De mijne heeft nog weinig km gereden (101000 km). Dat is uiteraard nog erg weinig. Anderen hier zullen al veel meer km ervaring hebben. Hij bevalt inderdaad zeer goed. Een van de opvallendste zaken voor mij is het relatief lage brandstofverbruik - afhankelijk van rijstijl en verkeersdrukte varierend tussen 7 tot 8.5 km/100 km. Wagenafmetingen, vermogen en gewicht in aanmerking genomen zijn dat schitterende cijfers . Mijn inschatting is dat de hybride constructie daar 25 tot 30% aan bijdraagt.
De auto krijgt inderdaad zijn geadviseerde "wellnessbehandelingen" bij de dichtstbijzijnde dealer. De kosten daarvan vallen (als er geen onvoorziene reparaties nodig zijn) alleszins mee - veel van mijn vorige auto's waren aanzienlijk duurder in onderhoud. Als er al vervanging van onderdelen nodig is (afgezien van banden, remblokken, ruitewissers etc.) denk ik dat het wel duur kan worden. Het in voorraad houden van niet vaalk nodige onderdelen kost uiteraard geld en omdat er maar weinig auto's van dit type rondrijden zijn er doorgaans geen alternatieve onderdeelfabrikanten. Tot nu toe is er echter nog niets gerepareerd.
Tips voor de aanschaf? Eigenlijk niet anders dan voor welke auto dan ook. Let op onderhoudshistorie, sporen van slijtage, eventueel gerepareerde aanrijdingsschade etc. Van de 450h zijn er verschillende uitvoeringen. Mijn favoriete uitvoering is de "luxury line" uitvoering" met als extra de Mark Levinson geluidsinstallatie. De "business" uitvoering is wat karig uitgerust, de "president" uitvoering kent veel extra's waar ik best zonder kan. De F-Sport is ietwat straffer en daardoor minder comfortabel, maar spreekt daardoor een iets andere doelgroep aan. Allemaal zijn ze goed, maar het karakter is enigszins verschillend.
Het aanbod van gebruikte exemplaren is beperkt. Een deel daarvan is in gebruikte vorm geimporteerd. Dat hoeft geen reden te zijn om de auto niet te kopen - een auto die via een dealer met garantie wordt aangeboden met een bekende onderhoudshistorie kan een prima auto zijn. Mijn advies is: probeer zo mogelijk in de verschillende typen een proefrit te maken - het laat je de verschillen ervaren en leert je wat je beslist denkt nodig te hebben en waar je eigenlijk wel zonder kunt. Neem er de tijd voor. Als je geen zilvergrijze met zwarte binnenbekleding wilt, kan het vinden van een geschikt exemplaar lang duren....
Bij een Lexus dealer kun je voor een betrekkelijk laag bedrag een aankoopkeuring laten doen. Dat klinkt een beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt, maar kan toch best wel zinvol zijn. Het geeft toch een indruk van de staat van de auto en of binnen afzienbare tijd mogelijk kostbare reparaties nodig zullen zijn.