nieuwe Lexus LBX rijder

Re-Lexus

Nieuw hier
16 apr 2026
3
10
3
Goedendag.
Ik stel me graag voor: Ik ben Ivo, kom uit Westervoort (onder Arnhem) en sinds vorige week eigenaar van een Lexus LBX (bj 2024, manhattan grijs, Relax uitvoering, begin dit jaar geimporteerd uit Belgie, gekocht in Limburg).
Het is mijn 1e Lexus, en na 5 dagen in bezit was de 12 V accu vanmorgen leeg. Via Lexus assist kwam de ANWB, die de accu een boost gaf, waardoor ik weer kon starten.
Overigens best lastig als de accu leeg is om de achterklep de openen waar mijn gisteren aangeschafte accu booster inlag. Maar daar krijg ik vast nog wel tips over hier :-)
Na accuboost van de ANWB direct naar Lexus dealer in Arnhem gereden. Daar auto aangemeld voor toekomstig onderhoud, én de accu laten doormeten.
Accu bleek ondermaats te presteren en is direct onder garantie vervangen door een nieuwe (volgens de dealer een nieuwere/zwaardere acuu van 43 Amp)
Accuproblemen waren mij al bekend voordat ik besloot tot aankoop van een LBX (vandaar dat ik gisteren een accubooster heb aangeschaft en in de kofferbak heb gelegd), maar dat het zo snel mis zou gaan, had ik niet op gerekend. Hoop dat hiermee alle problemen zijn opgelost, en dat ik veel plezier van mijn LBX zal hebben.
Verder hoop ik op dit forum nuttige tips en trucs te vinden, en een beetje gezezelligheid en positiviteit in de "Lexus familie".
Groet,
Ivo

Welkom Ivo,

Er zijn een aantal medeforrumers in het bezit van een LBX, wellicht kunnen jullie ervaringen uitwisselen.

Veel plezier gewenst van de luxe reismobiel.

Mss handig om een accu monitor te installeren. Een Intact of bm6 . Dan kun je via bluetooth in de gaten houden of de accu spanning te laag wordt en tijdig ingrijpen. ( ritje maken) En als je de ruimte hebt en de auto niet al te vaak gebruikt, is een druppellader ook handig .

Welkom, en tsja de accu... Daar heb ik ook ruzie mee. Wel heb ik ma een grotere accu en updates, naar het lijkt, minder problemen.

Ik las al over mensen die een accu booster hadden. Ik dacht dez niet nodig te hebben, maar helaas toch wel. Zowel de UX als de RX geeft hem afgelopen winter nodig gehad. De RX na de accu wissel overigens niet meer.

Iig heel veel rijplezier!

Toch wel een dingetje die accu's. Ik heb er zelf nog geen last mee gehad, heb een booster thuis liggen maar ik durf het niet aan om bij vakanties de Lexus op Schiphol te parkeren en bij terugkomst te ontdekken dat hij niet wil starten. Of erger nog, dat de valet er achter komt dat de accu leeg is. Geen idee of die hier iets mee kunnen of dat je dan zelf naar de valet parkeerplaats mag om het op te (laten) lossen.
Dus nemen we altijd maar de auto van mijn vrouw...

Vorige week vrijdag ook de booster aan de accu moeten hangen. Auto stond thuis in mijn garage en toen ik wou vertrekken wou hij niet meer starten, begonnen de dagrijlichten te flikkeren enz. Nooit eerder problemen mee gehad. Gelukkig kon ik er makkelijk in om de motorkap te openen. De booster eraan gehangen en startte onmiddellijk. Toeval wou dat ik eergisteren een afspraak bij de dealer had voor onderhoud 45000km. Heb hen het euvel gemeld, ze hebben de accu nagemeten en op zich was die nog oké maar omdat de garantie op de accu na 3 jaar blijkbaar vervalt en dit voor mij binnen 2 weken het geval is werd het ding zonder problemen onder garantie vervangen. Vind ik wel een mooi gebaar van de dealer

Iedereen dank voor de tips en adviezen. Ik ga de komende tijd ondervinden of de accu (lees starten) het goed blijft doen.
Ik ben heel benieuwd of er LBX rijders zijn die het afgelopen jaar GEEN problemen met de 12V accu hebben gehad. Zou goed zijn voor mijn vertrouwen :-).
Ben benieuwd naar die positieve verhalen!

Iedereen dank voor de tips en adviezen. Ik ga de komende tijd ondervinden of de accu (lees starten) het goed blijft doen.
Ik ben heel benieuwd of er LBX rijders zijn die het afgelopen jaar GEEN problemen met de 12V accu hebben gehad. Zou goed zijn voor mijn vertrouwen :-).
Ben benieuwd naar die positieve verhalen!
Kun je aangeven hoe vaak je de LBX pakt per week en welke afstanden je dan rijdt? Het is hier eerder vermeld, het is voor een groot deel afhankelijk van het gebruik en de mate van stilstand van de auto. Dat geldt voor (bijna) elke Hybride Toyota/Lexus.

Als je bv. gemiddeld 1x per week de LBX pakt voor een korte rit (< 10km), dan krijg je gegarrandeerd een 12 volt accu probleem. Als je meerdere keren per week wat langere stukken rijdt (> 25 km) is die kans veel kleiner en dan kan 2 weken stilstand ook geen kwaad.

Lexus heeft nu eenmaal een conservatieve laadcurve voor de 12v accu in de Ready stand. Dat is hier ook eerder vermeld, het is een bewust ontwerp waarbij het laad algoritme de accu nooit 100% vol laadt om de levensduur te verlengen.

Zelf hang ik mijn LS 600h met 68 Ah Panasonic 12 volt accu wekelijks voor 24 uur aan mijn Noco Genius acculader (op AGM stand) omdat ik nu met pensioen ben en minder rij. Kom ik nooit voor verassingen te staan. Ik snap wel dat niet iedereen een garage heeft waardoor dat niet altijd even makkelijk is.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan