Keylessprotector

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Ik wil dit toch even delen, niet specifiek voor Lexus maar voor iedere auto met keyless entry / start.
In mijn sleutels is dit geïnstalleerd en het werkt perfect! Als de sleutel een minuutje stil ligt op tafel werkt de sleutel niet meer, pak ik hem op dan doet deze het weer. Dus boeven kunnen 's nachts niet je sleutel hacken want de sleutel geeft geen signaal meer. Zeer slimme diefstalbeveiliging!
Bijgevoegd foto van mijn eigen sleutel met de keylessprotector op de batterij:

Keylessprotector.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik begrijp dat er twee verschillende uitvoeringen zijn - een uitvoering die na 30 sec "in slaap valt" en een tweede waar je het "in slaap vallen" door "twee keer tikken op de sleutel" op ieder moment kunt laten ingaan en waar je voor het "wakker maken" ook twee keer op de sleutel moet tikken. De tweede methode lijkt me zekerder, bij de eerste methode kun je de sleutel bijvoorbeeld wanneer je heen en weer loopt met de sleutel in je zak deze weer onbedoeld (tijdelijk) activeren.

Daarnaast zag ik dat je voor de goede werking bij Lexus de batterij in de sleutel door een ander type knoopcel zou moeten vervangen.

Kun je al iets zeggen over de ervaring in de praktijk?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Ik begrijp dat er twee verschillende uitvoeringen zijn - een uitvoering die na 30 sec "in slaap valt" en een tweede waar je het "in slaap vallen" door "twee keer tikken op de sleutel" op ieder moment kunt laten ingaan en waar je voor het "wakker maken" ook twee keer op de sleutel moet tikken. De tweede methode lijkt me zekerder, bij de eerste methode kun je de sleutel bijvoorbeeld wanneer je heen en weer loopt met de sleutel in je zak deze weer onbedoeld (tijdelijk) activeren.

Daarnaast zag ik dat je voor de goede werking bij Lexus de batterij in de sleutel door een ander type knoopcel zou moeten vervangen.

Kun je al iets zeggen over de ervaring in de praktijk?
Het kan inderdaad zijn dat je de batterij moet vervangen door een iets dunnere versie bijvoorbeeld van een CR2032 naar een CR2025. Dat hangt af van de hoeveelheid ruimte die er nog over is in de sleutel. Troost: de batterij gaat dan waarschijnlijk niet korter mee omdat de sleutel regelmatig uitgeschakeld wordt. Ik vermoed zelfs dat de batterij juist langer meegaat!

En in de praktijk merk je er niets van, alles werkt zoals je gewend bent.

Overigens kan het zijn dat je verzekering dit eist bij casco verzekeringen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Beste mensen, waar is deze keyless protector te koop?
Ik heb er net een besteld bij Fleetaccess in Nuenen, bij mijn weten de importeur. Er zijn ook een aantal bedrijven die over het land verspreid de "inbouw" kunnen verzorgen. Daarnaast "installeert" Fleetaccess desgewenst zonder extra kosten aan huis.

Er zijn zoals al eerder vermeld twee uitvoeringen van. De eerste schakelt bij onbeweeglijkheid na 30 sec uit en schakelt weer in als de sleutel wordt bewogen. Daarnaast is er een variant die je door er twee keer op te tikken blijvend uit kunt schakelen en naar behoefte na twee keer tikken weer kunt "wekken". Die kun je dus gewoon in je zak steken zonder dat het ding bij wandelen "om zijn auto gaat roepen".

Mij leek dat wel handig. De verkoper had inmiddels andere ervaringen. Veel mensen opteren voor de tweede (duurdere) uitvoering, maar komen die enkele weken later omruilen voor het simpeler exemplaar. Reden: dat tikken tegen de sleutel in je broekzak om hem (de sleutel dus) knockout te slaan of weer tot leven te wekken wordt als erg onhandig ervaren. Ook dames vinden het niks: de meeste jurken en rokken hebben geen zakken en dus moet je dan de sleutel terug zien te vinden in een handtas.

Bij eventuele bestelling heeft men afgezien van NAW twee extra gegevens nodig: de viercijferige meldcode net onder het kenteken op je kentekenbewijs en het type batterij dat er in de sleutel zit. De meldcode verwijst naar een van de verschillende sleulteltypes die bij Lexus in gebruik zijn - en bij sommige varianten daarvan kan het nodig zijn om de batterij te vervangen door een dunner exemplaar. Beide gegevens zijn nodig om vooraf te weten wat er precies nodig is - een gegeven meldcode kan soms wel en soms niet een andere batterij behoeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik zet gewoon iedere keer de sleutel uit. Scheelt weer €150 en bespaart ook de batterij.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ZonderZout

Nieuw hier
24 jun 2020
18
10
3
Mocht geld een rol spelen, kun je ook voor wènag een Faraday doosje kopen die het signaal van de sleutel blokkeert.
Ik heb zo'n doosje besteld bij Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005...exp_id=3372e4cb-1970-4258-bea5-0b50c59b7152-7

Werkt prima! Naast de auto gehouden om te testen en die heeft geen idee dat er een sleutel in de buurt is totdat je de deksel opent. Sleuteltjes erin bij binnenkomst en je Lexus staat altijd veilig.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb ook alle mogelijke oplossingen bekeken en een paar uit geprobeerd.

