Nieuwe Accu GS300

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Sinds vorige week woensdag ben ik de gelukkige eigenaar van een GS300 President uit 2005 met 182k op de teller. Hartstikke blij mee; echter een accu test liet weten dat de accu wel aan vervanging toe is (mogelijk dat dit nog een originele is).

De huidige Accu van Toyota (28800-YZZJD) 12V 70Ah - 620A BCI 630A EN heb ik proberen op te zoeken maar ik tref enkel maar Russische/Oost-Europese websites. Volgens het etiket is de Accu in Tjechie in elkaar gezet wat dit wellicht verklaard.

Weten jullie welk merk en type Accu Toyota re-brand (er even van uit gaan dat zij zelf geen accu's produceren)? Ik heb wel gelezen dat bij het afwijken naar een ander type accu, de systemen van de auto dit niet altijd leuk vinden.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank Stefan, ik zal hen even bellen. Zover ik nu kan concluderen is er een ander model accu voor de 28800 YZZJD in de plaats gekomen.

Zijn er ook nog forumleden die een andere merk accu in hun GS hebben?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Accu bleek nog 80% OK te zijn dus zonde om deze te vervangen. Bij wat frequenter gebruik (en niet de interieur verlichting 1,5 dag laten aanstaan) zou het geen enkel probleem opleveren. Overigens adviseert Toyota Nijkererveen Optifit accu voor de GS300; originele Toyota/Lexus accu komt op 800 euro; Optifit op 1/7 daarvan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb mijn IS250 medio 2013 voorzien van een nieuwe Varta accu, ter vervanging van de originele (2007). En van die Varta is nu alweer ??n cel stuk gegaan (krijg de accu niet meer volledig opgeladen, blijft hangen op pakweg 10.5 V, start er nog wel op, maar "het houdt allemaal niet meer over". Soms valt de auto nu stil tijdens de rit. Niet fijn... Dat was dan de 2e Varta die ik ooit heb aangeschaf en ook meteen mijn laatste. Duitse gerenommeerde prut die nog teren op oude vervlogen roem! Er gaat nu een heuse Japanse accu in (die overigens ook geschikt is voor een GS300). Voor iets meer dan 7 tientjes ben ik dan klaar.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ha! 7 tientjes.

Zelfs als die accu ELK jaar kapot gaat, dan ben je na 12 jaar pas aan de prijs van de originele Lexus accu .... :eek:
Wat is dat met die originele accu..... gebruiken ze goud ipv lood?
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Accu bleek nog 80% OK te zijn dus zonde om deze te vervangen. Bij wat frequenter gebruik (en niet de interieur verlichting 1,5 dag laten aanstaan) zou het geen enkel probleem opleveren. Overigens adviseert Toyota Nijkererveen Optifit accu voor de GS300; originele Toyota/Lexus accu komt op 800 euro; Optifit op 1/7 daarvan.

Wat is "80% OK"?
In mijn geval heeft ??n van de zes cellen sluiting en doet niet meer mee. Procentueel gezien is mijn accu dan nog voor 83% in orde en moet ik er beter mee voor staan dan jij met jouw accu van 80%... Theoretisch...

Ruilen? :trollface:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
de moderne accu's gaan niet meer zo lang mee vw de milieu vriendelijke materialen is mij verteld , de mijne deed 2 weken geleden opeens niets meer , jump start en naar mn werk gereden en de accu gaf 11,8 volt aan , 1 keer de sleutel om en ...nix gelukkig zit er om de hoek een automatrialen shop en die keek hem even na , volgens zijn meeting zat er ruis in en toen zag hij de sticker ....2013 zo zegt ie das oud , ik zeg welnee joh , hij ja joh en belde zijn collega of hij nog zo een accu had (100AH) en ja die lag er nog en verbaast vertelde hij dat hier een V8 staat met een accu van 4 jaar oud en dat blijkt dus oud
1 a 2 jaar schijnen ze nu mee te gaan , of je moet voor een lood accu gaan maar daar zit zoveel toeslag op dat je met een eco accu beter af bent

105 euro voor zo een enorme 100 amp?re accu is toch geen geld :p
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou ik denk dat ik nu aan de beurt ben. Twee weken geleden even een bestemming in de navigatie in proberen te voeren met de wagen alleen in de ACC-stand. Na een paar minuten ging alles uit. Herstarten lukte niet meer, ik kreeg allerlei vreemde meldingen. Tien minuten gewacht (12V accu's kunnen regenereren) en jawel - de auto startte als vanouds. Daags daarna naar de Lexus dealer met de mededeling dat de accu end-of-life was. Die maten de accu door en volgens de meting was er -natuurlijk- geen wolkje aan de lucht. Ik kreeg de mededeling de auto niet meer in ACC-stand in te stellen want dat was niet de bedoeling.

Vandaag de auto afgesponst en toen bleek de achterdeur op een klein kiertje gestaan te hebben. Geen probleem - dat had niet langer dan 10 minuten geduurd. <edit> oh ja ik had ook nog tien minuten gestofzuigd. <> Maar jawel hoor, auto wilde niet meer starten, stuurwiel kwam niet meer naar voren en de meest angstwekkende meldingen rolden over het display. 10 minuten gewacht, misschien herstelt de 12V accu zich weer voldoende om te kunnen starten. Maar nee. Nog steeds een volkomen verwarde Lexus.

De hoogste tijd voor Lexus roadside assistance dus. Dat duurde even ... er zijn nog wachtenden voor u ... en daarna vriendelijk en adequaat geholpen. "Wat is uw kilometerstand?" Om dat te zien moet-ie toch echt even aan ... En hup lopen als een zonnetje weer.

Eindje gereden - gewoon omdat het kan, niet omdat het moet - en onderweg Lexus gebeld. Zorgelijk antwoord: een nieuwe Lexus accu kost 530 euries of iets dergelijks en ze hebben m niet op voorraad. Het is namelijk iets speciaals - levert extra groene amp?res of zo iets. Mooi is dat.

Morgen ga ik naar ze toe. Kunnen ze meteen uitleggen waarom een standaard Boschsch-Accu niet voldoet. We zijn benieuwd.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik rij nog steeds rond met m'n accu van 80% maar heeft mij sinds dien niet meer in de steek gelaten ( op 1 keer na, maar dat was achteraf vermoedelijk de startonderbreking). Mijn andere Lexus ( IS200) heb ik onlangs de accu na (minimaal 7 jaar (aankoop), maar vermoed 9 jaar) moeten vervangen. Na een hoop vergelijken toch maar Toyota opgebeld voor een Optifit accu. Toyota/Lexus origineel os veel te duur (Panasonic accu). Diezelfde bleek dus ook al 7-9 jaar in mijn IS te hebben gestaan. 129 euro moest ik betalen. Enige puntje (wat ik thuis pas opmerkte) was dat de polen aan de verkeerde kant zaten. Maar in de IS was nog voldoende plek om andersom te installeren.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
Even voor Frank een 300 geeft een andere accu als een 450 bij de 450 zit een temperatuursensor welke met enige moeite overgezet kan worden
een accu plaatsen zonder sensor geeft echter wel problemen
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dat van die sensor wist ik. Die sensor zit met een plakker vast op de oude accu en kan met wat duct-tape worden overgezet naar de nieuwe accu.
 

bunkertje

Hoort erbij
17 apr 2012
35
3
0
Ik dacht ook een accu probleem te hebben, tijdens het rijden een rood accu logo bij de tellers, daarna geen stuurbekrachtiging mee daar geen display (is lleen voor sier want touchscreen werkt even niet, maar dat terzijde) daarna ventilatie uit en uiteindelijk motor stop. Bleek na wat speurwerk door specialist de dynamo te zijn. Uiteidelijk 3 diodes stuk op dynamo dus gehel dynamo gereviseerd. Was ff 565 euro maar denk dat ik bij Lexus zelf iets meer kwijt zou zijn geweest.
Accu was nog prima. Als ik die vervang komt een een Exide of Bosch in die hebben een hele goede garantie.

suc6 met gedoe iig
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou ik heb een nieuwe 12V accu. Lexus Zwolle heeft een Fulmen Formula FB704 geplaatst. Capaciteit 70Ah. Geen idee wat het gekost zou hebben want onder Bovag garantie vervangen. Vast geen 550 euries, want op het internet zie ik deze accu voor iets meer dan 100 euro staan.

Heeft iemand ervaringen?

Edit: Ik zie net dat het merk Fulmen door Exide op de markt wordt gebracht.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Over het algemeen lees ik geen bijzonder positieve verhalen over Exide batterijen. De Van Dorst Lexus dealers hebben het mandaat om er Optifit in te zetten. Geen idee wat de Louwman en Van Leussen (o.a. Zwolle) er in donderen. Voor Zwolle blijkbaar een Fulmen, maar toch niet heel chique dat een Bovag-garantie met deze "goedkope" oplossing wordt afgehandeld. Enkel hier op de prijs gelet, wellicht gaat ie als de brandweer en blijft ie het jaren doen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Gelukkig dat het opgelost is, maar ik zou nog steeds wel graag willen weten hoe men bij de eerder genoemde belachelijke prijs van 800 euro komt. Voor dat geld kan die accu maar beter voorzien zijn van platina elektrodes en minimaal 1000 jaar meegaan...

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De kou van afgelopen 1,5 week heeft mijn ?80%?-accu ook een nekschot gegeven. Een week de auto niet gebruikt + neus Vd auto naar de wind toe met -8 vond ie niet leuk. Roadassistance gebeld, die kwamen al met een oplegger. Even zo?n AED op de accu en hij liep meteen (scheelde wel dat het inmiddels 8 graden warmer was en de zon op de motorkap stond). Na het gebruikelijke ritje van een half uur de auto weer neergezet. Dag (en flinke nachtvorst) later wilde hij onder de koude condities weer niet starten. Ik was er aardig klaar mee dus ben ik een accu gaan ophalen bij Toyota. Na vervanging ( waarbij ik er achter kwam dat er een harnas om de accu zit waar blijkbaar ook een temperatuursensor in zit) zag ik dat de vorige accu van december 2015 was, dus die heeft het niet lang volgehouden. Hopen dat deze wel een langer leven is beschoren. De auto stelde zich vanochtend even opnieuw in startte wonderwel beter dan ik met de oude accu ooit gestart heb. Geen diesel-achtig geratel voor 1-2 seconde bijv.