Paniekje
Actief
- 1 sep 2024
- 308
- 237
- 43
Eigenlijk zou je dat zelfs voor het moment van aankoop moeten doen.Als het goed is, kun je in de handleiding inderdaad veel informatie vinden. Bij moderne auto's ontkom je er niet aan - zelfs de meest basale dingen kunnen anders werken dan je in een vorige auto met een aantal handige knoppen kon doen.
Een aantal tips in dit verband:
Als je een nieuwe auto hebt besteld maar deze is nog niet geleverd: vraag de garage al reeds om een (leen)gebruiksaanwijzing in boekvorm. Die biedt je dan al een aantal uren leesvoer - en het zal ook niet allemaal meteen duidelijk zijn.
Verschaf je daarnaast de handleiding via de dealerwebsite - het is zeker denkbaar dat het pdf document een vollediger inhoud/groter aantal pagina's heeft dan het boekje.
Blader beide door rustig zittend in de woonkamer met een sigaar en een goed glas. Stel vast wat je eigenlijk in ieder geval zou moeten weten en lees dat nog eens aandachtig door. De handleiding kan soms tamelijk cryptisch zijn. Het onder genoeglijke omstandigheden gedurende enkele uren kennis nemen van alle nieuwe mogelijkheden van je bolide zijn nuttig bestede uren....
Al bladerend zul je een aantal dingen tegenkomen die je opvallen - soms omdat je ze niet had verwacht, soms omdat ze onduidelijk beschreven staan. Autohandleidingen blinken uit in het vermelden van allerlei aanwezige mogelijkheden, maar vermelden maar in zeer beperkte mate waarom je onder welke omstandigheden een bepaalde oplossing zou moeten kiezen. Noteer die en laat je bij aflevering uitleggen welke zaken je nog niet begrijpt en waarvan de kennis bij je eertse rit naar huis al wel nodig zou kunnen hebben. Bij moderne auto's is het bedienen van bijvoorbeeld ventilatiemogelijkheden en het ontwasemen van spiegels en achteruit soms bepaald onlogisch.
Als je vorige auto ook een Lexus was, zal veel hetzelfde werken. Als je vorige auto van een ander merk was, zal gewenning aan Japanse ergonomie wat tijd kunnen vergen. Uiteindelijk komt het wel goed en werkt het naar behoren. Aan de door autojournalisten zo verguisde "muis" kun je best wennen en dan blijkt het best een handige oplossing. Maar zo simpel als de bediening was in een kever of een eend is het bij lang niet meer![]()
Het ding smoelt goed, is ongeveer wat mij echt aanspreekt , maar .........
Zijn het de opties en manieren van instellen die ik wens, of vind ik dit veel te complex of te gering ?