Uiteindelijk hartstikke tevreden met de oplossing.
Gewoon de dealer die keyless laten uitzetten.

Met de afstandsbediening nu de deuren ontgrendelen en vergrendelen door op de knop van de ab te drukken, en starten door keyfob voor startknop te houden.

Het hele keyless is toch al om zeep geholpen door 9 van de 10 oplossingen hier, en of je nu een faraday box uit je zak haalt, en daar je sleutel weer uit haalt, je sleutel een X aantal meppen moet geven totdat hij beseft dat je haast hebt en je auto in wilt stappen, of gewoon je AB gebruikt... dan wordt het middel erger dan de kwaal..

en als geld een rol speelt.... mijn dealer regelde het gratis 🙃
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik wist niet dat dat kon ;-) Hoe doe je dat dan ?
De ‘op slot’-knop ingedrukt houden en dan snel 2x de ‘open’-knop indrukken. Vervolgens gaat het rode lampje een aantal keer knipperen en de sleutel is uit. (Na het 2x indrukken mag je de ‘op slot’-knop loslaten).
Dit werkt voor zo ver ik weet bij alle Toyota/Lexus-sleutels.
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
159
134
43
De ‘op slot’-knop ingedrukt houden en dan snel 2x de ‘open’-knop indrukken. Vervolgens gaat het rode lampje een aantal keer knipperen en de sleutel is uit. (Na het 2x indrukken mag je de ‘op slot’-knop loslaten).
Dit werkt voor zo ver ik weet bij alle Toyota/Lexus-sleutels.
Thx,makkelijk om te weten en hoe activeer je de keyfob weer ?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Interessant ding!

Ik heb me nog niet echt verdiept in keyless en hoe dat mogelijk gehackt wordt, maar ik kan me voorstellen dat het een RFID-achtige techniek is, die een (zeer) beperkt bereik heeft.

Als ik mijn auto wil openmaken moet ik echt wel binnen een meter van de auto staan.

Hoe kan dit gehackt worden als mijn sleutel binnen ligt op meerdere meters afstand?

Ik zou zeggen dat de keyless veiliger is dan de afstandsbediening, waarvan het signaal sterk en met goedkope middelen te kopiëren is.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Interessant ding!

Ik heb me nog niet echt verdiept in keyless en hoe dat mogelijk gehackt wordt, maar ik kan me voorstellen dat het een RFID-achtige techniek is, die een (zeer) beperkt bereik heeft.

Als ik mijn auto wil openmaken moet ik echt wel binnen een meter van de auto staan.

Hoe kan dit gehackt worden als mijn sleutel binnen ligt op meerdere meters afstand?

Ik zou zeggen dat de keyless veiliger is dan de afstandsbediening, waarvan het signaal sterk en met goedkope middelen te kopiëren is.
Dat is helaas erg eenvoudig. In veel gevallen zit de autosleutel in bijvoorbeeld een jaszak die aan de kapstok hangt. Iemand gaat met een ontvanger bij je voordeur staan, ontvangt het signaal van je sleutel en een ander duister figuur staat bij je auto en maakt hem open met een apparaat dat het signaal weer opvangt.

Op deze manier worden ook veel auto's opengebroken zonder schade om onderdelen te strippen. Dan wil je 's morgens wegrijden en mag je blij zijn als je stoel er nog inzit.

Je sleutel in een metalen bus bewaren kan dit al enigszins tegengaan. Wel even checken of het dan echt werkt door te proberen je portier te ontgrendelen als je sleutel in een bus zit. Ik probeerde dat een keer en de deur ging zonder problemen open. Dus toen maar een andere trommel gezocht net zo lang totdat ik de deur niet meer kon ontgrendelen.

Zie ook onderstaande link maar Kiwa SCM voor een leuke demo.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Diefstal door Relay attack is een reëel probleem, zeker als jouw auto voor de deur staat geparkeerd.

Er zijn diverse sleutelhoesjes en -doosjes te koop bij Bol et al die het signaal van de keyfob afschermen. https://www.bol.com/nl/nl/p/keyless...sele-autosleutel-beschermer/9200000103028977/
Ook bestaan er oplossingen die het batterijcontact uitschakelen als de keyfob een paar minuten stilligt. https://www.carsystems.eu/keyless-protector-electronic-keyfob-protection,id3303.html
Tenslotte kun je de fob uitschakelen door het gelijktijdig indrukken van de open- en close-button. Raak je daarna één van deze knopjes weer aan dan is keyless-entry weer ingeschakeld. Of je bewaart de sleutel op voldoende afstand van de gevel. Maar ja, wat is voldoende afstand? De Tesla keyfob reageert nog op 25 meter....

Bewaren in een koektrommel werkt vaak ook. Wel vermoed ik dat je daarmee goed moet oppassen, de koektrommel kán zelfstandig als antenne gaan werken. Een kartonnen voering aan de binnenzijde is aan te bevelen. Maar dat laatste is een vermoeden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik ben ook bedacht op relay attack. Er zijn fabrikanten die het af fabriek al moeilijker maken door toepassing van Ultra Wide Band technieken (zie ook de relay attack test van ADAC), maar Lexus/Toyota gebruikt dit nog niet.
Eerst heb ik testjes uitgevoerd met de sleutel in een metalen blikje, door met de sleutel-in-blik naast de auto te gaan staan. Pas bij het derde blikje dat ik probeerde kon de sleutel de auto niet meer vinden. De afscherming is dus sterk afhankelijk van de metaallegering, zoals Johno hierboven al aangeeft, maar de oplossing werkt effectief en is goedkoop.
Toen ik las hoe het keyless signaal op de sleutel uit- en ingeschakeld kan worden, heb ik me aangeleerd om de sleutel uit te schakelen als ik hem niet nodig heb, en er enig risico is, b.v. thuis voordat ik naar bed ga, maar ook als ik bij kennissen op bezoek ben en de auto voor hun huis parkeer. Geeft een rustig gevoel, en het is een makkelijke handeling die je binnen 1 seconde uitvoert. Bovendien gaat de batterij zo een stuk langer mee. Zie de duidelijke uitleg van Arbitrator in dit draadje voor het uit- en inschakelen.
N.B. De keycard sleutel die je tegenwoordig bij sommige uitvoeringen geleverd krijgt, schijnt geen knopjes te hebben, waardoor je hem dus niet kunt uitschakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik ben ook bedacht op relay attack. Er zijn fabrikanten die het af fabriek al moeilijker maken door toepassing van Ultra Wide Band technieken (zie ook de relay attack test van ADAC), maar Lexus/Toyota gebruikt dit nog niet.
Eerst heb ik testjes uitgevoerd met de sleutel in een metalen blikje, door met de sleutel-in-blik naast de auto te gaan staan. Pas bij het derde blikje dat ik probeerde kon de sleutel de auto niet meer vinden. De afscherming is dus sterk afhankelijk van de metaallegering, zoals Johno hierboven al aangeeft, maar de oplossing werkt effectief en is goedkoop.
Toen ik las hoe het keyless signaal op de sleutel uit- en ingeschakeld kan worden, heb ik me aangeleerd om de sleutel uit te schakelen als ik hem niet nodig heb, en er enig risico is, b.v. thuis voordat ik naar bed ga, maar ook als ik bij kennissen op bezoek ben en de auto voor hun huis parkeer. Geeft een rustig gevoel, en het is een makkelijke handeling die je binnen 1 seconde uitvoert. Bovendien gaat de batterij zo een stuk langer mee. Zie de duidelijke uitleg van Arbitrator in dit draadje voor het uit- en inschakelen.
N.B. De keycard sleutel die je tegenwoordig bij sommige uitvoeringen geleverd krijgt, schijnt geen knopjes te hebben, waardoor je hem dus niet kunt uitschakelen.

Tot op heden zet ik nog steeds iedere keer als ik binnenkom de sleutel uit. De laatste tijd zie ik regelmatig berichten van gestolen Toyota’s / Lexussen, dus no bueno voor mij.

De keycard gebruik ik niet om 2 redenen: hij kan inderdaad niet uitgezet worden zonder de batterij te verwijderen en er is geen knopje om de kofferbak te openen.

Fun fact:
Onlangs heb ik een vervangende Franse tolbadge aangevraagd en die zat in een metalen gevoerd zakje. Waarschijnlijk zodat er geen tolbetalingen zouden worden geregistreerd tijdens transport.
Voor de grap mn sleutel in dit zakje gedaan en er kwam geen enkel signaal doorheen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Ik ben zo'n sukkel die moet werken, dus 's avonds leg ik m'n kleren voor de volgende dag klaar plus ik doe alvast m'n sleutels in m'n broekzak.
Als ik ze in een blikje zou doen sta ik zo buiten op straat zonder sleutels, ik vergeet ze dan gegarandeerd een keer.
Aan/uit zetten van de sleutel ga ik ook niet doen, ik heb m'n auto voor het gemak en de luxe, mijn auto moet mij dienen en niet andersom.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
K gooi mijn oplossing er nog maar een keer in.

Ik heb bij de dealer de keyless entry en keyless start laten uitzetten.

Een aantal van jullie kiezen ervoor om de sleutel aan en uit te zetten.. daarvoor moet je m toch uit je zak halen. Door mijn oplossing om het bij de dealer uit te laten zetten, moet ik ook m'n sleutel uit de zak halen, om de deur van slot te halen met het knopje op de afstandsbediening.

Voor het starten hou je dan de sleutel even voor de startknop.

Deze oplossing bevalt mij prima. Ik kan nooit vergeten de sleutel uit te zetten.

Maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk wat je fijn vindt.

De dealer dacht dat het me zou gaan vervelen, en ik na een week weer terug zou komen om het weer aan te laten zetten...
Jammer voor hem, hij zit ernaast 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa