NX 450 PHEV

Henry

Nieuw hier
3 jan 2023
3
1
3
Goedenavond,
Sinds mei rijd ik in een 450 PHEV, tot volle tevredenheid.
Heerlijke reisauto en mooi dat ik bij ons in de regio volledig elektrisch kan rijden, zomers circa 82 km en nu ongeveer 68-74 km.
Maar nu het volgende;
Ik ben op zoek naar een set winterbanden incl. velgen. Nieuw wil ik ze niet aanschaffen, voornamelijk omdat ik ze niet veel ga gebruiken. Hoogstens om een keer naar Wenen te rijden in januari/februari. En dan zijn ze verplicht.
Verder heb je winterbanden in Nederland niet echt nodig met deze zachte winters.
Vandaag heb ik een mooie originele Lexus set gevonden. Echter deze hebben op een 400/450 RXH gezeten met wel dezelfde bandenmaat 235/60R/18.
Wie kan mij advies geven of dit past op mijn NX 450 PHEV. Ik heb er niet veel verstand van, maar weet inmiddels wel dat steekmaten, naafdiameter en ET waarde gelijk moeten zijn.
Heel graag ontvang ik een reactie/advies.
mvrgr.
Henry
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Goedenavond,
Sinds mei rijd ik in een 450 PHEV, tot volle tevredenheid.
Heerlijke reisauto en mooi dat ik bij ons in de regio volledig elektrisch kan rijden, zomers circa 82 km en nu ongeveer 68-74 km.
Maar nu het volgende;
Ik ben op zoek naar een set winterbanden incl. velgen. Nieuw wil ik ze niet aanschaffen, voornamelijk omdat ik ze niet veel ga gebruiken. Hoogstens om een keer naar Wenen te rijden in januari/februari. En dan zijn ze verplicht.
Verder heb je winterbanden in Nederland niet echt nodig met deze zachte winters.
Vandaag heb ik een mooie originele Lexus set gevonden. Echter deze hebben op een 400/450 RXH gezeten met wel dezelfde bandenmaat 235/60R/18.
Wie kan mij advies geven of dit past op mijn NX 450 PHEV. Ik heb er niet veel verstand van, maar weet inmiddels wel dat steekmaten, naafdiameter en ET waarde gelijk moeten zijn.
Heel graag ontvang ik een reactie/advies.
mvrgr.
Henry
De maten die je noemt moeten inderdaad gelijk zijn willen ze passen, hewel een klein verschil in ET-waarde niet zo erg is. Als de maten allemaal gelijk zijn, is overigens nog steeds onzeker of ze echt passen. Het is namelijk mogelijk als de velgen niet precies hetzelfde zijn, er aan de binnenkant van de "nieuwe" velg iets minder ruimte is, met als gevolg dat ze net niet over de remklauwen passen. Het beste is dus een velg gewoon te passen - met name bij een van de voorwielen omdat daar meestal de grootste remschijven zijn gemonteerd. Als het daar goed gaat, zal het ook wel passen bij de achterwielen.
 

Henry

Nieuw hier
3 jan 2023
3
1
3
Hartelijke dank voor jouw reactie. Morgen ga ik dit doen, en uitproberen. Groet
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik ben op zoek naar een set winterbanden incl. velgen. Nieuw wil ik ze niet aanschaffen, voornamelijk omdat ik ze niet veel ga gebruiken. Hoogstens om een keer naar Wenen te rijden in januari/februari. En dan zijn ze verplicht.
Verder heb je winterbanden in Nederland niet echt nodig met deze zachte winters.
Zou je niet een set all-season banden laten monteren op de originele wielen? All-season banden zijn tegenwoordig erg goed en als ze zijn voorzien van een 3PMSF (three peak mountain snowflake) symbool dan zijn ze ook geschikt voor Duitsland en Oostenrijk. Bovendien passen ze een stuk vaker/beter bij Nederlands weer dan winterbanden dus je hebt ook nog wat aan die all-season banden in Nederland.

En dan hoef je niet je mooie NX450h+ op zo'n set oude wielen te zetten ;)

Vandaag heb ik een mooie originele Lexus set gevonden. Echter deze hebben op een 400/450 RXH gezeten met wel dezelfde bandenmaat 235/60R/18.
Wie kan mij advies geven of dit past op mijn NX 450 PHEV. Ik heb er niet veel verstand van, maar weet inmiddels wel dat steekmaten, naafdiameter en ET waarde gelijk moeten zijn.
Deze site heeft een compleet overzicht van wielmaten per model: https://www.wheel-size.com/. Wellicht helpt dat voorafgaand aan het passen?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
In Nederland zou ik zelf liever voor all-seasons gaan dan voor winterbanden. Het scheelt je het gedoe met wisselen, en winterbanden presteren eigenlijk alleen op sneeuw duidelijk beter. In de regen zijn ze juist weer een stuk slechter dan all-seasons en als ik uit het raam kijk, blijkt dat de kans op regen in Nederland een stuk groter is dan sneeuw. ;)

Jarno
 

Johno

Actief
23 jan 2022
455
201
43
In Nederland zou ik zelf liever voor all-seasons gaan dan voor winterbanden. Het scheelt je het gedoe met wisselen, en winterbanden presteren eigenlijk alleen op sneeuw duidelijk beter. In de regen zijn ze juist weer een stuk slechter dan all-seasons en als ik uit het raam kijk, blijkt dat de kans op regen in Nederland een stuk groter is dan sneeuw. ;)

Jarno

Zou je niet een set all-season banden laten monteren op de originele wielen? All-season banden zijn tegenwoordig erg goed en als ze zijn voorzien van een 3PMSF (three peak mountain snowflake) symbool dan zijn ze ook geschikt voor Duitsland en Oostenrijk.
Het 3 peak mountain symbool wordt verkregen door een remtest op sneeuw. Hoewel de 4 seizoenen banden veel beter zijn geworden is het verkrijgen van het 3 pmsf symbool een makkie.en zegt het eigenlijk weinig.

Inderdaad voldoen ze voor de Hollandse winters prima,.dan doen ze nauwelijks onder voor winterbanden. Wil je er echter ook mee op wintersport en dus in de sneeuw rijden dan zou ik gaan voor goede winterbanden (ook daar zit veel verschil tussen de ene en de andere band). Voor wat betreft de zomer zou ik sowieso overstappen op zomerbanden. Die presteren zomers beduidend beter dan winter en/of 4 seizoenen banden. Dat heeft simpelweg te maken met het profiel en de compound van de banden.

Het grote voordeel van 4 seizoenen banden is dat de periode dat je erop kunt rijden veel langer is dan winterbanden. Maar zoals gezegd, zomers blijven zomerbanden echt een betere keus en zit je dus evengoed ermee dat er gewisseld moet worden.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kilometers per jaar er gereden wordt met de auto. Als je niet zoveel kilometers maakt kun je er ook voor kiezen om dan op 4 seizoenen banden zomers door te rijden en het extra geluid en mindere rijeigenschappen oor lief te nemen.

Banden blijven interesante materie. 😁

Onder de NX450h+ horen natuurlijk mooie velgen. Ongetwijfeld zullen er op termijn ook originele gebruikte te vinden zijn maar dat is nu nog een uitdaging. Succes met de zoektocht.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Het 3 peak mountain symbool wordt verkregen door een remtest op sneeuw. Hoewel de 4 seizoenen banden veel beter zijn geworden is het verkrijgen van het 3 pmsf symbool een makkie.en zegt het eigenlijk weinig.
Ik ben met je eens dat het weinig zegt over de prestaties van een all-season band. Het belangrijkste is dat het 3MPSF symbool aangeeft dat de banden aan de wettelijke minimum voldoen (in Duitsland en Oostenrijk) voor gebruik in de winter. De verschillende bandentests laten zien welke banden goed presteren.

Inderdaad voldoen ze voor de Hollandse winters prima,.dan doen ze nauwelijks onder voor winterbanden. Wil je er echter ook mee op wintersport en dus in de sneeuw rijden dan zou ik gaan voor goede winterbanden (ook daar zit veel verschil tussen de ene en de andere band).
Als je vooral in de sneeuw rijdt dan is de winterband de beste keuze, maar 'een keer naar Wenen rijden' of zelfs een wintersport is doorgaans 95% droog en nat wegdek waar de all-season band beter presteert dan de winterband. Liever gedurende 95% van de reis de optimale band dan een band die optimaal is voor slechts 5% van de reis.
Tyre Reviews heeft ook een interessante vergelijking gemaakt tussen all-season en winterbanden:
- Op sneeuw zijn winterbanden over het algemeen het beste
- Op nat en droog wegdek is de all-season band in het voordeel

Voor wat betreft de zomer zou ik sowieso overstappen op zomerbanden. Die presteren zomers beduidend beter dan winter en/of 4 seizoenen banden. Dat heeft simpelweg te maken met het profiel en de compound van de banden.

Het grote voordeel van 4 seizoenen banden is dat de periode dat je erop kunt rijden veel langer is dan winterbanden. Maar zoals gezegd, zomers blijven zomerbanden echt een betere keus en zit je dus evengoed ermee dat er gewisseld moet worden.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kilometers per jaar er gereden wordt met de auto. Als je niet zoveel kilometers maakt kun je er ook voor kiezen om dan op 4 seizoenen banden zomers door te rijden en het extra geluid en mindere rijeigenschappen oor lief te nemen.

Banden blijven interesante materie. 😁

Onder de NX450h+ horen natuurlijk mooie velgen. Ongetwijfeld zullen er op termijn ook originele gebruikte te vinden zijn maar dat is nu nog een uitdaging. Succes met de zoektocht.
Helemaal mee eens. Mijn ideale combinatie is daarom ook: zomerbanden in de zomer en all-seasons in de winter.
Omdat Henry's zomerbanden nog vast nog voldoende profiel hebben zou ik die voor de zomer weer terugplaatsen en in de winter op all-seasons rijden. Als je dan een paar maanden langer op all-seasons doorrijdt dan is dat geen probleem in tegenstelling tot bij winterbanden.
 

Henry

Nieuw hier
3 jan 2023
3
1
3
Dank jullie wel voor de reacties. Heb besloten om door te rijden met mijn zomerbanden, alle 4 met nog met 6 mm profiel.
Aan het einde van dit jaar bekijk ik het opnieuw. In ieder geval ga ik dan voor all Season banden. Tegen die tijd wellicht weer verder ontwikkeld en beter.