Navigatie

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Noosting

Actief
29 nov 2015
109
4
0
Hallo,

Nu zie ik dat mensen de standaard is200 navigatie aanpassen en er een Garmin etc inzetten.
Dit lijkt mij ook wel een leuke DIY en het verhoogt wel het luxe gevoel van je bolide als er een leuke navi in zit, vind ik tenminste.

Nu vraag ik mij af, hoe laat je de sterm dan via de radio lopen?

Doe je dit via een Yatour ?

Misschien heeft iemand wel een leuke how-to over het aanpassen van de navi.

Dat wordt een partij puzzelen, als je de navi via de aux laat lopen heb je geen muziek als jij je navi gebruikt (denk ik)
Dus je zou toch een module o.i.d. er tussen moeten plaatsen om 2 signalen door de speaker te laten komen i.c.m. mute functie. Zoals van een bluetooth/handsfree setje.

Jackplug splitter gaat niet werken. Dan moet de muziek input ook aux zijn. Dat houdt in dat TS geen usb muziek of de radio i.c.m. navi kan gebruiken.

Een ander probleem is dan dat de muziek ongedempt blijft afspelen terwijl de navi spreekt en dat is niet handig. Of de navi moet de muziek overheersen... 2 opties. De navi moet het dubbele volume hebben van de muziek of je speelt de muziek af op 50% volume van de navi. Of andersom.

En dan heb ik niet eens over de signalen, je pomt 2 signalen in 1 aux input. Door de splitter jaag je ook een signaal van het ene apparaat naar de andere apparaat. Naar mijn mening is dat ongezond. Vooral niet als de navi bijv. Een line out heeft welke een veel hogere output heeft.

Uiteindelijk kom je dan bij de kwaliteit van het muziek. Aux geeft al sowieso geen volledige kwaliteit, en nu moet de muzieksignaal nog continue gestoord worden door een navi welke een dubbele output heeft van de muziek. En aangezien de navi continue op stroom staat zou je mogelijk een ruis kunnen horen. En sowieso duidelijker hoorbaar omdat deze op een hogere volume staat.

M.a.w. het kan wel. Maar niet handig, geen super resultaat. En je bent gebonden aan een losse mp3speler of een telefoon.

als je gewoon een gps (Tomtom, garmin, ... zuignapding) hebt zitten dan maakt ie ook maar geluid apart van de radio, het is toch eerder volgens dat principe

Hoe doet de rest dat dan? Gewoon op Zicht en niet met geluid
Ik heb fabrieksaf al een navi dus alles loopt via de radio. ;)

als je gewoon een gps (Tomtom, garmin, ... zuignapding) hebt zitten dan maakt ie ook maar geluid apart van de radio, het is toch eerder volgens dat principe
Of je leest gewoon even de vraag voordat je een antwoord geeft.
Nu vraag ik mij af, hoe laat je de sterm dan via de radio lopen?

wel een goeie vraag want dat vroeg ik me ook al af, want zelfs met een nieuwere double din radio zal het probleem niet weggaan...

Je kan er voor kiezen om inderdaad gewoon op beeld te rijden en op het geluid wat de navi zelf geeft, maar wellicht heeft iemand zich erin verdiept..

Jawel, dan wordt het zoiets als een handsfree setje. Zodra de telefoon af gaat, dan wordt de muziek ook gedempt (of als de verkeersinformatie het zelfde, maar dat is een andere verhaal)
Dat gebeurt d.m.v. een mute signaal die in de kabelboom zit.

Nee dat is niet het "probleem" van de navi. Er is alleen een aux out of een line out van de navi nodig.
De functie is eerder afhankelijk van je radio/headunit. Maar de meest units ondersteunen de mute functie wel. Het is eerder een weten hoe je het in de kabelboom moet friemelen en of er een module nodig is/bestaat om dergelijke functie te ondersteunen

ok, dus je zegt, nieuwere units ondersteunenen dit, aux out van je navi op de mute van je radio knopen (kort door de bocht)... alleen originele radio zul je in de kabelboom moeten gaan zoeken welke draad het is...

Dan vermoed ik, als je de versie met versterker hebt dat de nightmare nog erger zal worden...

ok, dus je zegt, nieuwere units ondersteunenen dit, aux out van je navi op de mute van je radio knopen (kort door de bocht)... alleen originele radio zul je in de kabelboom moeten gaan zoeken welke draad het is...

Dan vermoed ik, als je de versie met versterker hebt dat de nightmare nog erger zal worden...

Yes sir! Daar komt het ongeveer op neer.
Daarbij denken aan (iso?) Verloopstekkers e.d. zodat je niet in de originele kabelboom hoeft te knippen. En ik ga er van uit dat als je een carkit in de auto kunt bouwen dat het gewoon mogelijk is. 👍

Hmm redelijk wat werk dus.
En een media player waar men ook navi op kan zetten doormiddel van Bluetooth aansluiten op de yatour ? Of is dat veel te omslachtig.

Wil eigenlijk niks aan de ori kabelboom doen