nieuwe audio plaatsen in gs300

rob van l

Nieuw hier
8 nov 2015
22
0
0
zit een standaard radio cassettespeler met wisselaar in mijn gs300 bouwjaar 1999 met het bekende probleem doorlopende lcd.
het geluid is overigens goed.
nu dacht ik laat me eens verwennen en koop een 2din pioneer navi DVD met DAB+ dan ben je weer klaar voor de toekomst.
maar helaas blijkt dit nogal moeilijk te zijn.
de radio inbouwen met het 2din frame enz is geen probleem, echter de aansluiting wel.
de adapter van lexus/Toyota naar iso is fout blijkt dat de gs zo een beetje de enige lexus is die andere pinbezetting heeft.
als je googled op dit topic kom je een hoop ellende tegen.
ik wilde de radio aansluiten op de originele versterker en speakers met subwoofer.
dit blijkt niet mogelijk, kom wel tegen dat de originele spaekers gebruikt worden en dat de sub wegvalt, of dat ze alles vervangen.
maar wil zoveel mogelijk origineel houden ook bij eventuele verkoop van de auto moet het originele spul er weer in kunnen, en niet dat alles verknipt word zoals ik veel zie.
versterker heeft maar 2 ingangen fader en balans worden geregeld via een andere signaal draad
iemand nog tips.
mvg rob
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik denk dat de linkjes die je hebt bezocht het verhaal wel weergeven qua (on)mogelijkheden...
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
De radio is inderdaad een issue...

Dab+ trekt mij ook wel, maar heb me eigenlijk vrij snel verzoent met een niet goed werkend scherm.
Merk alleen echt last als je de code weer in moet toetsen, bv na accu wissel.
Code heb jij erbij?

Hoewel het geluid van de radio acceptabel is, cd klinkt prima, is er wel een gemis door het ontbreken van bv mp3
Helaas heb ik met veel auto spul (nog) mindere geluidservaring; het klinkt vaak te schel of te gemaakt.
Wellicht ben ik te kritisch door dat ik thuis nog een solide buizenversterker gebruik.

Uitbouwen van de oude is een handigheidje, dat zal vast ergens met foto's staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het z? moeilijk is om er een nieuwe in te zetten.
Wel is mij opgevallen dat er in de zelfd? gen GS (veel) verschillende versies audio zijn geleverd, die maar fractioneel verschillen.
Welk type Pioneer wil je inbouwen?
 

Harmen

Hoort erbij
29 okt 2015
34
0
0
No Title

Hallo Rob,

Ik heb ook net een GS300, wilde graag een parrot tussen de radio plaatsen. Daarvoor moest ik ook naar ISO toe.
Hier zijn helaas geen stekkers voor te verkrijgen. heb het bij verschillende audio, toyota en lexusdealers geprobeerd.
Mijn advies is om via ebay oid een andere radio van lexus met dezelfde aansluiting aan te schaffen.
Waarschijnlijk heb je de 5+7 pins aansluiting op de achterzijde?
Zie foto, bovenste stekker
 

Bijlagen

  • photo4503.jpg
    photo4503.jpg
    149,4 KB · Weergaven: 40

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik heb het vorig jaar bij mijn SC gedaan en het is idd veel werk , ISO stekker kan bij het vuil , vanaf je radio alle draden opnieuw trekken , er is geen eenvoudige plug en play optie voor
maar het is de moeite wel waard , heb nu ook DAB + Bluetooth camera enz enz
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uitbouwen van de oude is een handigheidje, dat zal vast ergens met foto's staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het z? moeilijk is om er een nieuwe in te zetten. Wel is mij opgevallen dat er in de zelfd? gen GS (veel) verschillende versies audio zijn geleverd, die maar fractioneel verschillen.
In en uitbouwen is het punt niet, maar de aansluiting van aftermarket HU naar de bestaande versterker. Dat komt dus meestal neer op een bypass van de versterker. Verder heb je nog verschil in de aansluitingen, dus tot 2001 en 2001-2005. Bij de tweede kun je nog een adapter ertussen proppen om MP3 af te spelen, eerdere modellen niet.

Geluidskwaliteit CD is redelijk goed, de radio is behoorlijk donkergekleurd...(als jouw buizenversterker ook zo klinkt :grin: Radio-dofheid kun je oplossen met een hardwaremod of creatief de equalizer gebruiken. Bij tips en tricks alhier staat een mod om er een extra ingang in te solderen.

Maar waar begin je aan....

Trouwens, origineel houden is leuk, maar met de gedateerde HU is niemand blij. Kun je beter investeren en de boel geheel vervangen.
 

rob van l

Nieuw hier
8 nov 2015
22
0
0
wie weet of ik de originele speakers op de nieuwe radio kan laten werken en dan de subwoofer eventueel met aparte versterker of moet het speakerwerk ook nieuw
 

rob van l

Nieuw hier
8 nov 2015
22
0
0
kan ik toch de originele draden gebruiken die zitten bij de originele versterker of niet
mvg rob
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Beste Rob , laat het anders doen door een inbouw bedrijf
of zoek naar de mogelijkheden op diverse fora
succes
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Als je niet veel weet van audio raad ik je aan net als SC400nl om naar een erkend audio instalateur te gaan. Je kan je halve auto omzeephelpen (kortsluitingen weerstands verschil) als je niet of half weet wat je doet. na 6 jaar in de audio te hebben gezeten alsmede DB metingen heb ik al genoeg mensen zien komen een niet meer gaan totdat de sleepwagen er was.
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Daar heb je Multi meters voor. Aftermarket speakers zijn 3-4 ohm in de meeste gevallen.
ik heb nog nooit een lexu​s voor mijn neus gehad voor audio ombouw. Dus kan ook niet vertellen hoeveel ohm ze zijn. of ze parralel of in serie staan aan gesloten.
Dan moet ik dat eerst zien
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Als je niet veel weet van audio raad ik je aan net als SC400nl om naar een erkend audio instalateur te gaan. Je kan je halve auto omzeephelpen (kortsluitingen weerstands verschil) als je niet of half weet wat je doet. na 6 jaar in de audio te hebben gezeten alsmede DB metingen heb ik al genoeg mensen zien komen een niet meer gaan totdat de sleepwagen er was.


precies , koop die mooie double din en laat het inbouwen , als je problemen in de bedrading krijgt ben je verder van huis
fetch?id=130577&d=1408136266&type=medium.jpeg
slopen , aanpassen

fetch?id=130579&d=1408136556&type=medium.jpeg

DAB+ antenne

fetch?id=142754&d=1431025196&type=medium.jpeg
achterbank slopen

fetch?id=142755&d=1431025808&type=medium.jpeg

klaar
fetch?id=130581&d=1408135286&type=medium.jpeg

omdat plaatjes zoveel zeggen
ja de 4 ohm speakers kun je gebruiken maar nu je toch bezig bent vervang die oude dingen meteen even
de rede waarom (ik) de bedrading opnieuw moest trekken is omdat de HU nu niet meer over de lexus versterker gaat , die was nl stuk en rede tot vervanging
zoals gezegd zijn er op clublexus meerdere DIY over Lexus adio upgrade
succes
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
GS heeft overigens Pioneer 2 ohm speakers...

Btw, netjes gedaan SC400 :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

rob van l

Nieuw hier
8 nov 2015
22
0
0
de gs300 en 400 van dit model is zo een beetje de enige met ander schema
heb al een en ander gevonden
vanaf 2001 is er een adapter te koop ofschoon de radios hetzelfde zijn van een 1999 of 2001
optisch tenminste.
originele draden zitten bij versterker die ga ik gebruiken via nieuwe radio die heeft 4x 50 watt
en line uitgang voor subwoofer die moet ik dan maar via een aparte versterker doen
denk dat dat de makkelijkste methode is zonder al te veel te verknippen
mvg rob
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, op die verschillen, qua bouwjaren, had ik je een aantal posts geleden al op gewezen... Voor de rest is het altijd prima om zelf het wiel nog een keer uit te vinden, succes! :thumbsup:
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
precies , koop die mooie double din en laat het inbouwen , als je problemen in de bedrading krijgt ben je verder van huis

slopen , aanpassen



DAB+ antenne


achterbank slopen



klaar


omdat plaatjes zoveel zeggen
ja de 4 ohm speakers kun je gebruiken maar nu je toch bezig bent vervang die oude dingen meteen even
de rede waarom (ik) de bedrading opnieuw moest trekken is omdat de HU nu niet meer over de lexus versterker gaat , die was nl stuk en rede tot vervanging
zoals gezegd zijn er op clublexus meerdere DIY over Lexus adio upgrade
succes

Respect SC400nl 👍🏻