Nieuwe series 1 Crown Majesta rijder

TCD

Hoort erbij
3 mei 2011
41
0
0
Aangezien er geen aparte forum bestaat voor de Toyota Crown Majesta heb ik dit forum maar uitgekozen om me voor te stellen. Temeer, omdat de Crown hetzelfde platform heeft als de Lexus GS300. Dus toch een beetje gelieerd aan Lexus :).

Over mezelf: ik ben Christian Jansen, 35 jaar oud en woonachtig en werkzaam in Zwolle. Naast de onlangs aangeschafte Crown Majesta uit 1992 (series 1) ben ik in het bezit van een Nissan 200SX CA18DET (uiteraard niet standaard meer).

De Crown Majesta ben ik vorige week bij toeval tegen het lijf gelopen op Internet. Alleen de prijs al was voor mij een reden om de auto te kopen. Het betreft een pearl white metallic bolide met alle opties (geen 4 wheel steering, waarvan er begrijp ik ook modellen bestaan). Er zijn uiteraard ook wat minpuntjes:

- lakschade linksachter boven de tankdop (ter grootte van een halve meter
ongeveer). Je ziet de grondlaag al. Heeft wel aandacht nodig.

- binnenverlichting voor (dak) werkt niet aan beide kanten. Ws. een kapot lampje I guess.

- binnenverlichting linksachter werkt niet. Zal ook wel een kapot lampje zijn

- head up display (hud) geeft een foutmelding (geel driehoekje). De snelheid
wijkt af van de snelheid op het digitale dashboard. Wellicht instelling?!?!

- de radio werkt niet. Het is een af-fabriek ingebouwde radio, dus dat wordt
?f fixen ?f - indien echt stuk - zoeken naar een ander exemplaar (lastig lastig).
De vorige eigenaar zei dat er een dubbel din radio in past.

- de bestuurdersstoel heeft na bijna 20 jaar zijn beste tijd wel gehad. De stoel
heeft niet meer de kwaliteit van de passagiersstoel. Desondanks zit je er nog
lekker in. De vorige eigenaar was ook een beetje aan de zware kant eerlijk gezegd.

- een scharniertje van het middenpaneel - waar je spullen in op kunt ruimen - is
lam. Merk je verder niets van tijdens het rijden.

De auto rijdt verder heerlijk. Cruise control aan bij 120 en je zoeft over de weg. De motor klinkt prima zonder ratels oid. De distributieriem is zo'n 10.000 km geleden vervangen, dus daar heb ik voorlopig geen omkijken naar.
Remmen voor zijn vervangen, evenals banden rondom (prima profiel). De pneumatic suspension werkt ook naar behoren. Er zit zelfs een sportstand op :).

Volgens de vorige eigenaar is dit de enige in Europa rijdende Majesta. Of dit idd zo is, weet ik niet, maar ik heb tot vorige week nog n??it van deze auto gehoord, laat staan gezien.

Aangezien de auto nogal vies is, wacht ik ff met het plaatsen van foto's. Deze volgen dus binnenkort.

Ik heb gelijk al wel een vraag over deze auto; de radio. is hier iemand bekend met dit model en heeft iemand een adres of site oid waar ik autoradio's kan vinden voor deze auto? Stel dat de radio echt niet meer te redden is, waar kan ik dan terecht voor een 2e handse?
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Welkom hier. Wat een prachtige bak is de Crown Majesta joh. Heb je foto's? En veel plezier hier natuurlijk ;)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat is wel heel apart! :) Kom naar de meeting op 28 mei :) dan kan je mooi de auto showen!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
welkom hier! Iemand zal je vragen vast wel kunnen beantwoorden, ik kan het niet... ben benieuwd naar de foto's!
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Welkom met de Majesta, :rulez:

Hieronder een opsomming van de geleverde majestas van 1992 vanaf oktober , dan kun je ff kijken welke je precies hebt.
Je hebt gelijk dat er een 4ws model was, heb je een 8 of 6 cilinder?

Spec.
Body type Drive Trans Fuel cc Engine model Frame
1. C type i-Four active 4WS equipped car Hardtop 4WD AT Gasoline 3968 1UZ-FE E-UZS145-ATPZK
2. C type electro multiple vision equipped car Hardtop FR AT Gasoline 3968 1UZ-FE E-UZS141-ATPZK
3. C type i-Four Hardtop 4WD AT Gasoline 3968 1UZ-FE E-UZS143-ATPZK
4. C type Hardtop FR AT Gasoline 3968 1UZ-FE E-UZS141-ATPZK
5. B type Hardtop FR AT Gasoline 2997 2JZ-GE E-JZS149-ATPVF
6. C type S Hardtop FR AT Gasoline 3968 1UZ-FE E-UZS141-ATPZK(S)
7. A type Hardtop FR AT Gasoline 2997 2JZ-GE E-JZS149-ATPQF
8. A type S Hardtop FR AT Gasoline 2997 2JZ-GE E-JZS147-ATPQF

Het is toch niet de onderstaande Majesta ??? Denk het wel. majes1.jpg
 

Bijlagen

  • majes2.jpg
    majes2.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 27

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
niks is van ct200h te schuilen als het om Toyota/Lexus gaat.. die speurneus :D
 

TCD

Hoort erbij
3 mei 2011
41
0
0
@CT200H: het is exact dezelfde kleur en type auto. Welk model het uit het rijtje is.........er zit een 3.0 zescilinder-in-lijn in. Dus het is model 5, 7 of 8, haha.

-edit-
Het IS dezelfde auto trouwens zie ik nu, haha. Waar heb je die foto vandaan als ik vragen mag?
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Een stukje geschiedenisles over de Crown Majesta,

De eerste Toyota Crown Majesta werd ge?ntroduceerd in Japan als een 4-deurs hardtop oktober 1991. Hij leek erg op zijn kleine en grote broers, de Toyota Crown en de grotere Toyota Celsior (Lexis LS400) en dat was een sedan die verscheen in 1989. Op de Toyota Crown Majesta was een trim-niveau variant die gelijk was aan de Toyota Crown-serie, genaamd de Crown Royal Saloon G. De Majesta was een ultra-luxe variant van de Toyota Crown en is iets breder en zwaarder, er waren 2 motorkeuzes, de 3,0 L 2JZ-GE-motor geleend van de Toyota Aristo (Lexus GS gen 2), Toyota Supra en Toyota Soarer (Lexus SC )die 226 pk (169 kW; 229 PS) produceerde. De aangeboden tweede motor was de 4.0L 1UZ-FE gedeeld met de Celsior (Lexus LS400). Deze motor is opvallend stil en soepel en geschikt voor de comfortabele en luxueuze status van de Crown Majesta's. De 4,0 L motor had 256 pk (191 kW; 260 pk). In 1992 werd vierwielbesturing aangeboden in overeenstemming met de vier wheel drive systeem, genaamd 4WDi-Four. Dit versterkte de omgang met de auto en gaf verhoogde tractie en grip in natte en ijzige omstandigheden. De Toyota Crown Majesta was zijn tijd zeer ver vooruit. Het had de mogelijkheden van een GPS-navigatiesysteem, elektrische stuurbekrachtiging, vierwiel besturing, en een head-up display dat de belangrijkste informatie over de binnenkant van de voorruit projecteerde boven het instrumentenpaneel. De prijzen voor de Crown Majesta begon op USD 32.100 dollar voor de laagste spec 3.0A model en steeg tot USD 51.000 dollar voor de V8 met vier wielbesturing. Er was ook een optie voor elektrische voorstoelen en de achterbank en verwarmde voorstoelen en de achterbank. De Crown Majesta is de eerste Toyota die werd uitgerust met Vehicle Stability Control.

Tot zover de geschiedenisles, dus eigenlijk de voorloper van Lexus. :rulez:
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
TCD zei:
@CT200H: het is exact dezelfde kleur en type auto. Welk model het uit het rijtje is.........er zit een 3.0 zescilinder-in-lijn in. Dus het is model 5, 7 of 8, haha.

-edit-
Het IS dezelfde auto trouwens zie ik nu, haha. Waar heb je die foto vandaan als ik vragen mag?


Je hebt Lexus idioten of niet (zoals diversen op dit forum), en ja dan is de kennis aanwezig wat er rond rijdt in NL.

dit forum bulkt van de kennis :D :D :D
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Van harte Welkom op dit prachtige Lexus forum, of jah. Nu eigenlijk ook een klein beetje toyota forum.

Ondanks de verbeterings puntjes, ben ik toch wel benieuwd naar de foto's..
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Hier een Pic vaan een Majesta van 2004, en maar roepen dat Lexus mercedes naaapt, duhhh

Lijkt wel of een LS een Maybach heeft genomen en dit het resultaat is geworden van het wonderkind :D :D
 

Bijlagen

  • 800px-2004_Toyota_Crown-Majesta_02.jpg
    800px-2004_Toyota_Crown-Majesta_02.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 28

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Leuk om zo de geschiedenis van je auto te achterhalen , je hebt waarschijnlijk de enige in de EU :rulez:
 

TCD

Hoort erbij
3 mei 2011
41
0
0
Gheghe, wat grappig jouw naam hier tegen te komen, Bennie :). Ik bezoek dit forum niet vaak meer, vandaar ook mijn late reactie ;)