'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels lager

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Nadat de accu van mijn LS 400 uit 2000 bijna leeggelopen was omdat ik een weekendje het kofferdeksel niet helemaal dicht had gedaan, moest de ANWB er aan te pas komen om de auto te starten. Dit is allemaal op een nette en correcte manier gedaan.

Na het starten van de auto bleef het stuur helemaal bovenin. Omdat je dan niet fatsoenlijk kunt rijden heb ik het stuur in een rijdbare stand gezet. Na een rondje rijden bleef het stuur in de (tijdelijke) ingestelde stand staan nadat de sleutel uit het contact was. Naderhand wilde het stuur ook niet meer hoger dan waar ik hem in gezet had. Het stuur denkt nu dat de handmatige instelling het nieuwe nulpunt (helemaal bovenin) is en gaat niet meer hoger. Volgens mijn dealer kan dat niet omdat volgens hem het motortje in het stuur zelfstandig werkt en stop=ho, maar het stuur kan nu echt niet zo hoog als voorheen en het lijkt alsof er toch een instelling is veranderd. Het is ook niet zo dat het motortje voor omhoog niet meer werkt alleen gaat het niet meer zo hoog als voorheen. Iemand hier ervaring mee? Bedankt!

Groet,
Jaap
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

Hallo JWR,

Het stuur moet handmatig in alle haalbare standen gezet kunnen worden, de stand waarin hij handmatig gezet is tevens zijn geheugestand, je zou de accu een paar minuten los kunnen koppelen misschien reset de boel zich.
 

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

Henny zei:
Hallo JWR,

Het stuur moet handmatig in alle haalbare standen gezet kunnen worden, de stand waarin hij handmatig gezet is tevens zijn geheugestand, je zou de accu een paar minuten los kunnen koppelen misschien reset de boel zich.

Hoi Henny, bedankt voor je reaktie!

Van de man van de ANWB begreep ik dat er dan altijd het risico is van een piekspanning waardoor alle computers er uit knallen. Hij adviseerde dan ook nooit de auto met eigen startkabels en een andere auto te starten maar altijd de startkabels spanningsloos aan te sluiten wat ze bij de ANWB wel kunnen. Maar ik houd de tip in gedachten!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

Je kunt het volgende proberen.

Beweeg het stuur omhoog en wanneer het stopt, houdt je de stelknop een poosje ingedrukt in die gewenste richting (8 seconden ofzoiets), je hebt dan kans dat het stuur alsnog een klein stukje verder gaat.

Dit werkt zo bij mijn GS300.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

JWR zei:
Henny zei:
Hallo JWR,

Hoi Henny, bedankt voor je reaktie!

Van de man van de ANWB begreep ik dat er dan altijd het risico is van een piekspanning waardoor alle computers er uit knallen. Hij adviseerde dan ook nooit de auto met eigen startkabels en een andere auto te starten maar altijd de startkabels spanningsloos aan te sluiten wat ze bij de ANWB wel kunnen. Maar ik houd de tip in gedachten!

Net zo als jij heb ik weleens mijn kofferbak of een deur niet goed dicht gedaan en omdat ik enkel in het weekend met mijn LS rij ( dezelfde als jij ) , enkele keren een lege accu, deze met behulp van startkabels en m'n vrouw de seat arosa weer gestart, wel is het ontzettend belangrijk dat je kabels van de juiste dikte gebruikt en niet die uit de 5 euro-bak van de bouwmarkt.

Daarnaast het ik er inmiddels 2 keer de accu vervangen en dat gaat toch ook niet spanningsloos,
dit is altijd zonder problemen gegaan.
 

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

Hoi Henny,

De man van de ANWB zei inderdaad ook dat het 999 van de 1000 keer goed gaat. Bij die ene keer kun je de auto naar de schroot brengen. Maar je hebt gelijk; het vervangen van de accu moet nu eenmaal ook gebeuren. Maar misschien als zoveel Lexus liefhebbers ben ik nu eenmaal extra kritisch/bezorgd/voorzichtig. Bedankt voor het meedenken!

Groet, Jaap (JWR)
 

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

GPS-10 zei:
Je kunt het volgende proberen.

Beweeg het stuur omhoog en wanneer het stopt, houdt je de stelknop een poosje ingedrukt in die gewenste richting (8 seconden ofzoiets), je hebt dan kans dat het stuur alsnog een klein stukje verder gaat.

Dit werkt zo bij mijn GS300.


Ik heb het geprobeerd, maar helaas. Bedankt voor je reaktie!
JWR
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

Als het met de (nieuwe) accu of een volledige reset niet wordt verholpen, is er mogelijk iets aan de hand met het 'tilt' mechanisme. Lijkt overigens wel een meer voorkomend gegeven.

Misschien heb je nog iets aan dit draadje: http://us.lexusownersclub.com/forums/index.php?showtopic=52146

Betekent trouwens wel dat de schroevendraaiers uit het vet moeten ;)
 

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Re: 'Nul punt' Fat man's entry na starten met startkabels la

JWR zei:
Henny zei:
Hallo JWR,

Het stuur moet handmatig in alle haalbare standen gezet kunnen worden, de stand waarin hij handmatig gezet is tevens zijn geheugestand, je zou de accu een paar minuten los kunnen koppelen misschien reset de boel zich.

Hoi Henny,


Ja hoor, het is gelukt! Dat was de oplossing. Heb het ook aan m'n Lexus monteur doorgegeven. Die was was ook erg verrast. Ten eerste omdat hij dacht dat het stuur echt niet hoger kon en ten tweede dat de oplossing zo simpel was. Bedankt!!!! Groet, Jaap.