Nieuwe Lexus RZ 500e wel of niet laten glascoaten?

Bobusa

Stamgast
12 okt 2008
1.434
1.415
113
Beste Lexus liefhebbers, wellicht hebben jullie al in mijn RZ draadje gelezen dat de dealer in Zwolle een 2 laags glascoating aanbied van Labocosmetica á € 1250,- met een opgegeven levensduur van 6 jaar/90.000KM.

Maar aangezien Lexus in de handleiding aangeeft "Gebruik geen was met schuurmiddelen” twijfel of ik dit moet laten doen. Is hier iemand met kennis daarover? Is nieuwe lak niet te gevoelig? Heeft de detailer wel ervaring met kras herstellende lak van Lexus?

De detailer zelf zegt: "de glascoating nog steeds toegevoegde waarde kan hebben. Echter, zal hij nog steeds een beetje moeten polijsten" - dus dat is bij mij een teken dat hij niet weet wat die coating van Lexus inhoudt.

1778505577084.gif

*1 : CFRP-delen hebben geen zelfherstellende coating.

Ik houd mijn auto's al jaren zelf mooi met Meguiar’s producten. Ik vind het ook niet erg om zelf te doen en zo zie je zelf ook beter wat de algehele staat van de auto is. Daarbij zijn de prijzen om het te laten doen in NL door de hoge arbeidsloonkosten ook niet in verhouding tot wat het oplevert. Het laten doen is niet per definitie beter.

De mijne heeft ook zelfherstellende (premium) lak, deze gaat idd 5 tot 8 jaar mee, de mijne is nu 8 jaar en het lijkt nog steeds een beetje te werken, swirls van de wasstraat verdwijnen nog steeds. Oftewel niet doen, pas nadat de zelfherstellende lak het niet meer goed doet kun je zoiets overwegen.
(Mijn 5 cent)

De mijne heeft ook zelfherstellende (premium) lak, deze gaat idd 5 tot 8 jaar mee, de mijne is nu 8 jaar en het lijkt nog steeds een beetje te werken, swirls van de wasstraat verdwijnen nog steeds. Oftewel niet doen, pas nadat de zelfherstellende lak het niet meer goed doet kun je zoiets overwegen.
(Mijn 5 cent)
Eensch. Zolang die zelfherstellende lak z'n ding doet hoeft er niks extra's op.
Dan kan je over een jaartje of 8 (10?) alsnog de hele voiture laten behandelen.

Ik snap dat je (erg) zuinig op je nieuwe bolide gaat zijn (en terecht!) maar ik vind dit persoonlijk wat overkill.
Maar hé, 't is jouw geld :trollface:

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Beste Lexus liefhebbers, wellicht hebben jullie al in mijn RZ draadje gelezen dat de dealer in Zwolle een 2 laags glascoating aanbied van Labocosmetica á € 1250,- met een opgegeven levensduur van 6 jaar/90.000KM.

Maar aangezien Lexus in de handleiding aangeeft "Gebruik geen was met schuurmiddelen” twijfel of ik dit moet laten doen. Is hier iemand met kennis daarover? Is nieuwe lak niet te gevoelig? Heeft de detailer wel ervaring met kras herstellende lak van Lexus?

De detailer zelf zegt: "de glascoating nog steeds toegevoegde waarde kan hebben. Echter, zal hij nog steeds een beetje moeten polijsten" - dus dat is bij mij een teken dat hij niet weet wat die coating van Lexus inhoudt.

Bekijk bijlage 185847
*1 : CFRP-delen hebben geen zelfherstellende coating.

Ik heb destijds bij aankoop van een gebruikte GS deze laten coaten door een detailingbedrijf. De aanleiding was destijds dat de lak van de auto, na een 6 jarig verblijf in Zuid-Frankrijk, enigszins dof was geworden als gevolg van het daar wat zonniger klimaat.

