Oliedruk en olie temperatuur meter

BDB

Nieuw hier
4 feb 2022
3
0
1
Een goede dag.
Heeft iemand ervaring in het monteren van een Oliedruk en /of olie temperatuur meter?
Groeten,
BDB
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Meestal wordt een oliedrukmeter via een tstuk gemonteerd op de plaats waar nu de oliedruksensor zit. De bestaande oliedruksensor kont dan op het nog vrije "been" van de T. Het monteren van een olietemperatuurvoeler is vaak lastiger omdat daar doorgaans geen aansluiting voor is voorzien. Je zou de aansluiting kunnen aanbrengen aan de zijkant van de carterpan, maar dan zul je die wel eerst moeten verwijderen om er een gat in te boren etc.

Naar mijn gevoel heeft overigens het monteren van een oliedrukmeter weinig zin. Waar je eigenlijk in bent geinteresseerd is of er voldoende olie door de oliepomp wordt verpompt om alle plaatsen waar olie nodig is continu "nat" te houden. Je zou dus het doorstroomvolume willen weten. Voldoende hoge oliedruk is geen garantie voor voldoende smeerfilmopbouw - de druk kan best behoorlijk zijn omdat er een leiding min of meer verstopt zit...En de oliedruk heeft zolang er voldoende olietoevoer is, geen enkele relatie met de druk in de te smeren onderdelen. Die is veel hoger: in de lagers in de orde van grootte van 100 tot 400 bar, tussen nokkenas en stoter nog aanzienlijk hoger en tussen zuiger/zuigerveer/cilinderwand ergens tussen zeg 30 tot 150 bar, afhankelijk van de plaats en de fase in het verbrandingsproces. Ook de maximaal optredende druk in de krukaslagers is niet overal gelijk - de buitenste lagers kennen een lagere maximale druk dan de binnenste en ook varieert de druk sterk met de fase in het verbrandingsproces van de zich op de lagers afsteunende drijfstang.

Het meten van de olietemperatuur is zinvoller - het leert je dat als de watertemperatuur zijn normale temperatuur al heeft bereikt de olietemperatuur nog lang niet zover is. Startend met een "koude" motor ("koud" gelijk aan de buitentemperatuur van zeg 10 graden) kan het 20 tot 30 minuten duren voordat de normale bedrijfstemperatuur van de motorolie wordt bereikt. De olie is dus al die tijd veel en veel te dik, uitgaande van de vuistregel dat ruwweg iedere 10 graden temperatuurstijging de viscositeit ongeveer met 50% doet afnemen.

Een handiger manier om de olietemperatuur te meten is via de OBD poort. Bij veel merken auto's zijn OBD scanners in staat de olietemperatuur (zowel in motor, versnellingsbak als soms eindaandrijving) continu te meten en desgewenst op te slaan. De kosten van een eenvoudige OBD scanner vallen mee, zeker als je die slechts voor een merk auto wilt gebruiken. Het voordeel is ook dat je geen extra hardware aan de motor hoeft aan te brengen, wat de kans op storingen verkleind. Bovendien kun je eenvoudig de OBD scanner weer losnemen als je er achter bent gekomen dat de gevraagde informatie niet echt nodig is om met de auto te rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn Romke, zo'n scanner aan de OBD-poort hangen in mijn auto. Ik vermoed namelijk dat wanneer de watertemperatuur op stand "oké" staat, het blok (toch 5.0V8 dus duurt wel even vermoed ik) nog gewoon te koud is. En via de info van de auto zelf kan ik dat volgens mij niet vinden. Aan de andere kant lijkt een klein half uur me weer wat lang maar je dat wil ik dan wel weten eigenlijk.

Zou je kunnen / willen aangeven wat ik dan nodig heb? Ben niet echt bekend met dergelijke toepassingen...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn Romke, zo'n scanner aan de OBD-poort hangen in mijn auto. Ik vermoed namelijk dat wanneer de watertemperatuur op stand "oké" staat, het blok (toch 5.0V8 dus duurt wel even vermoed ik) nog gewoon te koud is. En via de info van de auto zelf kan ik dat volgens mij niet vinden. Aan de andere kant lijkt een klein half uur me weer wat lang maar je dat wil ik dan wel weten eigenlijk.

Zou je kunnen / willen aangeven wat ik dan nodig heb? Ben niet echt bekend met dergelijke toepassingen...

Het apparaat dat ik ooit heb gekocht en af en toe eens gebruik is hier te vinden: https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/

Inmiddels is er een nieuwere uitvoering van, weet niet of die meer of minder kan. Zie wel dat de prijs inmiddels aardig is opgelopen tot $ 169. Het aardige van dit apparaat is dat een bepaalde waarde continu kan worden getoond maar ook wordt opgeslagen, en later bijvoorbeeld kan worden overgezet in een spreadsheet. Dan kun je bijvoorbeeld terugkijken hoe je water- en olietemperatuur verlopen na een koude start en de rit erna.

Het apparaat meet ongeveer 4 bij 12 cm. Het is in staat tijdens de meting beperkt data weer te geven, omdat je maar twee regels ter beschikking hebt. Hij kan echter alle OBD info opslaan die je dan later kunt uitlezen. Dat je bijvoorbeeld alleen maar je snelheid en de watertemperatuur ziet is niet erg, later kun je alle gegevens in een spreadsheet uitgebreid bekijken. Aandacht voor metingen en tegelijk ook chauffeur zijn in een rijdende auto is toch al niet zo'n goed idee.

Als je handig bent met een smartphone zijn er ook allerlei goedkope apps die informatie op kunnen nemen via de OBD poort. Of die ook zo veel data tegelijk kunnen verzamelen weet ik niet. Goedkoper zijn ze echter wel. Daarnaast kun je uiteraard een "echte" OBD scanner kopen. Daar kun je veel geld aan kwijt worden, en dat soort apparatuur is ook niet echt handig in een rijdende auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Speedy J

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Een simpele ELM 327 van een tientje met de app Torque Pro levert al een hele hoop op. Uiteraard moet er wel een olietemperatuursensor aanwezig zijn.

Vuistregel is 20 km rijden en je olie is wel op bedrijfstemperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Speedy J

BDB

Nieuw hier
4 feb 2022
3
0
1
Goedendag Lexusis200 liefhebbers.
Doel:Oliedruk meter inbouwen.
De VDO sensor en meters zijn te verkrijgen in 2 ranges: 0-5bar en 0-10bar.
Voor nauwkeurigheid en goed aflezen lijkt me de 0-5 bar range het beste,
Mijn vragen zijn:
-Is er plaats genoeg voor een VDO zender met verloopstuk 1/8 BSPT-/1/8NPT op de plaats van de orginele kleinere oliedruk schakelaar?
-Is er een losse elek. connector te verkrijgen die past op de connector van de waarschuwingskabel?
Groeten,
BDB