NX 300H 2021

Boy Sekewael

Nieuw hier
5 feb 2011
14
3
3
Onlangs IS 300H 2017 verkocht (210000km) en een NX 300H 2021 met 38000 km op de teller gekocht.
Zeer tevreden! Rijdt iets anders maar toch ook weer fantastisch.
Nu even een vraagje, deze auto heeft keyless entry en van een vriend die een RAV 4 rijdt en ook keyless entry heeft hoorde ik dat de RAV 4 zeer gevoelig is voor diefstal.
Heb even een paar filmpjes bekeken op you tube naar het stelen van een RAV 4 en dat schijnt dus redelijk snel te gaan. Zou dat bij een NX ook zo snel kunnen gaan en wat is er eventueel aan te doen.

• Leuk
Waarderingen: Johno en levensnevel
Ze weten via de koplampen op de canbus in te breken. Je kunt proberen of je plaatjes kunt (laten) monteren die de stekkers van de koplampen afdekken. Anders bijvoorbeeld een BearLock.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ze weten via de koplampen op de canbus in te breken. Je kunt proberen of je plaatjes kunt (laten) monteren die de stekkers van de koplampen afdekken. Anders bijvoorbeeld een BearLock.
Kan dat ook bij de NX? Ik dacht dat dat alleen bij de RX ging..

• Leuk
Canbus injectie is bij veel auto’s mogelijk. Niet alleen de RAV4 en RX helaas… Ik heb er recentelijk een artikel over gelezen van de onderzoeker die dit middels een proof of concept heeft onderbouwd. De canbus wordt in menig moderne auto gebruikt zodat verschillende computersystemen zelfstandig kunnen werken maar ook met elkaar kunnen communiceren. Het grootste gebrek bij canbus communicatie tussen die computersystemen is versleuteling/authenticatie. Elk apparaat dat “canbus spreekt” kan ongehinderd iets (laten) voeren bij andere computersystemen. Een vreemde computer die zich niet geauthenticeerd heeft (via de koplampen) kan zo tegen andere computers zeggen: “doe de deuren open en het alarm uit”. Dan stapt men in de auto en kan zo ook op vergelijkbare eenvoudige wijze via canbus zeggen: “start de auto want ik ben de vertrouwde sleutel”.

Het kastje wat men nodig heeft hiervoor lijkt op een kleine JBL speaker met een paar simpele knoppen die precies doen wat nodig is. Er zijn tegenwoordig wel autofabrikanten die op de canbus authenticatie en versleuteling vereisen, maar Toyota/Lexus zijn volgens mij nog niet zover dat ze dit bij nieuwe producten ook aandurven. Want zoiets verhoogd ook de kans op storingen, want software. Retrofit van versleuteling en authenticatie is bij lang niet alle huidige producten mogelijk omdat ze simpelweg niet qua software/firmware te zijn bijwerken of dat de computer krachtig genoeg is om ook goede versleuteling toe te passen.

Wat @Sam_IS300h beschrijft wordt vaker toegepast als next best thing als je de auto niet binnen kunt parkeren. Een andere optie zou zijn om de neus dusdanig te parkeren zodat het slopen van je bumper om bij de stekkers van de koplampen te komen vrijwel onmogelijk is. Bearlock werkt uiteraard ook maar dan hebben de onverlaten waarschijnlijk je bumper al aan gort getrokken. Maar je hebt je auto nog wel.

Ik durf niet te zeggen vanaf welk modeljaar je auto hiervoor kwetsbaar is, maar zijn je koplampen via canbus aangestuurd? Dan is je auto kwetsbaar voor die manier van diefstal.

• Leuk
Ik weet dat het mogelijk zou moeten zijn, maar mijn vraag is eigenlijk: Kun je bij de canbus komen in een NX? Alles kan natuurlijk maar net zo makkelijk als bij een RX? Overigens wel off-topic want het ging over keyless systemen.

• Leuk