De behandeling was als volgt: auto zorgvuldig wassen, daarna op diverse plaatsen de laagdikte meten , vervolgens polijsten en daarna de coating aanbrengen met een product van Brila. Bij het meten van de dikte van de laklaag merkte degene die de behandeling uitvoerde op dat de laklaag duidelijk aanzienlijk dikker was dan bij andere merken en bij zijn weten alleen door de laagdikte bij Porsche werd overtroffen. Het resultaat was uiteindelijk zeer goed en is, na 7 jaar, nog steeds zeer goed. In die 7 jaar heeft de auto eigenlijk altijd binnen gestaan en slechts ongeveer 50000 km afgelegd.

De carosseriebehandeling kostte destijds ca 650 Euro, gezien het ermee gepaard gaande aantal uren niet een exorbitant bedrag, al is het wel veel geld.

Mijn ervaring is dus dat een dergelijke behandeling zinvol kan zijn om de auto zichtbaar in goede staat te houden. Iedere keer dat ik de wagen parkeer op een parking bij een supermarkt of een wegrestaurant valt me opnieuw op dat de auto er als een van de beste bijstaat, ook als inmiddels dertienjarige. Dat is een compliment voor zowel de oorspronkelijke lakkwaliteit, voor de coating en voor het bij aanbrengen ingezette vakmanschap. Na 7 jaar zie ik nog geen enkele reden voor herhaling - de op de behandeling gegeven garantie (6 jaar) blijkt te worden waargemaakt.

Gezien de inzet volstaat het wassen van ruwweg 5x per jaar. Wat mogelijk wel invloed heeft is dat de auto niet te veel aan zonlicht wordt blootgesteld - door UV- aantasting zal de coatinglaag waarschijnlijk sneller zijn werking verliezen.

Ik ben er dus zeer tevreden over - het is een prijzige behandeling die gezien effectiviteit, levensduur en de er aan bestede tijd toch te rechtvaardigen is als je de auto voldoende lang denkt te houden.

Top jongens, dank je wel! Duidelijke reacties, ik laat de glascoating achterwege. Dit bevestigd ook mijn vermoeden.

Geen idee hoe dik die zelfherstellende coating is maar dit is wat CoPilot zegt:

Kort antwoord: Lexus gebruikt in Europa een self‑healing clear coat die werkt via een elastisch, warmte‑reactief polymeer in de blanke lak. De laag is dun (orde van micrometers), gevoelig voor schurende behandelingen en moet vooral niet gepolijst worden tenzij absoluut noodzakelijk. De beste behandeling is: voorzichtig wassen, geen abrasieve producten, en zonwarmte of warme omgeving laten helpen bij het herstel.

Hieronder vind je een volledig, technisch onderbouwd overzicht op basis van beschikbare bronnen.

🔍 Wat er bekend is over de Lexus self‑healing clear coat

Wat het is​

Lexus gebruikt een speciale blanke lak met een polymeerstructuur die bij warmte kan vloeien en zo lichte krasjes kan herstellen. Dit gebeurt door zonnewarmte of kunstmatige warmte (zoals warmtelampen).
kevinsautos.com

Hoe het werkt​

• De toplaag bevat een warmte‑geactiveerd polymeer.
  • Bij lichte krassen die niet door de toplaag heen gaan, vloeit het polymeer langzaam terug.
  • De werking neemt na enkele jaren af doordat de moleculaire structuur harder wordt.
    Lexus Owners Club

📏 Hoe dik is de coating?​

Lexus publiceert géén officiële technische datasheet met exacte micrometerwaarden.
Op basis van:
  • algemene OEM‑clearcoat‑specificaties (typisch 30–50 μm voor de hele blanke laklaag),
  • en het feit dat de self‑healing functionaliteit in de bovenste micrometers zit (zoals bij vergelijkbare Toyota‑technologie),
kun je aannemen dat de functionele self‑healing laag enkele micrometers dik is.
Dit wordt niet expliciet bevestigd in de gevonden bronnen — het is een technische inferentie.

Wat wél bevestigd is:
  • De laag is zacht en daardoor gevoelig voor swirls bij onzorgvuldig wassen.
    ahgautoservice.com
  • Polijsten verwijdert een deel van deze dunne toplaag, waardoor het zelfherstellend vermogen afneemt.

🧽 Hoe kun je de lak het beste behandelen?​

• Polijsten = schuren → je verwijdert de self‑healing laag.
  • Lexus‑eigenaars en detailers melden dat zelfs lichte polijstbeurten het herstelvermogen verminderen.
    Lexus Owners Club
  • Gebruik een two‑bucket wash, zachte microvezelwashandschoen en pH‑neutrale shampoo.
  • Droog met een zachte microvezeldoek zonder druk (de lak is zacht).
    ahgautoservice.com
  • Geen schurende waxen, geen compounds, geen “pre‑polish” producten.
  • Gebruik alleen niet‑schurende sealants of coatings.
  • Zonnewarmte kan lichte krasjes laten verdwijnen.
  • Sommige dealers gebruiken warmtelampen om het proces te versnellen.
    Lexus Owners Club

De self‑healing clear coat is géén keramische coating.
Je kunt veilig extra bescherming toevoegen, zolang er niet gepolijst wordt:

• Niet‑abrasieve sealant (3–6 maanden bescherming).
    ahgautoservice.com
  • Keramische coating kan, mits de detailer niet polijst of alleen een ultra‑fijne finishing‑polish gebruikt (en ervaring heeft met Lexus‑lak).
  • PPF (Paint Protection Film) is de beste bescherming tegen steenslag en krassen, maar verandert niets aan de self‑healing lak zelf.

🧪 Hoe lang werkt de self‑healing functie?​

• Volgens gebruikerservaringen werkt de zelfherstellende functie ongeveer 5 jaar, waarna de toplaag harder wordt en minder vloeit.
    Lexus Owners Club

📌 Praktische richtlijnen voor jouw Lexus RZ 500e​

Voor een nieuwe Lexus met self‑healing clear coat:

✔ Niet laten polijsten bij aflevering​

Tenzij er zichtbare fabrieksfouten zijn.

✔ Wassen met maximale voorzichtigheid​

Zachte materialen, geen druk.

✔ Extra bescherming: ja​

Sealant of coating zonder polijsten.

✔ Warmte gebruiken​

Af en toe in de zon zetten helpt lichte swirls herstellen.

✔ PPF overwegen​

Vooral op bumper, motorkap en spiegels.

Wat Copilot zegt, klopt wat mij betreft wel aangezien hij bestaande bronnen gebruikt.

Ik denk dat ik gewoon voorzichtig ga wassen en misschien een paar lagen Autoglym Rapid Ceramic Spray elk half jaar.

PS. iemand ervaring met PPF (Paint Protection Film)?

Mocht de lak er goed uitzien…..lekker zo laten.
Wat je wel zou kunnen overwegen is om ppf folie aan te laten brengen.
Een labocosmetica coating is inderdaad duur. Werkt goed maar wil zeker niet zeggen dat die geen onderhoud nodig heeft.
Als je de wagen laat polijsten haal je de beschermlaag eraf en zal er dus weer een laag aangebracht moeten worden. Duur idd maar ook een hoop, secuur, werk.
Ik zou het lekker zo laten, polijsten en coating aanbrengen kan altijd nog en er is ook niks mis met de ouderwetse wax. Een coating is alleen harder, je hebt natuurlijk verschillen, en beschermen beter tegen vogelpoep e.d.

• Leuk
Wat ik wel een meerwaarde zou vinden is dat je de velgen in de coating laat zetten. Scheelt een hoop schoonmaken en remstof krijgt geen kans. Al is dat bij elektrische auto’s al wel minder als normaal.

• Leuk
Bedankt voor de tips Stefan, en ja, PPF folie is en optie maar aangezien ik altijd voldoende afstand van mijn voorganger houd heb ik veel minder last van steenslag. En de velgen zal wel goed gaan, die was ik meestal apart wat vaker en ik ga voor de 18" ipv de 20", die zijn voor een groot deel zwart dus remstof valt dan ook minder op.

• Leuk
Waarderingen: Stefan O
Praktijkervaring spreekt voor mij ‘t meest. De dealer en detailer zitten er met een eigen belang in om geld te verdienen. Of de dealer er veel aan verdiend is niet duidelijk. Dus kort gezegd: wat @Higgie zegt lijkt mij meer dan 2ct’s waard.

• Leuk