nieuw hier

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Hoi,

Ik ben Pleun (44), zorgondernemer en stiekeme Lexus liefhebber. Als gezinsauto rijden we A6 Avant met alle toeters en bellen, maar als zakelijke auto overweeg ik een IS als youngtimer te gaan rijden. Het is voor mij een fiscaal (saai argument, I know) aantrekkelijke manier om toch een klein jongensdroompje te realiseren. Het gaat me specifiek om de IS vanwege de compactheid en omdat het de eerste Lexus was die me aansprak qua looks.

Ik sta open voor alle vormen van tips en suggesties. Ook als jullie een gezonde IS (liefst handgeschakeld) te koop weten (KM verifieerbaar en onderhoudshistorie compleet), laat me dan gerust wat horen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Pleun, welkom op het forum! Goede keuze om de IS er als youngtimer bij te nemen. In principe is dit een auto waar weinig mis mee kan gaan. Heel veel succes met de zoektocht!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Welkom hier! ik zou gewoon de auto even uitproberen, maar ik kan je wel de automaat aanraden, want deze is veel fijner en past meer bij de auto dan de schakel.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hi Pleun, veel succes met de zoektocht. Begrijp ik dat je voor een 1ste generatie IS interesse hebt, of is gen 2 ook een optie?
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Hi Pleun, veel succes met de zoektocht. Begrijp ik dat je voor een 1ste generatie IS interesse hebt, of is gen 2 ook een optie?

Nee, in principe zijn die te jong voor deze fiscale regeling. Ik kan gaan tot bouwjaar 2000, later kan alleen als de zoektocht heel erg lang duurt ;) Een youngtimer dient 15 jaar of ouder te zijn.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Welkom hier! ik zou gewoon de auto even uitproberen, maar ik kan je wel de automaat aanraden, want deze is veel fijner en past meer bij de auto dan de schakel.


Dat is interessant. Heb je ervaring in beiden? In principe heb ik een voorkeur voor schakel, maar dat heeft stomweg te maken met het feit dat ik dat gewend ben. Ik ben benieuwd naar waarom je het beter bij de auto vindt passen.
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Welkom op Het Lexus Forum, succes met je zoektocht naar een geschikte IS. :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De IS250 (gen2) loopt wat fijner met de automaat. De IS200 is wat trager i.c.m. de automaat (uiteraard relatief gezien). De handbak is dan iets sportiever.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
dank voor de reacties en info over schakel/automaat. Moet toch mijn "automaatisvoorsenioren" associatie maar eens heroverwegen. Inmiddels ben ik er immers zelf bijna een LOL. Bovendien staan er vooral automaten te koop.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik snap wat je bedoeld , ik was ook niet zo een fan van automaten , wilde eigenlijk een handbak swap doen maar nu ...vind het heerlijk , deze automaten schakelen zo goed en soepel
heb een IS300 als leenauto gehad en die automaten zijn nog beter dan mijn oude SC , de IS bak remt wel goed op de motor
moet wel erbij vertellen dat ik op werkdagen in een handgeschakelde auto rij en ben blij als ik weer in mijn eigen auto stap ...zoefff
maak maar eens een proefrit en misschien ben je dan om
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
dank voor de reacties en info over schakel/automaat. Moet toch mijn "automaatisvoorsenioren" associatie maar eens heroverwegen. Inmiddels ben ik er immers zelf bijna een LOL. Bovendien staan er vooral automaten te koop.

Kijk, da's een goeie. Een proefrit. Geeft me wat referentiekader over hoe de auto aan dient te voelen en meteen wat zicht op het verschil tussen schakel en automaat. Ga ik zeker doen.
 

Mart!ni

Hoort erbij
9 apr 2012
43
7
8
Voor een is200 zou ik een handbak adviseren, hoewel de automaten wel probleemloos zijn en soepel schakelen. Er is dus niets mis mee, maar de handbak past mi gewoon beter bij de auto. Bij een is300 zou ik een automaat nemen, dat is niet moeilijk want die zijn volgens mij in Europa niet geleverd met handbak. De automaat van een is300 is super, ook kun je dan schakelen op het stuur. Vroege 200 zijn vindbaar, de 300 zijn later op de markt gekomen en daarom nog niet fiscaal aantrekkelijk. Succes!
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Voor een is200 zou ik een handbak adviseren, hoewel de automaten wel probleemloos zijn en soepel schakelen. Er is dus niets mis mee, maar de handbak past mi gewoon beter bij de auto. Bij een is300 zou ik een automaat nemen, dat is niet moeilijk want die zijn volgens mij in Europa niet geleverd met handbak. De automaat van een is300 is super, ook kun je dan schakelen op het stuur. Vroege 200 zijn vindbaar, de 300 zijn later op de markt gekomen en daarom nog niet fiscaal aantrekkelijk. Succes!


Dank voor de input. Ik kan me vinden in de passing die je beschrijft. Een auto met een sportief karakter lijkt me persoonlijk ook leuk als schakelbak. De 300 is idd gaaf, maar te jong en wel erg dorstig. Dat zou icm LPI weer aantrekkelijk kunnen worden, maar over VVTI en LPI lees ik niet louter positieve verhalen. Suggesties van mensen met ervaring op dat vlak zijn ook welkom uiteraard.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Pleun,

Ik heb te snel gereageerd en was in de veronderstelling dat het om een IS250 ging, daar gaat mijn uitspraak ook naar uit. Indien het om de IS200 gaat, dan is de schakel bak zeker de voorkeur boven de automaat.

Is300 is enkel te verkrijgen met automaat, in Amerika zijn ze wel ooit geleverd met een schakel.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ben ik dan echt de enige die een schijthekel heeft aan een automaat? :p Ben na het rijden in een auto met automaat altijd blij als ik weer in mijn eigen auto zelf kan schakelen. Maar heb ook een hekel aan nutteloze opties als automatische verlichting, automatische ruitenwissers, cruise control enz. Ben ik dan toch al van de oude stempel met mijn 32 jaar? :eek:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
lol automaat ben ik ook niet zo'n fan van, die andere opties wat je noemt wel weer :p
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Oude stempel met 32? Dan ben ik de verleden tijd van stempel vrees ik LOL. Ik heb momenteel een geschakelde uit 1999 in het vizier met net 1.5K op de teller. Onderhoudshistorie volledig en bij de dealer gedaan. We'll see.