Nieuwe Lexus IS300 Sportcross eigenaar

Regularcarguy

Nieuw hier
8 jun 2025
16
29
13
Dag iedereen,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Lexus IS300 Sportcross 2001. Ik ben bezig met het importeren van deze (oorspronkelijk Duitse) Nederlandse wagen naar België.

Voor mijn weekendje Den Haag ben ik deze prachtwagen tegengekomen online. Deze stond net online. Aangezien ik al langer aan het kijken was naar eentje, besloot ik om toch een kijke te gaan nemen. Ter plaatse een testritje gemaakt. Ik was onmiddelijk overtuigd en besloot de auto aan te kopen.

Het proces duurt wat langer aangezien de auto op verlagingsveren staat (ziet er mooi uit) en de Belgische keuring kan daar soms wat moeilijk over doen. Spijtig genoeg zijn de originele veren echter een zeldzaampje om te vinden, dus probeer ik andere oplossingen aan te wenden.

Hier en daar al wat onderdelen vervangen (Batterij, Spiegel rechts, Filters etc.).

Ik hoop hem snel rijklaar te maken voor de zomervakantie en zou graag genieten van wat meetings in de toekomst.
20250325_203859(1).jpg
20250325_203917(1).jpg

Welkom! Redelijk zeldzaam zo'n Sportcross. Jammer dat er niet meer stations van Lexus zijn.

Wellicht zien we je bij de forum-meeting op 7 september? 🤗

• Leuk
Waarderingen: Regularcarguy
Welkom! Redelijk zeldzaam zo'n Sportcross. Jammer dat er niet meer stations van Lexus zijn.

Wellicht zien we je bij de forum-meeting op 7 september? 🤗
Bedankt! Ik heb het reeds gelezen op het forum hier. Er staat momenteel een gaatje in de agenda, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen, daar ik mijn uurrooster nog niet heb van het werk 😁. Interesse is er zeker wel!

Wij hebben een zwarte sportcross gehad, maar dan een IS200, zo'n IS300 is wel een begeerlijk ding.
Mooie bak, veel plezier ermee.

• Leuk
Prachtig! Het mooie van een SportCross is dat het ook echt wel sporty rijdt, zeker de 300, ondanks dat het een stationwagon is. Hopelijk snel de weg op om te gaan genieten.

• Leuk
Dag iedereen,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Lexus IS300 Sportcross 2001. Ik ben bezig met het importeren van deze (oorspronkelijk Duitse) Nederlandse wagen naar België.

Voor mijn weekendje Den Haag ben ik deze prachtwagen tegengekomen online. Deze stond net online. Aangezien ik al langer aan het kijken was naar eentje, besloot ik om toch een kijke te gaan nemen. Ter plaatse een testritje gemaakt. Ik was onmiddelijk overtuigd en besloot de auto aan te kopen.

Het proces duurt wat langer aangezien de auto op verlagingsveren staat (ziet er mooi uit) en de Belgische keuring kan daar soms wat moeilijk over doen. Spijtig genoeg zijn de originele veren echter een zeldzaampje om te vinden, dus probeer ik andere oplossingen aan te wenden.

Hier en daar al wat onderdelen vervangen (Batterij, Spiegel rechts, Filters etc.).

Ik hoop hem snel rijklaar te maken voor de zomervakantie en zou graag genieten van wat meetings in de toekomst.
Bekijk bijlage 183626Bekijk bijlage 183627
Nice… een nieuwe Sportcross eigenaar. Ze worden zeldzaam. Ze rijden subliem en Dashboard is nog steeds een van de mooiste ooit gemaakt, toch…
Heb er ook eentje naast mijn IS F.
Een blauwe Sportcross zou beter passen 😅

Probeer eens CBS Racing of van Deijne in Volkel, daar stond laatst een IS200 Sportcross en een sedan. Weet niet of veren hetzelfde zijn…

Bijlagen

• IMG_6309.jpeg
    IMG_6309.jpeg
    4 MB · Weergaven: 31
Wauwie, wat een mooi wagenpark 😍 Het grijs staat wel erg mooi hoor! Inmiddels heb ik de correcte veren. Die van de sedan zijn vanachter net iets te kort. De auto rijdt zalig! Ik heb ook een DS3 Performance, dus het rijcomfort ligt al standaard vrij laag als stafmaat 😅. Enkel het dashboard zou ik moeten veranderen of behandelen, wegens sticky dash.

• Leuk
Waarderingen: Paulus ISF
Dankdank… Het grijze kleurtje staat zekers erg mooi bij een Sportcross.
Naast rotte dorpels is sticky dash een vaak voorkomend probleem bij de 2001-2005 IS modellen. Op youtube veel video’s om dash te fixen. Wel een rot klusje. Een mooie 2e hands vinden zal lastig zijn. De Sportcross netjes maken en houden is zeker de moeite waard. Er zijn in Nederland maar 53 geregistreerde IS 300 Sportcross waarvan 6 geen apk en verzekerd. Er eentje tegen komen of de weg is bijzonder. De IS F, ook vrij zeldzaam, rijden er meer van rond 😅.
Veel rijplezier, geniet ervan…

• Leuk
Dat soort grijs is ook niet zo'n standaardkleur dat je ziet. Heb je hem al lang? De dorpels zijn gefixt door de vorige eigenaar, maar het dashboard niet. Ik zal eens goed moeten zoeken 😄. Ik denk dat je inmiddels al eentje mag schrappen uit de lijst, aangezien ik deze uit Nederland heb gehaald 😁. Ooit maar eentje zien rijden in België. De IS-F is echt een unicorn hier in België. De laatste die ik heb gezien op straat was jaren geleden in Maastricht en recent op een autoshow op de Nurburgring. In het blauw is ie machtig! Alvast bedankt, zal ik doen 😎

Dat soort grijs is ook niet zo'n standaardkleur dat je ziet. Heb je hem al lang? De dorpels zijn gefixt door de vorige eigenaar, maar het dashboard niet. Ik zal eens goed moeten zoeken 😄. Ik denk dat je inmiddels al eentje mag schrappen uit de lijst, aangezien ik deze uit Nederland heb gehaald 😁. Ooit maar eentje zien rijden in België. De IS-F is echt een unicorn hier in België. De laatste die ik heb gezien op straat was jaren geleden in Maastricht en recent op een autoshow op de Nurburgring. In het blauw is ie machtig! Alvast bedankt, zal ik doen 😎
Enkel de Facelift heeft last van sticky dashboard toch? Mijn IS200 sedan pre-facelift heeft er geen last van in ieder geval. Volgens mij zijn de dashboards ansich (montagepunten, maten, orientatie) niet veranderd en zou je voor een donor moeten gaan kijken (kan zelfs een sedan zijn denk ik). Je komt ze op Marktplaats nog wel eens tegen.

• Leuk
Enkel de Facelift heeft last van sticky dashboard toch? Mijn IS200 sedan pre-facelift heeft er geen last van in ieder geval. Volgens mij zijn de dashboards ansich (montagepunten, maten, orientatie) niet veranderd en zou je voor een donor moeten gaan kijken (kan zelfs een sedan zijn denk ik). Je komt ze op Marktplaats nog wel eens tegen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Soms lees ik dat de Gen I en II er last van hebben. Ik kan mooi mijn vinger door het dashboard duwen als play-doh bij warmere temperaturen, dus lijkt me wel 😂. Ik ben nog wat rond aan het kijken. Normaal komt het overeen inderdaad. Op wat instructiefilmpjes heb ik ook gezien dat ze met suede laten bekleden, ziet er ook niet slecht uit.

• Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
De mijne is nog steeds hard en strak. Best wel knap nu de auto richting de 26 jaar gaat. Het Alcantara in de deurpanelen is al meer verkleurd door UV, dashboard lijkt daar weinig last van te hebben. Nu netjes op z’n plaats wil natuurlijk iet zeggen dat bij evt demontage de boel bros is geworden en klipjes zijn afgebroken. Idd nieuw bekleden (laagje eroverheen) een goed alternatief. Je hebt volgens mij geen last van gekke vouwen etc. Mooi strak richting de ruit wordt meer een uitdaging (als ik de tint-wrap van de achterruit op m’n GS even als voorbeeld kan nemen).

• Leuk