf doen, het enige wat je moet doen is de eerste DVD er in steken en dan, wanneer daarom wordt gevraagd de volgende tot je ze allemaal hebt leeggetrokken.

Praktisch gezien is het echter een lastige, tijdrovende klus die wel tot 5 uur in beslag kan nemen. Tjdens de gehele procedure dient de auto "aan" te staan - de motor moet lopen. Tijdens het updaten zal de motor af en toe stoppen en ook weer aanslaan als de status van het hybride gedeelte daarom vraagt. Als je auto gewoon langs de straat staat, zou ik er niet aan beginnen - in principe kan dan iedereen er mogelijk mee aan de haal gaan.

De noodzakelijke DVD's kosten bij een dealer ca 180 Euro inclusief installatie. Een monteur is daar uiteraard niet continu mee bezig, maar dient pakweg ieder uur te controleren of al naar een volgende DVD wordt gevraagd en dan deze eventueel in te voeren. Het duurt al met al ontzettend lang en omvat ook veel informatie omdat alle Europese landen tot in detail worden meegenomen. De gebruikte methodiek is uiteraard inmiddels volledig verouderd maar was bij het uitkomen van de auto waarschijnlijk de stand der techniek.

Via het internet zijn wel (niet legale) DVD setjes te verkrijgen. Of die allemaal werken is lang niet altijd zeker. Officiele setjes zijn via de Lexus/Toyota organisatie ook via het internet aan te schaffen. Ik heb mijn systeem een paar jaar geleden laten updaten als onderdeel van een wat uitgebreidere onderhoudsbeurt. Tijdens die beurt kan het dan gebeuren zonder extra tijdsbeslag.
 

Bert B

Nieuw hier
19 nov 2021
2
0
1
Dank jullie wel voor de reacties, nu weet ik waaraan ik toe ben. Ik heb de mogelijkheid om het zelf te doen met de auto "aan" zonder dat er iemand bij kan.
Ik had bij de dealer ook al eens geïnformeerd naar een update en inderdaad, het zou een tijdrovende klus zijn. Maar de prijs was een veelvoud van wat jullie aangeven. Nochtans is het gewone onderhoud bij Lexus niet zo duur vind ik. Maar mijn navigatie systeem is inmiddels zodanig verouderd dat het vervelend wordt in dagelijks gebruik. Ik ga de dealer eens vragen naar de prijs van een setje DVD's, wellicht is dat een pak goedkoper dan de update door hen te laten uitvoeren (y)