ogen met ervaring voor deze remklauw gevraagd.

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden!

Ik ben nu 1,5 jaar in bezit van de IS 250..

Bij aflevering heeft met de remmerij achter nog gesmeerd..
Maar omdat de achterremmen al een tijdje piepen als ik net wegrijd thuis, heb ik tijd gemaakt om even naar de remmen te kijken.

Ik had al eerder vluchtig gekeken, maar t zat toen nog niet vast, dus heb ik het even uitgesteld.

Wat ik nu aantrof was hetgeen je op de foto's ziet.

Wat vinden de ervaren ogen op dit forum hiervan? Zijn ze uitstekend in orde voor 10 jaar oude klauwen? Moeten ze onmiddellijk vervangen worden?
Of zit het daar ergens tussenin? En hoe ziet dit er uit na een dealer beurtje? (15.000 km / 1,5 jaar vooral lange afstanden en altijd in de garage slapen)

Wie kan hier eens wat zinnigs over zeggen.

Wat mij opvalt is dat de glijpennen ruw zijn door wat roestvorming, hierdoor willen de remblokken natuurlijk minder goed glijden.

Is dat op te schuren? Of roesten ze dan nog sneller?

Graag jullie advies wat ik hier het beste mee kan doen!


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG-20220125-WA0000.jpg
    IMG-20220125-WA0000.jpg
    173,7 KB · Weergaven: 85
  • IMG-20220125-WA0001.jpg
    IMG-20220125-WA0001.jpg
    236,7 KB · Weergaven: 89
  • IMG-20220125-WA0002.jpg
    IMG-20220125-WA0002.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 77

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
niks ernstigs, goed ontroesten en wat kopervet of ceramisch vet erop, wel belangrijk is de geleidepen waar de remklauw zelf aan bevestigd word, deze moet ook roestvrij zijn en goed in het vet, als hier vocht bij komt en gaat roesten dan heb je grote kans dat het muurvast gaat zitten en dan zit je aan een nieuwe remklauw vast, voorkomen is beter dan genezen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
niks ernstigs, goed ontroesten en wat kopervet of ceramisch vet erop, wel belangrijk is de geleidepen waar de remklauw zelf aan bevestigd word, deze moet ook roestvrij zijn en goed in het vet, als hier vocht bij komt en gaat roesten dan heb je grote kans dat het muurvast gaat zitten en dan zit je aan een nieuwe remklauw vast, voorkomen is beter dan genezen.
de geleidepen waar jij het over hebt, zat gelukkig erg los, ik kon met 1 hand moeiteloos de klauw losschuiven. ook geen roest te zien..

Waar ik me vooral zorgen om maak is die 2 pennen/stiften waar de remblokjes overheen (moeten) schuiven.
doordat het wat roestig is, (lees: niet glad) schuiven ze een stuk minder soepel.
de 3e foto is ná het schoonmaken.

ik ben alleen bang dat, als ik het nog verder ga schuren/schrobben/borstelen het net zo snel weer verder roest.
nu zit er wellicht nog iets van coating op???

En weet iemand of en waar ik eventueel deze pennen los kan bestellen?
kan ze nergens vinden..
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Bij mijn IS250 maakte ik die pennen wat schoon, kopervet er op en terug plaatsen. Dat hier wat roest op zit maakt niks uit. Als dat zo belangrijk was waren ze wel van RVS gemaakt. Zoals reeds gemeld zijn de geleidepennen van de klauw het belangrijkste. Deze zaten bij mij op den duur muurvast. Toen ik ze eenmaal los had heb ik er een gewoonte van gemaakt om ze 1x per jaar opnieuw in te vetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Ps, de blokken schuiven vooral in de klauw (niet alleen over de pennen). Die geleidebaan ook met een staalborstel of zo mooi schoon maken en wat kopervet er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
inderdaad zal goed ontroesten en weer invetten waarschijnlijk wel (tijdelijk) helpen. maar toch zou ik het deels ook als materiaalonvolkomenheid willen kwalificeren. nieuw zijn dit soort pennen doorgaans voorzien van een roestwerende coating (vercadmiummen afgaande op de dan veelal geelachtige kleur). ik weet niet of dat hier ook het geval was, in ieder geval is de roestbescherming die een dergelijke coating kan bieden hier ontoereikend. mede geholpen doordat de beweging van de remblokken achter zeer gering is en van het schoon poetsen van de pennen door die beweging weinig sprake zal zijn.

indien verkrijgbaar zou ik de pennen vervangen en ze dan voor montage op de juiste manier met een geschikte vetsoort invetten. vervolgens bij de jaarlijkse APK of onderhoudsbeurt de pennen demonteren en ze inspecteren over het gedeelte waar de kleine beweging bij het remmen plaats vindt. na verloop van tijd kom je er dan achter of jaarlijks invetten nodig is of dat dat bijvoorbeeld volstaat omdat om de twee of drie jaar te doen.

gezien de leeftijd ziet het er overigens niet heel verschrikkelijk uit, maar een "refurbisment" lijkt wel op zijn plaats. in hoeverre onderhoud nodig is, hangt overigens sterk af van het gebruik. een van de meest kwalijke zaken daarbij is de auto wassen op de oprit en dan wegzetten. beter is na het wassen enkele km rijden waarbij eventueel vocht door de rijwind verdampt en dus niet daarna terwijl de auto binnen staat zijn kwalijke werk kan doen.

het vinden van een geschikt vet is overigens geen sinecure. traditioneel werd een (wit) zinkoxide vet gebruikt. Dat mag inmiddels niet meer vanwege de giftigheid. vervolgens ging men over op koperpasta, dat beduidend minder goed voldoet en wat vooral bekend staat vanwege de piepende geluiden dat het in de praktijk produceert. inmiddels worden door fabrikanten als brembo, ate en textar producten geleverd die in de praktijk beter voldoen en die geen koper bevatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb inmiddels wat gevonden, ik hoop dat het ook weer 10 jaar duurt voordat deze net zo geroest zijn als de originele.

(uiteraard begrijp ik dat de glijpen van de klauw wel gewoon jaarlijks gesmeerd moet blijven, maar deze had bij mij (nog) geen roest.
ik zag overigens wel dat het daar een uitdaging is om de rubber er goed overheen te krijgen, als dit niet lukt, denk ik dat er veel sneller roest op die plaats gaat komen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220126-094425.png
    Screenshot_20220126-094425.png
    433 KB · Weergaven: 63
V

Verwijderd lid 3623

Guest
(uiteraard begrijp ik dat de glijpen van de klauw wel gewoon jaarlijks gesmeerd moet blijven, maar deze had bij mij (nog) geen roest.
Dat is een interessant punt. Hoewel ik dit zelf ook altijd doe, is dit bij veel garages geen onderdeel van het reguliere onderhoud. Als het zit, rem loopt niet aan en de rembank geeft goede waarden aan, wordt er met geen vinger aan de remmen gezeten om (preventief) te smeren. 1 van de redenen dat ik onderhoud tot nu toe bijna altijd zelf heb gedaan ;-)
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Bij de eerste foto zie ik de aansluiting van een slang is die wel in orde dan heb ik het over het slangetje.
Bij de tweede foto zie ik de veer zitten waarmee de gelijdepennen vast zitten die zijn trickie als je de
velgen aan het reinigen bent met een velgenborstel.
Die kunnen eraf vallen is mij overkomen gelukkig zag ik het omdat ik ook gelijktijdig een geleidepen
naar buiten had gewreven met het reinigen.
Dus let daar op met het reinigen van de velgen.
gr magnepan
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bij de eerste foto zie ik de aansluiting van een slang is die wel in orde dan heb ik het over het slangetje.
Bij de tweede foto zie ik de veer zitten waarmee de gelijdepennen vast zitten die zijn trickie als je de
velgen aan het reinigen bent met een velgenborstel.
Die kunnen eraf vallen is mij overkomen gelukkig zag ik het omdat ik ook gelijktijdig een geleidepen
naar buiten had gewreven met het reinigen.
Dus let daar op met het reinigen van de velgen.
gr magnepan
Thanks voor je tip :)

Hoewel de slang er vies uitziet door het natte modderige winterweer, zit hij goed vast en is hij zonder scheuren o.i.d. (hij is zogezegd apk goedgekeurd)

De veren heb ik met redelijk wat kracht terug bevestigd, deze zullen er naar mijn idee niet spontaan af gaan.
En als ze dat wel doen, durf ik nog gerust door te rijden, want de pinnen zitten zo klem in de klauw dat ze met een hamer losgetikt moesten worden.
( Maar ja hydroliek idd )

Gelukkig krijg ik zowel nieuwe pennen als nieuwe veertjes binnen nu en 2 weken, dan is dat weer in nieuwstaat.

Weet iemand overigens of het normaal is dat de metalen plaatjes die buiten de remblokken zitten los zitten?
Dus als je de remblok ondersteboven houdt, ze er af vallen? Of moeten ze echt vast klikken?
 
Laatst bewerkt: